Elfel CB 1300

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
har en cb1300sa som inte hastighetsmätaren o varvräknaren o display inte funkar som det skall ,får in 12v när jag slår på tändningen men skall det vara spänning till panelen så minnet ligger kvar från databoxen har haft av mätaren o då funkar det ca i 3 veckor men sen så dör den igen :va
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Jag har också haft strul med min mätare.. allt funkar som det ska men förbrukningen när hojen är avslagen är så stor att batteriet dras ut på ett par dagar. Har letat (och hittat) nya mätare men bara till den nakna versionen av hojen.

Funkar abs lampan?

Magnus
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
när panelen inte är död så är allt normalt har batteriet på laddning alltid o ändå så gör det så här ,men alla kontroll lampor funkar som dom skall bara mätarna som inte vill alltid ,har också letat får kanske köpa en ny som kostar ca 9500
:confused:
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Min gissning är att du har ett problem med strömmatningen till mätarna, upplever du att det "glappar"? Om strömmen bryts så slår mätarna fram och tillbaka på samma sätt som när man slår på tändningen, upplever du att det händer när hojen går eller är det binärt antingen fungerar de felfritt eller inte alls?

Magnus
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Leta reda på ett elschema, först.
"Gissa" och slumpmässigt felsökande funkar inte.:fakta
Kolla hur panelen får sin matning, så hittar du nog problemet i ett glappande kontaktdon eller i en skavd/skadad kabel.
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
har el schema på den men har inte vilka värden som skall vara på dom olika stiften där för jag undrar lite kanske någon snäll pers som har det typ om den skall få back upp spänning från databoxen när tändningen är avslagen den får 12v när tändningen är på ,det började med att det är när man slår på tändningen. kopplar jag väck panelen och ett dygn o sen koppar in den igen så är klockan tänd hela tiden i ca 3 veckor o sen så lägger den av helt
Bosse
 

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Jag har en servicemanual för cb1300 den nakna modellen och den har visat sig vara korrekt för det mesta även för CB1300sa, enligt den så ska max strömläckage vara 2.0 mA max. Om du kopplar loss minuspolen på batteriet och istället sluter kretsen med ett multiinstrument UTAN att slå på tändningen och mäter ampere så ser du vad den drar. Du kommer behöva en mätare med stor noggranhet och ställ den på stor styrka så att du inte bränner multimetern..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top