Induktionshäll - vilket märke?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Renoverade köket för ca 8år sedan pga en vattenskada.
Satte då in induktionshäll, vilket har funkat kanon.
Nu börjar den strula, vill inte starta zonerna med mindre än att man får försöka några gånger.
Antar att det inte är någon ide att försöka laga den så jag har börjat fundera på en ersättare.

Men, vilket märke ska man kolla efter och vilket märke är skit?

Var till den lokala elfirman, där jag har skaplig rabatt, och dom rekommenderade en Whirlpool.

Googlade lite och hittade denna som vunnit något test:

http://www.test.se/induktionshall/testvinnare/

Ni som har koll, tipsa gärna om någon bra häll!
 

Smagatusk

Guest
Jag har en Electrolux som jag INTE är nöjd med i alla fall. Väsnas (eller ja, låter olika högt olika gånger), jobbig styrpanel bl a. Två år gammal. Undvik.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Renoverade köket för ca 8år sedan pga en vattenskada.
Satte då in induktionshäll, vilket har funkat kanon.
Nu börjar den strula, vill inte starta zonerna med mindre än att man får försöka några gånger.
Antar att det inte är någon ide att försöka laga den så jag har börjat fundera på en ersättare.

Men, vilket märke ska man kolla efter och vilket märke är skit?

Var till den lokala elfirman, där jag har skaplig rabatt, och dom rekommenderade en Whirlpool.

Googlade lite och hittade denna som vunnit något test:

http://www.test.se/induktionshall/testvinnare/

Ni som har koll, tipsa gärna om någon bra häll!
Man kan höja/sänka hällen (glaset) i förhållande till kontakterna som sitter inunder. Låter som att avståndet blivit för stort så att den inte riktigt känner av dig. Testa att kolla det först.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Man kan höja/sänka hällen (glaset) i förhållande till kontakterna som sitter inunder. Låter som att avståndet blivit för stort så att den inte riktigt känner av dig. Testa att kolla det först.

Tackar för tipset!
Lyfte faktiskt upp hällen och kollade under men konstaterade att det allt var inkapslat i plast så jag gav upp.
Får kanske ta en koll till.
Den reagerar på tryck men blinkar felmeddelande 3-4 försök innan den hoppar igång.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Byter successivt ut vitvarorna i kåken (varierande ålder och märke) mot Miele. Vet inte varför egentligen, men tycker de har lagom med smarta lösningar och mindre onödiga. Typ deras KM6325. Ingen touch, vanliga vred.
(Hade touch på diskmaskin, jäkla skit. Funka inte om man var fuktig om händerna (ovanligt om man grejar med disk??) sen kom det in fukt i panelen när maskinen torka disken så det balla ur totalt. Touch är ett helt onödigt attribut om du frågar mig...
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Vi håller på att renovera och jag har valt Husqvarna rakt igenom, detta främst pga. design och garanti. Efter mycket googlande och efterforskningar så framgår det att Miele är en klass för sig, dock dubbelt så dyrt som exempelvis siemens.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Köp INTE Gorenje eller Gram iallafall. :huvet
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad du än köper så se till att det är separsta knappar /touchknappar för varje zon. Har en Bosch där man måste knappa sig fram zon för zon när man vill sänka/höja. Blir fan tokig på skiten.

Sen har den jordad metallram. Laddar man på full mutter med gjutjärnspannan, håller i gjutjärnshandtaget och lägger armbågen i metallramen och är blöt om armen så känner man hur det kryper. Trodde att det var nåt allvarligt fel (typ generell stor återkallelse och ny frisk hårdvara till mig) men mätte lite på några andra hällar och det är spänning på dom med. Nån som tycker nåt om det?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
När vi renoverade köket för ett år sedan så satte vi in en QHI8556 eller möjligtvis föregångaren.
Funkar kanon hos oss och man hör nästan aldrig någonting från den, utom om vi har ett visst stekjärn tillsammans men en viss gryta på plattorna närmast väggen.
Enkelt löst genom att flytta fram grytan eller stekjärnet på en av dom främre plattorna.
Touchreglagen är runda på den här modellen och man kan hoppa rakt in på ett läge eller snurra för att successivt gå upp eller ner.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kör Electrolux rakt av på köksprylarna och är väldigt nöjd med just hällen och ugnen, kylarna mindre nöjd.
Electrolux/Husqvarna gör bra grejer helt enkelt.
Att den skulle vara högljudd håller jag inte med om, fläktarna låter knappt något alls men däremot låter det som att den laddas upp under några sekunder när man slår på power-läget men inget man stör sig på.
Siemens hade varit mitt andraval, gillar deras menyer.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
har siemens i mitt nuvarande kök och den enda vitvaran som inte strulat på de 7 åren är ugnen så siemens kommer jag inte röra med tång igen.. Fått bra feeling av smeg annars är miele bra skit!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Siemens om det är häll. Finns svar varför om man googlar.
Reptåligast glas, jämnast temp osv i sin prisklass
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Min vän köpte hus och satte in en gasspis och drag ner alla gasslangar ner till källaren under köket. Blev riktigt riktigt grymt.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Gas är överlägset. Snabbast reglering, jämn värme och varmast. Fråga valfri kock. Däremot är det kanske inte asbra om man inte har tillgång till gasnät..? Antar att det går att lösa med gasflaskor, men då kanske det blir dyrt?
Frågan var dock om induktionshäll och då är (i mitt tycke) Siemens bra.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Gas är överlägset. Snabbast reglering, jämn värme och varmast. Fråga valfri kock. Däremot är det kanske inte asbra om man inte har tillgång till gasnät..? Antar att det går att lösa med gasflaskor, men då kanske det blir dyrt?
Frågan var dock om induktionshäll och då är (i mitt tycke) Siemens bra.

Kör all matlagning på gas, två vuxna två barn, en 19 kg gasoltub räcker exakt 1 år har bytt tub veckan före midsommar varje år i 14 år, jag tycker det är helt sjukt att det blir så varje år. Kostar 580:- att fylla. Klart värt tycker jag, gas ÄR överlägset.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gas är överlägset. Snabbast reglering, jämn värme och varmast. Fråga valfri kock. Däremot är det kanske inte asbra om man inte har tillgång till gasnät..? Antar att det går att lösa med gasflaskor, men då kanske det blir dyrt?
Frågan var dock om induktionshäll och då är (i mitt tycke) Siemens bra.

Jg har provat båda. Induktion är fett mycket snabbare. Tillräckligt jämnt för mig...
Ser inga fördelar med gas öht faktiskt. Svårare att hålla rent också.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör all matlagning på gas, två vuxna två barn, en 19 kg gasoltub räcker exakt 1 år har bytt tub veckan före midsommar varje år i 14 år, jag tycker det är helt sjukt att det blir så varje år. Kostar 580:- att fylla. Klart värt tycker jag, gas ÄR överlägset.

Är också gas-frälst. Billigare i drift än det elektriska fanskapet dessutom.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top