Vad/var är locating dowel under ventilkåpan?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har plockat av ventilkåpan enligt Haynes manual och den nämner att man bör hålla koll så inte "locating dowels" ramlar ner i motorn. Har kollat på bilder av hur en sådan ska se ut och försökt kolla runt bland kammarna för att se om något ligger löst men icke. Ingen aning var de bör sitta eller vad syftet är. Kan någon upplysa mig?

Provade dra runt motorn lite för hand men inget konstigt ljud mer än att den verkade andas okej :D
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
styrpinnar, antingen sitter dom i toppen eller så i ventilkåpan- har moppen levt ett hårt liv innan så kanske nån har fipplat runt och glömt att sätta dit dom, dom brukar sitta rätt bra i en del i varje fall, men, nån har kanske "slopat" dessa under resans gång....


//jj
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Inget allvarligt ifall de saknas alltså? Har sett bilder där de sitter i toppen för vissa motorer så antar de sitter där eller så saknas de. Har sett två ställen där det skulle kunna sitta pinnar men där täcker ventilpackning över samt att det saknas något motsvarigt hål i kåpan. Från manualens bilder verkar det inte sitter något där heller så antar de inte ska vara där.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Återvinner tråden lite.

Behöver lite referens nu när jag försöker byta ventilshims. Hur trögt sitter en shim? Var där med orginalverktyg för att pressa ner tryckaren och har satt en liten neodymmagnet på en mejsel för att lura fram shimsen men den vill inte röra på sig. Är det för att verktyget sitter fel då och trycker på shimsen eller kan det sitta trögt? Det är för övrigt i princip omöjligt att se hur shimsverktyget sitter! Sjukt frustrerande.

Tips och tricks? Kommer behöva rätt teknik när det är 10 av 16 shims som behöver bytas! :O
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Återvinner tråden lite.

Behöver lite referens nu när jag försöker byta ventilshims. Hur trögt sitter en shim? Var där med orginalverktyg för att pressa ner tryckaren och har satt en liten neodymmagnet på en mejsel för att lura fram shimsen men den vill inte röra på sig. Är det för att verktyget sitter fel då och trycker på shimsen eller kan det sitta trögt? Det är för övrigt i princip omöjligt att se hur shimsverktyget sitter! Sjukt frustrerande.

Tips och tricks? Kommer behöva rätt teknik när det är 10 av 16 shims som behöver bytas! :O
Oljan suger fast shimset rätt duktigt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vad är då tricket för att göra det lösare? Det är inte direkt mycket utrymme för att pilla med något. Tryckluft?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är då tricket för att göra det lösare? Det är inte direkt mycket utrymme för att pilla med något. Tryckluft?
Jag har aldrig gjort det. Men något som löser oljan.
Lampolja hade jag börjat med.
Bensin men var försiktig. I nån lite spruta, bara några droppar. Så klibbet släpper.
Dunstad bensin ger ångor på golvet som tänds när du minst vill det.
Och inte säkert ventiltätningarna tål bensin......
Tryckluft funkar säkert. Kruxet kan vara att du efter du använt tryckluft inte har en aning om var shimsen har tagit vägen.
Och finns det något hål i motorn de kan försvinna ner i.
Så enligt Murphys lag.......
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Magneten jag använt har häftkraft på 7kg och är nog lite smidigare än det verktyget tror jag. Kan väl försöka lyfta lite försiktigare innan jag provar med lampolja.

Uppskattar alla tips!! :krama

Hade lite tomt mellan öronen igår.
Vad jag i verkligheten brukar använda för att få det som sitter fast att lossna, ja det är ju
5-56
Borde kunna lösa upp den sega oljan här också....
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det behövs inte lösas upp något. Det finns ett uttag där du kommer åt med en liten mejsel att bryta upp shimset. Efter det lossnat, tar du ur det med en magnetpenna.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hade lite tomt mellan öronen igår.
Vad jag i verkligheten brukar använda för att få det som sitter fast att lossna, ja det är ju
5-56
Borde kunna lösa upp den sega oljan här också....

Hade faktiskt 5-56 i tanke men är inte tillräckligt kemiskt kunnig för att veta om det skulle hjälpa. Testar nog med lite 5-56 också.

Det behövs inte lösas upp något. Det finns ett uttag där du kommer åt med en liten mejsel att bryta upp shimset. Efter det lossnat, tar du ur det med en magnetpenna.

har sett att det finns en liten glipa för att ev kunna peta lite under shimsen men hade inget tillgängligt just då för att komma åt. Tror nog jag borde ha något att peta med dock så ska testa det med.

Var och kände om det gick att snurra på shimsen men det är svårt att skilja på om man snurrar den eller ifall man bara glider av att vara oljig. Det ligger ju kvar olja vilket gör det svårt att se om verktyget sitter rätt, har försökt få undan oljan med papper och trasa men det är pilligt som fan!
 

lennart w

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
arvika
Hoj
98 kawasaki zx9r
Piratverktyget till denna modellen är urkass. Det når inte in till lyftaren. Om det är ett sånt du har kan du slipa ur på insidan i böjen och fila upp fästhålen så går det att använda. Försök bara inte böja på det, det går av väldigt lätt /lennart
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Piratverktyget till denna modellen är urkass. Det når inte in till lyftaren. Om det är ett sånt du har kan du slipa ur på insidan i böjen och fila upp fästhålen så går det att använda. Försök bara inte böja på det, det går av väldigt lätt /lennart

Hur urskiljer man ett pirat från orginal? Det har samma part.no som står i Haynes-manualen.
 

lennart w

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
arvika
Hoj
98 kawasaki zx9r
Jag har ett som jag är nästan säker på är pirat. På det står det V97-135. /lennart
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det behövs inte lösas upp något. Det finns ett uttag där du kommer åt med en liten mejsel att bryta upp shimset. Efter det lossnat, tar du ur det med en magnetpenna.

Okej, du har ju rätt, det finns skåror eller vad det kan kallas för att bryta upp. Sen är det dock så att på avgasventilen längst ut till vänster så är den skåran placerad nästan precis under kamaxeln, nästan lite längre fram till och med och gör det extremt svårt att komma åt. Även om man kommer åt är det knepigt att bända. Det här är vad jag blir mest frustrerad av :( Den bredvid gick dock att komma åt och bända ur däremot, lite success.

Går det förresten att rotera lyftaren för att få skåran bättre placerad?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fungerade utmärkt! :shrules

Nu till nästa fundering. Vissa shims saknar sina siffror, de verkar ha nöts bort, är det enklast att mäta deras tjocklek med en mikrometer? Mitt skjutmått verkar iaf inte tillräckligt exakt för det iaf.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fungerade utmärkt! :shrules

Nu till nästa fundering. Vissa shims saknar sina siffror, de verkar ha nöts bort, är det enklast att mäta deras tjocklek med en mikrometer? Mitt skjutmått verkar iaf inte tillräckligt exakt för det iaf.

Mikrometer är bästa metoden. Helt rätt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top