Batterikabelskor för 5-6 mm kabeltjocklek? Var köpa?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ska byta ut kabelskorna på batterikablarna till en XT600E. Tjockleken (utan gummiskyddet) på kablarna är 5-6mm. Har köpt kabelskor för 10mm2 men hålet i den är ca 4mm, jag får inte in kabeln där. Nästa steg är 16mm2 kabelsko som är för stor. Nån ide på vart jag kan köpa rätt kabelskor? De jag kollat på är oisolerade, varför har man tagit bort isoleringen på större kabelskor jämfört med vanliga mindre kabelskor?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Improvisera.
Använd vanliga nakna kabelskor och löd längst in (närmast örat) Inte hela, lödning skapar en brottanvisning (om vi skall vara petiga)
AVlastningen kan man göra med krympslang.
Oisolerade kableskor kan man ju till nöds öppna upp lite om det är trångt, det brukar finnas ett spår som underlättar för ev användande av pressverktyg
https://www.google.se/search?hl=sv&...BARUw#hl=sv&tbm=isch&q=ringkabelsko+oisolerad
Finns inget spår, gör ett...:tummenupp
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men du kan ju bara trä en bit krympslang över så blir den isolerad :)

Kolla i bilstereobutiker! Där finns det garanterat i den storlek du vill ha :fakta
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Improvisera.
Använd vanliga nakna kabelskor och löd längst in (närmast örat) Inte hela, lödning skapar en brottanvisning (om vi skall vara petiga)
AVlastningen kan man göra med krympslang.
Oisolerade kableskor kan man ju till nöds öppna upp lite om det är trångt, det brukar finnas ett spår som underlättar för ev användande av pressverktyg
https://www.google.se/search?hl=sv&...BARUw#hl=sv&tbm=isch&q=ringkabelsko+oisolerad
Finns inget spår, gör ett...:tummenupp

Löda? jaha.
Hmm.. visst jag kan göra ett spår, jag kan använda krympslang...

Känns bara lite överkurs. Som att köpa ett broms eller kopplingsgrep och såga i det, löda det etc, varför inte köpa rätt broms eller kopplingsgrepp?

Håller mc-verkstäderna också på att modifiera kabelskor eller har de rätt grejor från början kanske?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Men du kan ju bara trä en bit krympslang över så blir den isolerad :)

Kolla i bilstereobutiker! Där finns det garanterat i den storlek du vill ha :fakta

Finns det bilstereobutiker kvar idag haha? Nått bra tips i Stockholmområdet med bra sortiment?
Visst, jag får köra med krympslang
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
En fundering, kabeltjockleken är ju c:a 6mm (utan gummiskyddet) och enligt lista som jag sett är 10mm2 kabel = 5,9mm kabel, alltså så är kabeln på hojen en 10mm2 kabel eller? Kabelskorna jag köpt står det 10mm2 på men hålet för kabeln är bara 4,5mm i diameter. Inte konstigt att jag inte får in kabeln där. Hur hänger detta ihop? *nyfiken*
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
En fundering, kabeltjockleken är ju c:a 6mm (utan gummiskyddet) och enligt lista som jag sett är 10mm2 kabel = 5,9mm kabel, alltså så är kabeln på hojen en 10mm2 kabel eller? Kabelskorna jag köpt står det 10mm2 på men hålet för kabeln är bara 4,5mm i diameter. Inte konstigt att jag inte får in kabeln där. Hur hänger detta ihop? *nyfiken*

räkna area på en cirkel, radie * radie * pi. Låter som du snarare har en 25mm2 kabel på hojen
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Det blir olika storlek kabelskor/skarvhylsor beroende på om de är entrådig eller flertrådiga ledare med!
Den kabelsko för 10mm2 som TS köpt är troligen för solid ledare.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
räkna area på en cirkel, radie * radie * pi. Låter som du snarare har en 25mm2 kabel på hojen

Vad brukar man ha för kabelarea på motorcyklarkablar på hojar i mittensegmentet? När jag kollade på kabelskor i butiken så fanns det 10mm2, 16mm2, 25mm2, 35mm2 och 50mm2. Såg att den på 16mm2 skulle nog kabeln passa fint i, men hålet som skruven går igenom är på tok för stort när man drar fast den samt hela omfattningen runt omkring hålet är för stort och massivt. 25mm2 blir ju ännu större, inget stridsvagnsbatteri som jag har under sadeln :tungan
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det blir olika storlek kabelskor/skarvhylsor beroende på om de är entrådig eller flertrådiga ledare med!
Den kabelsko för 10mm2 som TS köpt är troligen för solid ledare.

Ok tack! Vart köper man rätt kabelsko någonstans då? Den ska passa för en 6mm kabel (utan gummihöljet) och för ett mellanstort mc-batteri?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
men hålet som skruven går igenom är på tok för stort när man drar fast den samt hela omfattningen runt omkring hålet är för stort och massivt. 25mm2 blir ju ännu större, inget stridsvagnsbatteri som jag har under sadeln :tungan

Nää, finns olika stora hål för samma kabeldiameter. Du kan t.ex ha en kabelsko för 16mm2 kabel med hål för M12 skruv, eller en kabelsko för 25mm2 kabel med hål för M8 skruv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Amatörcrimpta kablar i den storleken brukar sällan funka bra i längden. Varför inte byta hela kabeln?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Båtaffärerna brukar ha rätt bra sortiment på kabeldojjer.

Ok tack för tipset. Har hittills pratat med MDS butiken som inte hade något. Mekonomen hade inget men ringde sin batterifirma och ringde sen mig och berättade att de rekommenderade att beställa nya kablar haha då de inte hade något!! Jösses!
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nää, finns olika stora hål för samma kabeldiameter. Du kan t.ex ha en kabelsko för 16mm2 kabel med hål för M12 skruv, eller en kabelsko för 25mm2 kabel med hål för M8 skruv.

Oki, men problemet kvartstår, vart kan jag köpa dessa? Det är fint att det finns massor av olika alternativ men går inte att köpa. Projekt att ringa runt till massa butiker fungerar också men det tar tid, telefonköer, bli kopplad, prata med fel person, vänta på rätt person etc. Jaja, bara köra på :yoparty
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Amatörcrimpta kablar i den storleken brukar sällan funka bra i längden. Varför inte byta hela kabeln?

Visst, det går också, men ska det verkligen behövas? Problemet är ju att de kablarna måste också ha lagom stora kabelskor monterade. Köpa kablar från mc-affär, vad kostar det 500-600:- kanske? Två kabelskor = 10:- Tror jag röstar på alternativ B :rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Visst, det går också, men ska det verkligen behövas? Problemet är ju att de kablarna måste också ha lagom stora kabelskor monterade. Köpa kablar från mc-affär, vad kostar det 500-600:- kanske? Två kabelskor = 10:- Tror jag röstar på alternativ B :rolleyes:

Har man tillgång till kunskapen, passande crimptång och lämpliga kabelskor så funkar det fint. I annat fall får man räkna med att det ärgar, glappar och eller orsakar spänningsfall på lite sikt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har man tillgång till kunskapen, passande crimptång och lämpliga kabelskor så funkar det fint. I annat fall får man räkna med att det ärgar, glappar och eller orsakar spänningsfall på lite sikt.

Kunskapen = check, passande crimptång = check, lämpliga kabelskor = vart? :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top