Val av kedja ?

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Såg att min RK 530-kedja som jag kört ca 1000 mil tappat kanske hälften av sina oringar då dom låg i en prydlig hög på svingen inbäddade i torkad kedjeolja :va

Vad bör man använda för kedja ?
Vad kör ni själva och hur funkar det ?

M
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Du vill nog ha Drivpaket 5 ur addemotos katalog om du kör Blackbird med Turbo?
Jag har drivpaket 4 eller 5 på min TLR och min är nästan som ny efter +1000 mil. Jag har inte ens behövt justera kedjan (förutom när jag bytte bakdäck då). :tummenupp
(jag har ju dock ingen turbo då...)

http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min spontana reaktioner är Alt
1) Du har råkat ut för en felleverans av O-ringar till kedjetillverkaren.
2) Du har använt nån kemikalie på kedjan, för rengöring, smörjning eller ???? som inte passar ihop med gummit i O-ringarna
3) Ligger inte kedjedreven i linje? Så länkarna vill röra sig i sida på pinnarna. Och manglar O-ringarna. Vrider sig hjul motor under belastning?

Själv tror jag mest på 2)
Du har använt nån kemikalie på kedjan, för rengöring, smörjning eller ???? som inte passar ihop med gummit i O-ringarna
Eventuellt i kombination med ålder på kedjan. Den har rullat 1000mil. Men hur gammal är den? 10år? I så fall kan gummit gett upp.
Otrevlig luft i garaget med mycket ozon?

För med rätt val av kedjeolja så ska inte O-ringarna "torka" när hojen står i garaget och falla ner i bitar på svingen.
Har du tvättat kedjan med bensin t.ex.?
Såg i Superbike om en man som använde en GSX-R 1000 som budhoj i London.
Han smorde kedjan med använd motorolja från hojen efter varje arbetsdag.
Han körde med samma kedja som hojen levererats med ca 10000mil (60000miles) tidigare.
Det hade inte gått (tror jag) om O-ringarna fallit av.
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Min spontana reaktioner är Alt
1) Du har råkat ut för en felleverans av O-ringar till kedjetillverkaren.
2) Du har använt nån kemikalie på kedjan, för rengöring, smörjning eller ???? som inte passar ihop med gummit i O-ringarna
3) Ligger inte kedjedreven i linje? Så länkarna vill röra sig i sida på pinnarna. Och manglar O-ringarna. Vrider sig hjul motor under belastning?

Själv tror jag mest på 2)
Du har använt nån kemikalie på kedjan, för rengöring, smörjning eller ???? som inte passar ihop med gummit i O-ringarna
Eventuellt i kombination med ålder på kedjan. Den har rullat 1000mil. Men hur gammal är den? 10år? I så fall kan gummit gett upp.
Otrevlig luft i garaget med mycket ozon?

För med rätt val av kedjeolja så ska inte O-ringarna "torka" när hojen står i garaget och falla ner i bitar på svingen.
Har du tvättat kedjan med bensin t.ex.?
Såg i Superbike om en man som använde en GSX-R 1000 som budhoj i London.
Han smorde kedjan med använd motorolja från hojen efter varje arbetsdag.
Han körde med samma kedja som hojen levererats med ca 10000mil (60000miles) tidigare.
Det hade inte gått (tror jag) om O-ringarna fallit av.

Mycket möjligt att oringarna inte tålt smörjmedel eller varit för gamla men :
Kedjan köptes för 2 år sedan och har gått 2 säsonger a ca 500 mil .
Har uteslutande körts på Maxim eller Silcolene kedjeoljor / wax

M
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mycket möjligt att oringarna inte tålt smörjmedel eller varit för gamla men :
Kedjan köptes för 2 år sedan och har gått 2 säsonger a ca 500 mil .
Har uteslutande körts på Maxim eller Silcolene kedjeoljor / wax M
Ja då faller ju att O-ringarna spruckit av åldersomsvaghet bort.
Om du inte köpt kedjan hos nån handlare som haft den på hyllan i många år.....
Smörjer själv med omväxlande med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-365100/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjefett-for-MC-36445/
och numera mest med begagnad motorolja,
Just nu är det Biltema 5-50 från tiden (hoppas jag) med gamla tiders dosering av ZDDP.
Som hamnar på kedjan.
Och kedjor från ADDEMOTO.
(Har inte bytt kedja på min GSX1300R än.)
Och har O-ringarna kvar, kanske delvis beroende på försiktig högerhand.....
Min misstanke ligger kvar att nån av dina kedjesmörjningar har inte varit kompatibel med O-ringarna i kedjan.
Om kedjan inte legat länge på handlarens hylla.
Innan du köpte den.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Som uppdatering har jag numera snart en värst530addemotokedja på hyllan :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har möjlighet att köpa antingen RK eller DID till bra pris men tyvärr inte EK som finns på Addemotor. Kommer en sån här kedja hålla undrar jag? http://www.motorcycle-superstore.com/34025/i/did-zvm-x-530-super-street-chain Borde väl motsvara den värsta som finns på Addemoto :confused:

Kikar man på dragstyrkan(tensile strenght) så står det 10,408lb(cirka 4800kg). EK´s/Addemotos ZVX har en dragstyrka på 10506lbEK har ju en ännu starkare kedja som heter ZZZ(som även finns för 520,525 o 530) och på en 530 kedja har den då en dragstyrka på 11.100lb(5034kg)

Jag ska ta hem på måndag lite prylar och behöver du en EK ZVX kedja i 114 längd(förmodar att det är den längden med tanken på din länk) så pm:a mig. Priset på en sån är ca 1100:- men då är det också med guldlänkar. (ZZZ kedjan är väl cirka 150:- till)


Funderar om det är nån som testat en ZZZ-kedja? Den är tyngre än zvx, men ändå lite lättare än orginalkedjan.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ingen turbopuffra, men på min Martin hade jag ZVX och fick spänna den titt som tätt.
Efter byte till en ZZZ tog det märkbart längre tid innan justering behövdes.
Solid och tung är den men kommer fortsätta med ZZZ.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill du ha en kedja med låg vikt kan du ju även titta på 3D chains. Tror det är EK som gör dessa.
Jag har själv beställt en sån 530 för att försöka minska chain slap genom lägre vikt, men har inte kört med den än, så jag kan inte ge ngn recension.
http://www.threed-chains.com/html/product-catalogue/index.html

Chain slap är ju också mer ett stånka- och twin-problem

/Jörgen
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tack för alla tips, det där erbjudandet på zzz-kedjan lät ju billigare än det pris jag kan få på en Did eller RK av värsta sort.. Hur lång betänketid har jag?

Jörgen: En Blackbirdmotor kanske kan anses lite tråkig som är så vibrationsfri men jag tycker det är trevligt :) Man slipper ju chain slap iaf..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Jag kör med Biltemas 530-kedja på min turbohoj. Har gjort det sedan 2008 eller 2009, och jag fiskör inte. Funkar fint med de jag har haft och har iallafall. Har inte sträckt sig mer än andra kedjor och jag laddar på rätt bra. 314 hk på hjulet vid 1,4 bar och laddar 2,3 bar nu. Jag kommer att fortsätta med sådana. Kör även med Biltemas mineralolja i turbohojen, och den håller bra.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Mycket möjligt att oringarna inte tålt smörjmedel eller varit för gamla men :
Kedjan köptes för 2 år sedan och har gått 2 säsonger a ca 500 mil .
Har uteslutande körts på Maxim eller Silcolene kedjeoljor / wax

M

Om man får ändra sig lite kanske jag kan ha haft på lite
Triflow vid nåt tillfälle :rodnar:rodnar
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top