STORVUXEN pojk som vill i en läderkondom....

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Tjena! jag har ett litet problem... Jag har fått för mig att jag vill ha ett tvådelat skinnställ så man kan börja åka lite seriöst, då jag inte känner mig allt för säker i mitt gortex när det börjar gå undan..:wiggle:wiggle

Jag har aldrig ägt ett skinnställ innan och när jag tittat runt i Sverige är det ju saftiga priser minst sagt.. men utomlands är det ju finfina priser!!:brynad jag har haft lite problem med storlekarna när jag vart och testat då jag är av typen som spenderar 20h/veckan i gymmet och ligger på ca 190cm och 115 väl placerade kilon. Hur jag än gör så är det alltid axlar eller ben eller armar eller vad fan som helst som tar i när jag provar... så har kommit fram till att ett måttsytt verkar vara grejen för mig:) men jag vill inte lägga 10k utan mer åt hållet 4k:rolleyes:
Finns det någon vänlig själ som vill vara min guide i detta förlovade skinnland som jag känner mig helt lost i när det gäller märken kvalite o priser !?!?!?!?!?!?!?!:hoppa
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Måttsytt kommer självklart alltid vara bäst. Personligen skulle jag aldrig köpa skyddsutrustning på postorder, speciellt inte om du har udda dimensioner. Det kommer gå på skit.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Låter inte som du har lyxen att snåla på det här... Köp ordentligt istället.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Om standardstorlekar inte passar är det nog tyvärr bara att bita ihop och lägga 10 k på ett måttsytt. Även om det är saftigt är det inget du kommer ångra, för det finns få saker som är så irriterande som kläder som sitter alldeles precis litegrann fel här och där. Vill du få det billigt gjort finns det säkert asiatiska leverantörer som fixar det, men då potentialen för krångel och tvister är stor är det inte att rekommendera.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skinnställ ska ta i överallt :fakta Dom ska inte sitta som någon onepiecemysoverall, då försvinner lite av själva poängen med skydd som ska sitta på rätt ställe, och att man ska kunna glida på asfalten, inte tumla runt. Att köpa ett lågbudgetskinnställ är antagligen på samma nivå som ett bättre Rukka goretexställ, så ska du ha något som verkligen skyddar och gör sitt jobb får du lägga lite pengar. 10 papp är inget jag skulle höja på ögonbrynen för, för att få ett vettigt skydd.

Nu kommer det dock komma en massa folk som säger att dom minsann har kört i Galne Gunnars ställ för 49,90:-, och det har gått så bra så bra. Visst, du kan åka runt i en spandexoverall med ett durkslag på huvudet och matchande diskhandskar, det går kanon tills du hasar på backen pga det där rullgruset i favoritkurvan eller efter den där missade inbromsningen före Trösen på Gelleråsen. Då märker du skillnad på bra och dåliga grejer :fakta
 

Raderad medlem 61114

Guest
Du kör en 2013 års modell men vill snåla in på stället? Vad det gäller storlekarna så fick jag göra så att jag köpte byxor i en storlek av en tillverkare och jacka i en annan storlek av en annan tillverkare, lämnade in till en skräddare som bytte dragkedjan så sen passade ihop. Sen slutade jag träna och efter ett år satt det som skit iaf :fakta
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Pruta aldrig på säkerheten , det kostar en är värt varenda krona.
Här är två exempel på några som säljer formsydda ställ

biffensmc.se

Sedan så har du PSI Sweden ....

Kontakta mig om du inte får tag på dem , då jag inte bor så långt från honom som sköter det.

:tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Pruta aldrig på säkerheten , det kostar en är värt varenda krona.
Här är två exempel på några som säljer formsydda ställ

biffensmc.se

Sedan så har du PSI Sweden ....

Kontakta mig om du inte får tag på dem , då jag inte bor så långt från honom som sköter det.

:tummenupp


Med det sagt så är inte antalet kronor på något vis kopplat till kvalité. Många dyra ställ som slitits isär som papper samtidgt som billiga ställ klarat 5+ vurpor.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Med det sagt så är inte antalet kronor på något vis kopplat till kvalité. Många dyra ställ som slitits isär som papper samtidgt som billiga ställ klarat 5+ vurpor.

Extremt viktigt påpekande! Det är väl som med mycket annat; med större, etablerade tillverkare betalar man en del för märket. Man får undersöka kvaliteten på det man köper, helt enkelt, och inte stirra sig blind på att det ska stå Alpinestars eller Dainese överallt. :D
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Brorsan är runt 1.90 och väger väll runt 100 pannor. Han testade igenom lite olika ställ, men kom fram till Alpinestars Strl 156 passade fint. Nu är han ju åt "biffiga" hållet, men prova!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ger väll inget svar på ställ, men har 2st tvådelade, vägde för 11 månader sedan 106kg och är bara 187cm, är fortfarande 187cm men i morse vägde jag 84 kg... måste köpa nytt ställ til våren ellernått...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Med det sagt så är inte antalet kronor på något vis kopplat till kvalité. Många dyra ställ som slitits isär som papper samtidgt som billiga ställ klarat 5+ vurpor.

Ja det är klart... kraschar man som en kärring klarar det sig oftast:krama! Mitt klippte läkarna upp, då spelade ingen roll att de vart ett dyrt ställ:fakta.
 

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Borås
Hoj
Ducati 999
Frågan är om du skall köra bana? Eller gata?
Skall du köra bana, satsa på ett bra ställ

Gör inte som jag köpte en påse, och fått brännmärken av asfalten.
Så mitt nästa ställ blir ett RST från garage38.se:rock:rock:rock
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skinnställ ska ta i överallt :fakta Dom ska inte sitta som någon onepiecemysoverall, då försvinner lite av själva poängen med skydd som ska sitta på rätt ställe, och att man ska kunna glida på asfalten, inte tumla runt. Att köpa ett lågbudgetskinnställ är antagligen på samma nivå som ett bättre Rukka goretexställ, så ska du ha något som verkligen skyddar och gör sitt jobb får du lägga lite pengar. 10 papp är inget jag skulle höja på ögonbrynen för, för att få ett vettigt skydd.

Nu kommer det dock komma en massa folk som säger att dom minsann har kört i Galne Gunnars ställ för 49,90:-, och det har gått så bra så bra. Visst, du kan åka runt i en spandexoverall med ett durkslag på huvudet och matchande diskhandskar, det går kanon tills du hasar på backen pga det där rullgruset i favoritkurvan eller efter den där missade inbromsningen före Trösen på Gelleråsen. Då märker du skillnad på bra och dåliga grejer :fakta

Med undantag för att man inte ska vara så naiv så att man tror att högre pris på produkten konsekvent är synonymt med högre kvalité/säkerhet. Sportshojskollektivet är troligtvis överlag såna (frivilligt) överbetalande suckers för race-look-a-like-produkter utan race-säkerhet. Se bara på många av de s.k "race" stövlarna med flashiga gångjärn, plastpaneler, titansköldar och fräsiga låsmekanismer, som definitivt är "mo-bling less safety for the bucks".
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Med undantag för att man inte ska vara så naiv så att man tror att högre pris på produkten konsekvent är synonymt med högre kvalité/säkerhet. Sportshojskollektivet är troligtvis överlag såna (frivilligt) överbetalande suckers för race-look-a-like-produkter utan race-säkerhet. Se bara på många av de s.k "race" stövlarna med flashiga gångjärn, plastpaneler, titansköldar och fräsiga låsmekanismer, som definitivt är "mo-bling less safety for the bucks".

Äntligen du har fattat vad jag menar:) jag vill lägga pengarna på rätt sak inte att jag har en stjärna på bröstet eller coola emblem.. därav att jag kanske var lite drastisk i mitt utalande och angav 4k. kan väl säga att min komfortzon ligger runt 7-8k som max:) Hitta måttsydda ställ ifrån eng på ebay för runt 5k kan detta vara något eller är det skräp?

Åker 80% gata och ska börja åka bandagar inför denna säsong, därav tror jag inte jag är i behov av det värsta ute på marknaden..

PSI låter mycket intressant och jag ska kolla upp dem :) tack alla för era svar och tid det har underlättat otroligt! och oroa er inte jag kommer inte tulla på säkerheten måste jag betala big bucks så får jag göra det :)
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Äntligen du har fattat vad jag menar:) jag vill lägga pengarna på rätt sak inte att jag har en stjärna på bröstet eller coola emblem.. därav att jag kanske var lite drastisk i mitt utalande och angav 4k. kan väl säga att min komfortzon ligger runt 7-8k som max:) Hitta måttsydda ställ ifrån eng på ebay för runt 5k kan detta vara något eller är det skräp?

Åker 80% gata och ska börja åka bandagar inför denna säsong, därav tror jag inte jag är i behov av det värsta ute på marknaden..

PSI låter mycket intressant och jag ska kolla upp dem :) tack alla för era svar och tid det har underlättat otroligt! och oroa er inte jag kommer inte tulla på säkerheten måste jag betala big bucks så får jag göra det :)

Personligen har jag alltid gått efter devisen att jag aldrig ska ligga i en sjukhussäng och ångra att jag inte bar skydd X eller kostade på mig modell Y, därmed inte sagt att X eller Y måste var av dyraste sort.

Tror man att känguruskinnet, trippel-sömmarna och magnesiumplattorna kommer ha av avgörande betydelse vid en olycka i trafiken så bör man kanske satsa på det. Men från en viss nivå på skinn, sömmar mm så har det kanske mer betydelse på bana där man glider långt, än i trafiken där du med större sannolikhet kroppskolliderar in i en påbudsskylt, trädstam eller blomsterbutik på skogskyrkogården. Men vem vet, utan facit i hand :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top