Ännu en tråd om köpråd!

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hej!

Minusgraderna har nått Göteborg och hojen är såld sedan ett par månader tillbaka.
Under 2014 så körde jag en Ducati Streetfighter 1098. Galet vrid, snygg hoj, och ett hetlevrat register.

Efter många mil har jag beslutat mig för att införskaffa en Sporthoj i vinter (Eller senast till våren)

Under hösten har det blivit en hel del provkörningar på firmor runt om Göteborg. Men inga längre sträckor utan mest en kort sväng runt Hisingen på 10 minuter.

Det jag vet är att jag söker en literklubba. Och det skall inte vara en v-twin. Söker en relativt lättkörd hoj med ett mjukt register (Lite vibrationer osv)

Kikat på följande hojar...

BMW 1000RR, Yamaha R1, Honda CBR1000, Kawasaki ZX10R

Just nu lutar det mest åt BMWn, mycket p.g.a alla roliga funktioner som abs, wheeliecontroll osv..
Dela gärna av er med er egen erfarenhet & för/nackdelar osv! :)

/J
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Hej!
Din beskrivning på vad du söker stämmer bra in på BMW´n.
Lättkörd och har massa fin elektronik. Tycker den är allround, man kan åka sportigt men den fungerar alldeles utmärkt att bara glida med på vägen också, sittställningen är förhållandevis bra och man kan åka längre sträckor utan att behöva stanna för en bensträckare.
Har haft en 10á och den var bra, men blev sugen på HP4an så nu har jag den.:hihi
10or och 11or är i princip samma cykel, utseendemässigt har 11an svarta gummiskydd på swingen samt lättade kopplings och bromsgrepp. Tror även att man gjorde någon modifiering i motorn också.
12an fick ju ett lite uppdaterat plastkit med bla. en smalare och enligt mig snyggare tail. Dessutom fick den en ny styrdämpare som är möjlig att justera mot tidigare modeller som ej hade den möjligheten. Man har även gjort dreven i växellådan hårdare.
Beroende på budget hade jag tittat på en 12a och framåt, enligt mitt tycke den snyggaste modellen..

Mvh/Lunkan
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
BMW 1000RR, Yamaha R1, Honda CBR1000, Kawasaki ZX10R

Hade jag varit du hade jag tagit BMW:n direkt, ingen kan säga emot att det är den bästa hojen.
Hade jag varit du hade jag kollat vidare på Rettan, fantastisk cykel som går otroligt bra, sjukt svår att hänga av.
Hade jag varit du hade jag tänkt på andrahandsvärdet och trygghet. Finns väl inte en Honda som går sönder?
Hade jag varit du hade jag tänkt med hjärtat och öppnat plånboken.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej!

Minusgraderna har nått Göteborg och hojen är såld sedan ett par månader tillbaka.
Under 2014 så körde jag en Ducati Streetfighter 1098. Galet vrid, snygg hoj, och ett hetlevrat register.

Efter många mil har jag beslutat mig för att införskaffa en Sporthoj i vinter (Eller senast till våren)

Under hösten har det blivit en hel del provkörningar på firmor runt om Göteborg. Men inga längre sträckor utan mest en kort sväng runt Hisingen på 10 minuter.

Det jag vet är att jag söker en mer än en literklubba. Och det skall helst vara en v-twin. Söker en relativt lättkörd hoj med ett mjukt register (Lite vibrationer osv)

Kikat på följande hojar...

BMW 1000RR, Yamaha R1, Honda CBR1000, Kawasaki ZX10R men alla suger.

Just nu lutar det minst åt BMWn, mycket p.g.a alla roliga funktioner som abs, wheeliecontroll osv..
Dela gärna av er med er egen erfarenhet & för/nackdelar osv! :)

/J

Jag kan rekommendera en KTM 1290 superduke R! Helt otrooooligt bra hoj! :lol
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jävlar va oväntat att just du rekomenderar en KTM superduke :glömdet

Det är väl praxis att man ska rekommendera den hoj man själv kör. :fakta
Så jag kan väl passa på att rekommendera Kawasaki Z750 Ltd 1982, gärna lite fulkapad och ombyggd. :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ta du den du tycker är snyggast om du ska köra bana.
Ska du bara köra gata hade jag köpt den jag tyckte var snyggast.

Jag har bara haft R1 -09 av de du räknar upp och har absolut inget negativt att säga om den.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hade inte TS provkört en Ducce?

Case closed:fakta
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag har bara följt hans önskemål och av en ren slump så råkade även jag ha den motorcykeln... :rolleyes:

Jumpers skrev:
Det jag vet är att jag söker en literklubba. Och det skall inte vara en v-twin. Söker en relativt lättkörd hoj med ett mjukt register (Lite vibrationer osv)

Ja men det stämmer ju PRECIS på en superduke, för han skrev väl skramligt V-twin som vibrerar så den slänger ut muttrar på banan och med ett så yxygt register så du får whiplash av att försöka köra på under 4000rpm :p (har inte kört nya superduken bara gamla 990'n, men säkert samma skit)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
"Under 2014 så körde jag en Ducati Streetfighter 1098. Galet vrid, snygg hoj, och ett hetlevrat register.

Efter många mil har jag beslutat mig för att införskaffa en Sporthoj i vinter (Eller senast till våren).

Det jag vet är att jag söker en literklubba. Och det skall inte vara en v-twin. Söker en relativt lättkörd hoj med ett mjukt register (Lite vibrationer osv)"

Borde väll vara svar till både Fordon och Fazerfun?

Edit: Klubba hann före
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hej!
Din beskrivning på vad du söker stämmer bra in på BMW´n.
Lättkörd och har massa fin elektronik. Tycker den är allround, man kan åka sportigt men den fungerar alldeles utmärkt att bara glida med på vägen också, sittställningen är förhållandevis bra och man kan åka längre sträckor utan att behöva stanna för en bensträckare.
Har haft en 10á och den var bra, men blev sugen på HP4an så nu har jag den.:hihi
10or och 11or är i princip samma cykel, utseendemässigt har 11an svarta gummiskydd på swingen samt lättade kopplings och bromsgrepp. Tror även att man gjorde någon modifiering i motorn också.
12an fick ju ett lite uppdaterat plastkit med bla. en smalare och enligt mig snyggare tail. Dessutom fick den en ny styrdämpare som är möjlig att justera mot tidigare modeller som ej hade den möjligheten. Man har även gjort dreven i växellådan hårdare.
Beroende på budget hade jag tittat på en 12a och framåt, enligt mitt tycke den snyggaste modellen..

Mvh/Lunkan

Låter ju kalas! Kan inte säga detsamma om min förra hoj.. hyperaggresiv sittställning och inget vindskydd. Underbar hoj på små kringelikrokvägar, men ingen höjdare när man leker pilot!

Så du har erfarenhet både av 1000RR och HP4an? Vågar du uttala dig om skillnaderna hur dom är och köra? Jag har inte helt uteslutit HP4an. Men jag skulle nog aldrig våga ta en HP4 till banan utan att vara livrädd för flygande styrvikter m.m...... ;)


BMW 1000RR, Yamaha R1, Honda CBR1000, Kawasaki ZX10R

Hade jag varit du hade jag tagit BMW:n direkt, ingen kan säga emot att det är den bästa hojen.
Hade jag varit du hade jag kollat vidare på Rettan, fantastisk cykel som går otroligt bra, sjukt svår att hänga av.
Hade jag varit du hade jag tänkt på andrahandsvärdet och trygghet. Finns väl inte en Honda som går sönder?
Hade jag varit du hade jag tänkt med hjärtat och öppnat plånboken.

Hjärtat säger Ducati Panigale Superleggera. Men plånboken går och gömmer sig i garderoben! :lol


Hade jag varit du hade jag köpt en Aprilia RSV4, för en sån vill jag ha.

Whuut? Trodde du älskade din BMW? (Stalkat dina inlägg i BMW-tråden)


Goffen här på forumet ska sälja sin R1:a (12:a) med en massa godis monterat, till förmån för den nya R1:an som snart börjar säljas.

Har en likadan själv och den är en keeper enligt mig - Sjukt jävla nöjd (har ägt den sedan ny)

Är du intresserad av R1:an med crossplanemotorn kan du läsa mer här

http://www.sporthoj.com/forum/showt...%E5den-Allt-om-Yamaha-R1-med-Crossplanemotorn

Provkörde R1an vid ett par tillfällen i somras! Underbar hoj.. Höll på att skita ner mig dock... Klev över ifrån Duccen till R1an och skulle köra landsväg. Närmade mig en rondell och petade i 4an, 3an, 2an och inget hände??? Knappt någon motorbroms.. Stör mig inte alls, helt underbart med så mjuk gång. Men bromsarna fick veta att dom levde kan jag säga! :D Tyvärr så har inte R1an så mycket rolig elektronik som t.e.x BMWn har.

Jag har bara följt hans önskemål och av en ren slump så råkade även jag ha den motorcykeln... :rolleyes:

Provkörde den på Johans MC i somras. _G_rym_ hoj! Men den är typ allt som jag inte söker till våren tyvärr! :)
 
Last edited:

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Låter ju kalas! Kan inte säga detsamma om min förra hoj.. hyperaggresiv sittställning och inget vindskydd. Underbar hoj på små kringelikrokvägar, men ingen höjdare när man leker pilot!

Så du har erfarenhet både av 1000RR och HP4an? Vågar du uttala dig om skillnaderna hur dom är och köra? Jag har inte helt uteslutit HP4an. Men jag skulle nog aldrig våga ta en HP4 till banan utan att vara livrädd för flygande styrvikter m.m...... ;)


Jag köpte HP4an i sep/oktober och det är svårt att säga med bara 20mil på den i år. Men det jag märkte direkt är hur pass mycket bättre bromsarna är på HP4an, tack vare att den har monoblock ok. Trodde inte det skulle göra så stor skillnad, det är ju inte direkt dåliga bromsar på rr heller:hihi
HP4an är ingen dussin hoj, totalt 32st sålda i Sverige.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Whuut? Trodde du älskade din BMW? (Stalkat dina inlägg i BMW-tråden)

Ja den var trevlig, men jag bytte bort den till förmån för en kittad banhoj. När ekonomin tillåter blir det nog en bumse igen, fast då på bana.

Ja vet inte...BMWn var ju go som fan på vägen, men jag har bara kört rad-4 (och ett par Husaberg motarder) sen jag skaffade körkortet. Skulle va kul att testa något annat nu. Många påstår att BMWn känns lite "karaktärslös", svårt att förklara men jag håller nog med.

Bara ljudet från Aprilian ger mig gåshud! :kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
"Under 2014 så körde jag en Ducati Streetfighter 1098. Galet vrid, snygg hoj, och ett hetlevrat register.

Efter många mil har jag beslutat mig för att införskaffa en Sporthoj i vinter (Eller senast till våren).

Det jag vet är att jag söker en literklubba. Och det skall inte vara en v-twin. Söker en relativt lättkörd hoj med ett mjukt register (Lite vibrationer osv)"

Borde väll vara svar till både Fordon och Fazerfun?

Edit: Klubba hann före



Ja men det stämmer ju PRECIS på en superduke, för han skrev väl skramligt V-twin som vibrerar så den slänger ut muttrar på banan och med ett så yxygt register så du får whiplash av att försöka köra på under 4000rpm :p (har inte kört nya superduken bara gamla 990'n, men säkert samma skit)

han måste ha ändrat i sin text efter att jag quotade honom :hihi
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Sen när blev antiwheeliecontrol en rolig funktion? :va

Rolig är väl kanske fel ord. Men en mycket användbar funktion om man vill dra full spätta!

Låter ju kalas! Kan inte säga detsamma om min förra hoj.. hyperaggresiv sittställning och inget vindskydd. Underbar hoj på små kringelikrokvägar, men ingen höjdare när man leker pilot!

Så du har erfarenhet både av 1000RR och HP4an? Vågar du uttala dig om skillnaderna hur dom är och köra? Jag har inte helt uteslutit HP4an. Men jag skulle nog aldrig våga ta en HP4 till banan utan att vara livrädd för flygande styrvikter m.m...... ;)


Jag köpte HP4an i sep/oktober och det är svårt att säga med bara 20mil på den i år. Men det jag märkte direkt är hur pass mycket bättre bromsarna är på HP4an, tack vare att den har monoblock ok. Trodde inte det skulle göra så stor skillnad, det är ju inte direkt dåliga bromsar på rr heller:hihi
HP4an är ingen dussin hoj, totalt 32st sålda i Sverige.

Såg HP4an på Bike i Göteborg i somras. Den är ju förjävla vacker alltså! :)

Ja den var trevlig, men jag bytte bort den till förmån för en kittad banhoj. När ekonomin tillåter blir det nog en bumse igen, fast då på bana.

Ja vet inte...BMWn var ju go som fan på vägen, men jag har bara kört rad-4 (och ett par Husaberg motarder) sen jag skaffade körkortet. Skulle va kul att testa något annat nu. Många påstår att BMWn känns lite "karaktärslös", svårt att förklara men jag håller nog med.

Bara ljudet från Aprilian ger mig gåshud! :kär

Karaktär tycker jag iofs inte är något positivt! Hellre en stabil rad4 som beteer sig sansat även om den har ett brutalt acc
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top