Världens coolaste moped-dragster

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
detta är ju världens coolaste moped dragster. om man nu kan kalla den det?
001.jpg

undrar hur dom har byggt motorn? någon som vet?
det verkar vara en tvåcylindrig moped motor som dom har byggt på något sätt!
någon som vet hur ?
riktigt cool iallafall.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
2 sammansatta motorer?, att den bara en "moped" tror jag inte så möed på, men den ser ju go ut!! kan nog flytta på sej och kan nog skrämma skiten av en...!!

//jj
 

moddlaren

Guest
Det är en minarelli twinn på 2*95cc har ungefär 50 hp och är baserad på polinis grejor.. det är spedline.dk som har byggt denna och det finns massor med sådana här mopeder. Även trecyll o v4, or. Mopeder är skoj.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
men hur gör dom med motorblocket då för att få plats med två cylindrar?
egen tillverkat ?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Allting över 50cc är motorcykel enligt min ortodoxa syn på moppar. Att ha 2x25cc parallelltwin skulle alltså funka, men i detta fall är det ju nästan 200cc och långt ifrån moped.
Kul bygge ändå!
 

moddlaren

Guest
tja vi är ganska så noga med våra moppar personligen har jag både axelerations bromsbänk och en hudraulisk bromsbänk i garaget till mina moppar.

















 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kan vi bromsa Qvarnan hos dig eller brinner skiten upp då? :)
 

moddlaren

Guest
Kan vi bromsa Qvarnan hos dig eller brinner skiten upp då? :)

vet ej hur my den klarar visa.. men jag kan ju slänga upp 250, n o se var det tar vägen sedan om det räcker till ditt monster vete fn. Rullen väger 250 kg.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
vet ej hur my den klarar visa.. men jag kan ju slänga upp 250, n o se var det tar vägen sedan om det räcker till ditt monster vete fn. Rullen väger 250 kg.

Borde räcka iaf =)

Det kör vi på.
Brinner den upp så får jag bistå med reparation :D
 

moddlaren

Guest
Ha, där ser man. Intressant företag, Öhlins.

Det var när yamaha köpte öhlins som yamaha annsåg att öhlins hade sådan spets kompetens så yamaha la helt enkelt ut en beställning på ca 1000 cylindrar till yz 250 1988-1990, dom flesta såldes endast till fabriks uppbackade förare,
Cyl kitet var dyrt en yamaha yz 250 kostade ca 26-27,000 då o kittet kostade ca 20,000:-

Öhlins rådde dock ej på att ro detta i hamn så öhlins la i sin tur utt projeket på NOLEEN i usa som etlitet satelit stall till yamaha, ett jätte projekt för noleen,

Första testet körde dessa 360cc 250 skjortan av honda cr500 yamaha yz490 maikos osvosv så eran i öppna mästerskapen blev kort 1988-1990 öhlinskittet beskrivs som att ha en 125cc motors explosivitet i ett 250 chassie men med honda cr500 botten.



här är min baserad på en ny yzf 450 som fick släppa till chassiet allt är nytt inklusive allt i motorn pris vill jag inte veta men den är dyyyyyyyr:tummenupp
 

moddlaren

Guest
Var du tvungen kapa om ramen och höja upp gapet för att få ut avgasröret?

ja det fick jag höja och fick även förlänga övre motor fästet till toppen. Sedan bytte jag gummi bälgen mellan luftburk o förgasare det visade sig att 1986/87 års passade perfekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ja det fick jag höja och fick även förlänga övre motor fästet till toppen. Sedan bytte jag gummi bälgen mellan luftburk o förgasare det visade sig att 1986/87 års passade perfekt.

Synd, jag köpte en KX500 i somras och mätte lite på min 07a YZF. Det såg ut som att det fanns en liten möjlighet att få in den utan att kapa ramen. Men då fortsätter jag söka efter ett KTM-chassi.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top