Motortemp på vintern

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
För att fortsätta vinteräventyret tar jag nu upp frågan hur motorn mår på vintern.
På motorvägen når motorn inte ens upp till 70°C vid 0-5°C lufttemperatur.
Hur mår egentligen motorn av det?
Bör jag sätta någon slags köldsköld framför motorn?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Beroende på vad du har för olja nu, så kanske du bör använda en olja med lägre viskositet.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ett gammalt trick är att sätta en pappskiva (eller liknande om man har lust att
var mer avancerad) framför en del av kylaren.

Till bilar brukade det finnas vintertermostater. Finns det till hoj? I så fall så
är det nog det ett bättre alternativ.

Tunnare olja kan också vara bra om du inte redan har någon modern helsyntet
multigradeolja, typ SAE 0w40.

Mvh,
Ingvar
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Olja med viscositet som är anpassad för kylan.
Sen är det inte helt ovanligt med wellpapp framför en bit av kylaren.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Är det bara oljan man ska tänka på? Inget annat i motorn som inte mår bra av låg temp?
Dålig förbränning osv?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Näe fan , du kan ju ha en skiva framför motorblockets nedre del för och slippa få jävligt kall vind på oljedelen.
Så motoroljan blir varmare lite fortare.
Har du oljekyl så kan du täcka den istället , dom arbetar ju icke termostatreglerat och ligger bara i loop i oljeslingan som filtret

Får inte motorn upp arbetstempen kan du ju även ha en skiva på en tredjedel på kylet.

Normalt sett behövs inte dom här åtgärderna om det inte är bortanför -15.

Sen är det bara lite andra probs , bromsok som ärgar i saltet,reglage som fryser.
Tvätta av hojen och låt den torka i värme och gå loss med typ tunnflytande vaxoljor i spray som ml-olja och lägg överallt där du inte kommer åt när du sitter och väldigt varma delar som grenrör.

Tänk på att hjulaxlar och bultförband kan bli omöjliga att lossa om dom inte var insmorda vid senaste monteringen.En hjulaxel kan kräva en losstagen sving och nån hydralpress med 10 tons styrka att trycka
ut efter en vintersäsong
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Ska prova med att försöka montera någon skiva framför oljekylaren.

Tack för tipset angående ärgningen. Jag har funderat på det en tid, och nu är det minst sagt dags.

Funderar på om man man kan behandla avgasröret med något. Det är ju rätt utsatt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Grenröret och även sträckan fram till slutdämparen kan man i stora drag inte skydda.
Så det får saltet ta.

Täck dock allt i aluminium och resten av bågen enligt det jag skrev i inlägget ovanmed ml olja.

Jo startmotorknappen är en plånboksdödare för en del.
Om den isar igen och fastnar i intryckt läge efter isbildning...så går ju den typ hela turen sen:D.
En startmotor som gått en halvtimma är en väldigt trött startmotor sen då kolena/statorn är slut.

Bara och tjöpa nytt , smörj upp det reglaget med motorolja+fett genom att plocka isär det
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo startmotorknappen är en plånboksdödare för en del.
Om den isar igen och fastnar i intryckt läge efter isbildning...så går ju den typ hela turen sen:D.
En startmotor som gått en halvtimma är en väldigt trött startmotor sen då kolena/statorn är slut.

Ja och nej. Det är riktigt att diverse reglage på styret kan frysa fast. Startknappen är en av dem, men även blinkers, ljusknappar, chokereglage - rubbet är i farozonen.
Det är lockande att koppla förbi kopplingsbrytare och växellägesbrytare under sommartid, men man är glad att ha dem under vintern: med dessa i ordning så är det inget stort problem när startknappen fastnar i intryckt läge: lägger man i drivande växel så slocknar startmotorn och det går kalas att köra vidare.
Jag har haft just detta problemet på en XRV 750, och jag är inte ensam om det:

http://hem.fyristorg.com/2hjul/vintermc.htm

Bra länk förövrigt, mycket läsvärt.


Bara och tjöpa nytt , smörj upp det reglaget med motorolja+fett genom att plocka isär det

Inte vanligt kletfett, vällan...? Här använder man icke ledande silikonfett, "dielectric grease" på ren svenska.
Truck-Lite är jävligt bra:

http://www.truck-lite.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&productId=23656

...och lite dyrt. www.ferdfelt.se importerar, men det finns andra varianter till lägre pris.

Allt sådant här gör man i god tid innan frosten slår till på allvar. Det vanliga petroleumbaserade fettet använder man till stickaxlar, svingarmsaxel - allt man vill kunna dela på igen efter vintern.

Motoroljan kan man med fördel använda till kopplings-, choke- och gasvajrar. Inte bara för smörjandets skull, utan mest för att jaga ut gammalt regn- eller kondensvatten ur höljet.



Det låter som det är skitjobbigt att förbereda sig för vinterkörning, men jag gillar det här pysslet där man försöker förekomma förstörelsen och problemen som kan uppstå. Det är en del av totalupplevelsen att köra hoj på vintern.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Tack för alla tips. Mitt största problem är att jag inte har ett varmgarage så jag kan tvätta av hojen ordentligt. Har också haft massa andra fix som varit högre prioriterade så jag inte hunnit fixa detta innan kylan.
Funderar på att ta någon kväll i en tvätthall..
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
1°C ute, skiva av liggunderlag framför hela kylaren -> 70°C oljetemp efter ca 30 minuter landsväg.
Kanske måste installera motorvärmare..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ta en i senaste BIKE.
Där går Magnus C igenom vad han gjort för at "vinterfiera" sin Ducati Monster.
Blockmotorvärmare, nytt batteri, lampor och en del annat är fixat..

Just motorvärmen lär ju vara avklarat nu eller? På min gamla Ducati 748, som inte kom upp i arbetstemp under +6 grader med sin italienska termostat, så tejpade jag kylarn rakt av med gaffatejp. Höll förvånansvärt bra.
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Hur agerar egentligen termostaten i vårt härliga vinterväder?

Jag kanske har missuppfattat det här helt men innan man kommer upp i arbetstemp så är den stängd och blockerar kylarvätskans väg till kylaren, right?

När motorn sedan (sommartid) blir "för varm" så öppnar den sig och kylarvätskan kan flöda genom kylaren och kylas. eller?

Nu vintertid när motorn inte kommer upp i temperatur så tycker jag inte termostaten borde öppna förr än motorn blivit varm. Jag kan inte tänka mig att motorn inte blir tillräckligt varm trots att termostaten är stängd. Öppnar den för tidigt alltså? Varför i så fall? Kylarvattentemp som kylarvattentemp tycker jag, termostaten vet väl inte vad det är för årstid :va:va
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
1°C ute, skiva av liggunderlag framför hela kylaren -> 70°C oljetemp efter ca 30 minuter landsväg.
Kanske måste installera motorvärmare..

Jag kör endast hoj nuförtiden och täcker in hojen med fett före det blir kallt, styrmuffar och handtagsvärmare är ett måste när det blir -10 och kallare. Täcker för oljekylaren och halva ena vettenkylaren. Har gjort en ny motorplåt av glasfiber istället för aluminium för den ser för jävlig ut efter nådra körningar i salt.
Skaffade motorvärmare till min förra vintern och det fungerar fint, har ställbart termostat från 30-150 grader.
Enormt nöje med att köra på vintern tycker jag, vill aldrig skaffa bil igen :banana
(Kör Africa twin)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja termostaten fungerar ju som beskrivits , grundflödet med stängd termostat skall vara ytterst litet , finns ju ofta ett smithåll på 3mm nått.
Däremot vinner man ändå lite med kylartäckning då kall fartvind inte träffar motorn , man kan ävgen täcka över motoblockets nedre del frammåt för och hjälpa på tiden till varm motor
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Känns ju som att jag egentligen borde täcka motorblocket istället för kylaren.
I och med att kylaren inte bör kyla så mycket med stängd termostat..
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Känns ju som att jag egentligen borde täcka motorblocket istället för kylaren.
I och med att kylaren inte bör kyla så mycket med stängd termostat..

Precis vad jag kände också men jag är ingen expert :va

Varmare (mjukare?) tändstift då? Det borde väl höja motortempen? Man kanske smälter kolvar då istället iofs. Någon som vågar uttala sig? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Känns ju som att jag egentligen borde täcka motorblocket istället för kylaren.
I och med att kylaren inte bör kyla så mycket med stängd termostat..

Täcka för kylaren är klokast. Dels vill man höja motortempen, dels vill man ha bra cirkulation i kylaren.
Många äldre bilar och traktorer hade kylargardin som original. Den kunde hissas upp och ned från förarplatsen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Täck vindutsatta delar på motorblocket med liggunderlag till och börja med.
På vissa hojar med torrsump i ramen och kylaren framför så täcker man kylet så e saken biff.

Dock brukar man inte täcka 100% om det nu inte är -40, så lämna en 10-20% t.ex vid fläkten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top