Är företagsjulfesten på utdöende?

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Har fått höra att julfesten är på utdöende och att det endast är banker och kommunal/landstingsverksamhet som uppmuntrar denna typ av aktiviteter (!?!).

Resonmanget hos de som väljer att inte hålla en julfest eller som väljer att köra budgetvariant i det egna lokalerna är att det är:

1) För dyrt i dagens näringslivsklimat (inte en försvarbar kostnad)
2) Uppmuntrar till alkoholkonsumtion vilket ger fel signaler då svensk miljölagstiftning har strikta regler i frågan alkohol och företagets ansvar

Nyfiken bara, har jobbat på så få ställen i nutid så jag har inte så stor erfarenhet i frågan.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vi har ingen längre, men ersatt av andra fester på året.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vi ska ut och äta. Inge party party inte.
Med aldrig så lite tur kanske just "festen" på det viset är utdöende. Det räknar jag snarast som ett framsteg.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ja, det är ju lite lättare att motivera och uppmuntra till när någon annan betalar...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vi kör julbord inklusive dryck varje år. Men eftersom vi bara är 14 pers så kanske kostnaden är hanterbar.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag jobbar på ett brittisk bolag och jag kom precis hem från en julfest i London. Där sparades det verkligen inte på krutet... Men för engelsmännen ter sig nog våra diskussioner kring arbetsmiljö och alkohol som tämligen främmande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Firman har en rejäl fest på ett finare ställe :tummenupp Nu har dock kunden jag sitter hos på heltid en större och finare fest samma kväll, så jag går på den istället :tummenupp Alla dessa ilandsproblem :D
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
På mitt jobb så har de sen några år slutat med julfester, vilken för mig inte är nån större saknad
Halvkass mat (oftast) och fulla kollegor (varje gång) är inte direkt några lockande upplevelser.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När vi ändå är inne på ämnet, får ni julklappar av firman? Jag tror vi skänkte något symboliskt till någon hjälporganisation förra året, istället för julklappar Fast nästan hellre det än förra jobbet, då fick vi samma julklapp år efter år, ett stort och ett litet fult glas med firmans logo på :huvet Dom hade visst köpt in ett stort lager, och många tog inte ens julklappen efter något år, så dom lär räcka ett tag :näsblod
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, vi får julklappar, och riktigt bra sådana. Chefen köper själv alla klappar och det är lika många olika som vi är kollegor. Sedan kör vi ett julklappsspel där man försöker swappa till sig den klapp man är mest sugen på. Sjukt rolig lek, och eftersom alla klappar är mer eller mindre bra så är alla hyfsat nöjda, speciellt efter att ha garvat som fan i en halvtimme under spelet!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Där jag jobbar nu stämmer det.
Ingen julfest.
Blev öl- och whiskeyprovning med följande mat, dans och slagsmålsfest.

Julfester fyller (i mitt tycke) en viktig funktion genom att ligga som ett hot mot de som beter sig rövhåligt under året.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Vi har Julfest på jobbet men eftersom vi nyligen har blivit uppköpta av ett större bolag så kommer den nog att bli annorlunda i år eftersom den ska vara gemensam med hela koncernen.
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Jag är inbjuden till 3 julfester med min konsultfirma. Plus en statlig! Så här sparas det inte på krutet:banana
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ingen julfest/julbord på de 10 år jag jobbat där. Vi brukade ha nån företagsfest om året förut men sen lades de ner, inklusive naprapat, frukt och andra förnödenheter. :)
Nu får vi julklapp och samma klapp varje år. En låda med choklad och en reklamkaffemugg som är samma till alla i hela världen varje år.
*somnar*
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag är inte bjuden till julbordet i år, tydligen är man judas om man halvt slår ihjäl sig på väg till jobbet så man blir invalid ett halvår..

fast roligast va firman som tog 10 kr för julklappen för att slippa gåvoskatt :rofl
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
När vi ändå är inne på ämnet, får ni julklappar av firman? ...

Vi får en fickalmanacka för nästkommande år som tecken på att vi får jobba kvar. Ingen vill vara den som har ett tomt brevfack när den har delats ut... :3freak

Bortsett från det så brukar det bli ett julbord, mat men ingen dryck. Ingen fest alltså. :rolleyes:
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top