DAB - Varför?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag har än så länge aldrig stött på någon som förespråkar DAB.
Jag känner så gott som ingen (nåja, finns väl något undantag) som faktiskt har en DAB-mottagare.
Miljontals FM-enheter skulle kast å skräp.

Varför tjatar man då vidare om DAB från utredningens sida?

Finns det något skäl att välja DAB istället för IP-radio om man nu känner att man måste digitalisera?

Kan någon förklara?:va

Edit:
- Min frågeställning är alltså vilka riktigt bra argument som existerar FÖR övergången till DAB och särskillt då i konkurrens med "webradio".
Motargumenten har jag ingen brist på.

Edit2:
ComHem-cheferna gillar nog DAB, det får ju deras TiVo-satsning att verka fräsch, modern och genomtänkt.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bandbredd, med DAB kan du knö ut fler kanaler via de sändare som redan är i drift.

Så svaret är att det blir billigare, typ som DVB-T.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bandbredd och att vad jag erfar så kommer det analoga att släckas ner senast? 2020. Köper du ex.en ny bil idag kan det ju vara idé att den har möjlighet att ta emot den sortens sändning då. Idag är ju alla bilars radio sammanbyggda med bilen hela vägen till bakhjul via ratt så det är sannolikt dyrt / bökigt att konvertera...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Trådlöst bredband skulle knökfyllas med radio om man bara skulle gå den vägen då väldigt många lyssnar på radio. Inget utrymme kvar för annan trafik.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vi har DAB i nya bilen. Funkade klockrent med kristallklart ljud i några månader, men på slutet så fungerar inte mottagningen som den ska ovh man tappar signalen hela tiden.
Även när det funkade bra så var det enbart i Stockholmsområdet. 3 mil utanför stan så är det FM som gäller för hela slanten.
Så i nuvarande tappning suger det, även om jag gillar kvaliten när det funkar.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Varför inte?
FM är både gammalt och förlegat samt FM bandet är fullt.

Med DAB så blir det bättre kvalitet samt bandbredd ökar, vad jag fattar så kan de använda samma sändningsutrustning också.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vi har haft upp ämnet om DAB tidigare på forumet. Har själv svårt att förstå varför man i Sverige 2014 fortfarande diskuterar den här frågan. Det visar på att man är kraftigt efter. Medan andra länder som tidigt satsade på DAB i allt större utsträckning konstaterar att det var en felsatsning fortsätter man här. Det förefaller inte ligga några planer att släcka ner FM nätet i andra länder direkt. Personligen tycker jag att det känns rätt bra att ha kvar FM nätet. Det är en enkel teknologi och billig i drift. Många har flertalet radioapparater i sina hem, bilar, fritidsbodar och annat redan. Vill man kan man med sin smartphone få tillgång till ett utbud som DAB bara kan drömma om.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dab-klarar-sig-inte-pa-en-fri-marknad_4152617.svd
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med analoga sändningar får man kanske lite brus om det är något annat än perfekt mottagning, med digitala sändningar tappar man mottagningen helt. Jämför bara analog tv med digital-tv, minsta lilla problem så blir bilden bara stora pixlar och ljudet försvinner.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är ju bara skit på radio ändå? Vem vill ha mer utbud av det?

Behåll FM! :fakta :mattias


Det är väl någon som har en bra lobbygrupp...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis, är problemet för få kanaler? Nej, problemet är att det är samma imbecilla hitlisteskit på alla kanaler utom P1, P2, P3 och P4.

När det kommer till radio är jag fanimig kommunist.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Precis, är problemet för få kanaler? Nej, problemet är att det är samma imbecilla hitlisteskit på alla kanaler utom P1, P2, P3 och P4.

När det kommer till radio är jag fanimig kommunist.

P3 kan gärna bli förflyttat till 86 Mhz :banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis, är problemet för få kanaler? Nej, problemet är att det är samma imbecilla hitlisteskit på alla kanaler utom P1, P2, P3 och P4.

När det kommer till radio är jag fanimig kommunist.

Musiken må väl vara, det är ju alla programledarna som man verkligen har svårt att stå ut med. Ryssarna kommer aldrig våga invadera Sverige för när de avlyssnar vår radio så tror de garanterat att 90 % av befolkningen är homosexuella och dessutom redan kommunistkamrater.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Musiken må väl vara, det är ju alla programledarna som man verkligen har svårt att stå ut med. Ryssarna kommer aldrig våga invadera Sverige för när de avlyssnar vår radio så tror de garanterat att 90 % av befolkningen är homosexuella och dessutom redan kommunistkamrater.
På P3 är det egentligen bara "Institutet" och "P3 dokumentär" som är bra.
Men "Vetenskapsradion" på P1 råkkar phett.
Dock är radio bäst som pod, så man slipper musiken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dortmunder Actien Brauerei. Går inte att vara utan.
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top