Vattenmantlad kamin som komplement till luft/vatten-pump

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Både jag och tjejen vill ha kamin i huset och då är det väl bara att köpa en. Men snål som man är vill man inte elda för syns skull, därför började jag kolla om det gick koppla på den på ackumulatortanken. Svaret heter väl då vattenmantlad kamin.

Idag är det luft/vatten pump och vattenradiatorer. Någon som vill komma med input? Det är inne i ett villaområde så det kommer handla om trivseleldning med torrt virke och inga mjölkförpackningar.

Kaminkungens chatt var öppen kl 22 en söndag så vi skrev lite men kom mest fram till att de skulle ringa.

Förutsättningarna är en-plan med kallvind, dålig 60-tals isolering och skapligt nya fönster. 118 m2. Finns ingen skorsten och man behöver visst bygglov för att ta ut den genom väggen.

Kaminen kommer stå i vardagsrummet men det gränsar mot pannrummet så det blir bra men en genomföring genom väggen.

Så vad säger expertisen? Tips på kamin och utförare. Gärna total-lösningar i Sthlm.

Tack på förhand.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Hell yes, har lite länkar på en gammal dator som jag kan rota fram om det behövs men som du redan är inne på så Kaminkungen eller kaminexperten.se.
Selmac är ok vad jag hört men inte testat själv, tulikivi är ena djävla as till att väga men håller värmen hur länge som helst.

Vissa kaminer jag har sett "skall" ge mellan 6-12 kW till vatten delen och det kommer du ganska långt med.

Skorsten har jag lite sämre koll på, men har hjälp grannen med att sätta en "isokern"(stavning) och det var hur enkelt som helst men tror att de bara har modeller som skall upp genom taket.
Skall du har de där modellerna man går ut genom väggen med vet jag inte men det borde vara mindre krångel med en sådan, man slipper ju fixa med taket.

Har du redan acctank så kör för faan, vilken röris som helst borde kunna koppla in det om du inte rentav skall göra det själv, det är inte hjärnkirurgi.

Har du någon form av styrning eller typ en laddomat till acctanken?

En sak jag skall lägga till på min kamin är uteluftinsug, orkade inte fixa det när jag satte dit den men tar det när jag fixar taket i källaren.
Glöm inte isolera röret bara.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Börja med att kolla om du har några krav på eldningsutrustning i ditt område.

Har du det skall dom kunna hänvisa till märkning och vilka som uppfyller den.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu vill du ha en totallösning men annars så kan du beställa dina prylar på Kotly.com för att spara pengar. Jag har köpt både kaminer, aerotemprar och vedpannor därifrån och du kan plocka ihop ett helt kit för hela huset till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Sen skaffar du en bra rörkrökare som kopplar in allt åt dig.
Jag har själv fjärrvärme och funderade på vattenmantlad att koppla in i systemet då rörmokaren hade en bra idé för att "lura" systemet med returvärme osv men jag var för lat och satte in en vanlig för mysvärme. Mest för att jag har så välisolerat nu så det går åt minimalt med energi till uppvärmningen, tjejens varma duschar däremot :brinnerup
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har ni bestämt er för att ut den genom väggen?
Slå en signal till bygglovsenheten på din kommun och be dom kika på om det är tillåtet i ert område. En del områden styr dom rätt hårt om det är detalljplanerat osv osv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har en http://www.bygghemma.se/inomhus/varme-och-ventilation-och-vvs/eldstader/braskaminer/braskamin-romotop-tala-15-we-serpentinsten/p-245937 mot acctank och det är väl ingen riktigt klockren historia effektmässigt varken till luft eller vatten men den är iaf liten, smidig, billig och ser bra ut för att vara vattenmantlad.
Den är perfekt att myselda i utan att riskera att det blir tokhett i rummet där den står men som ensam värmekälla hade den inte funkat ens om man eldade 24/7. Då bor jag iofs i ett hus från -36 med orginalfönster och "isolering".

Tänk på att om det är svårt att få till bra självcirkulation så är det bra att fundera på hur det funkar att elda vid strömavbrott.

Jag gör allt själv så tips om installatörer är det värre med.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Om du inte vill att de ska ryka in så tänk på skorstenslängden så lång som möjligt för att få bra drag genom kaminen. Jag installerade den kortaste rekommenderade för att annars var jag tvungen att bygga någon plattform på taket åt sotaren:dummer Något jag ångra inte super mysigt att de luktar timmerstuga i hela huset:p
Jag fick min installerad av firman som ligger bredvid motorvägen i Järna fick offert de kom installerade och åkte inga konstigheter fick bättre pris där än i stan.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vattenmantlat är inte bra för effektiviteten.
Sänker förbränningstemperaturen.

En bra kamin tar energin från rökgaserna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I förra kommunen var vedeldning i kamin/kassett bara tillåtet som trivseleldning, fine. Men! högst två ggr per vecka. (sossekommun...)Om du bor inom planlagt område kontrollera med din kommun. En kan ge sig f...på att nån surkuk med direkt-el ylar pronto.

Kopplar du till acctank är det kanske så att du kan slingra dig undan, då det brukar räcka för att få kalla det panna.

Ved rockar! Alternativ kan vara pelletskamin med vattenmantel om du inte tycker det är roligt att förvara och hantera ved. Typ dessa http://www.kardonar.com/kaminer4.html
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hell yes, har lite länkar på en gammal dator som jag kan rota fram om det behövs men som du redan är inne på så Kaminkungen eller kaminexperten.se.
Selmac är ok vad jag hört men inte testat själv, tulikivi är ena djävla as till att väga men håller värmen hur länge som helst.

Vissa kaminer jag har sett "skall" ge mellan 6-12 kW till vatten delen och det kommer du ganska långt med.

Skorsten har jag lite sämre koll på, men har hjälp grannen med att sätta en "isokern"(stavning) och det var hur enkelt som helst men tror att de bara har modeller som skall upp genom taket.
Skall du har de där modellerna man går ut genom väggen med vet jag inte men det borde vara mindre krångel med en sådan, man slipper ju fixa med taket.

Har du redan acctank så kör för faan, vilken röris som helst borde kunna koppla in det om du inte rentav skall göra det själv, det är inte hjärnkirurgi.

Har du någon form av styrning eller typ en laddomat till acctanken?

En sak jag skall lägga till på min kamin är uteluftinsug, orkade inte fixa det när jag satte dit den men tar det när jag fixar taket i källaren.
Glöm inte isolera röret bara.

Du kan inte komma med för detaljerade frågor om tank och styrning. Har inte tillgång till huset än. Om det krävs bygglov för att ta skorstenen åt sidan kommer jag ta den genom taket. Är kallvind och lite lutning på taket. Så det räcker med att ta dit en plåtslagare och såga själv.

Vad tjänar man på uteluftinsug? Men slösar inte med varm luft?

Börja med att kolla om du har några krav på eldningsutrustning i ditt område.

Har du det skall dom kunna hänvisa till märkning och vilka som uppfyller den.

Ska kolla. Gissar dock att det är ok med trivseleldning. Finns folk med kamin i området, så man kan inte vara själv med att elda.

Nu vill du ha en totallösning men annars så kan du beställa dina prylar på Kotly.com för att spara pengar. Jag har köpt både kaminer, aerotemprar och vedpannor därifrån och du kan plocka ihop ett helt kit för hela huset till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Sen skaffar du en bra rörkrökare som kopplar in allt åt dig.
Jag har själv fjärrvärme och funderade på vattenmantlad att koppla in i systemet då rörmokaren hade en bra idé för att "lura" systemet med returvärme osv men jag var för lat och satte in en vanlig för mysvärme. Mest för att jag har så välisolerat nu så det går åt minimalt med energi till uppvärmningen, tjejens varma duschar däremot :brinnerup

Ska kolla på sidan. Tack för tipset. Måste dock bli klar över vad jag ska ha. Kan göra mycket själv och så egentligen behövs ingen totallösning. Mest för att få ett totalpris att ta ställning till och sen försöka snåla till det.

Har ni bestämt er för att ut den genom väggen?
Slå en signal till bygglovsenheten på din kommun och be dom kika på om det är tillåtet i ert område. En del områden styr dom rätt hårt om det är detalljplanerat osv osv.

Ska kolla.

Jag har en http://www.bygghemma.se/inomhus/varme-och-ventilation-och-vvs/eldstader/braskaminer/braskamin-romotop-tala-15-we-serpentinsten/p-245937 mot acctank och det är väl ingen riktigt klockren historia effektmässigt varken till luft eller vatten men den är iaf liten, smidig, billig och ser bra ut för att vara vattenmantlad.
Den är perfekt att myselda i utan att riskera att det blir tokhett i rummet där den står men som ensam värmekälla hade den inte funkat ens om man eldade 24/7. Då bor jag iofs i ett hus från -36 med orginalfönster och "isolering".

Tänk på att om det är svårt att få till bra självcirkulation så är det bra att fundera på hur det funkar att elda vid strömavbrott.

Jag gör allt själv så tips om installatörer är det värre med.

Tack för din input. Hur mycket är den uppgivna effekten? Jag har ingen aning om hur många kw huset behöver. Men frågan nu är ju myskamin eller vattenmantlad. Eller någon variant där i mellan.

Med friskluftintag borde ventilationen inte vara ett problem?

Om du inte vill att de ska ryka in så tänk på skorstenslängden så lång som möjligt för att få bra drag genom kaminen. Jag installerade den kortaste rekommenderade för att annars var jag tvungen att bygga någon plattform på taket åt sotaren:dummer Något jag ångra inte super mysigt att de luktar timmerstuga i hela huset:p
Jag fick min installerad av firman som ligger bredvid motorvägen i Järna fick offert de kom installerade och åkte inga konstigheter fick bättre pris där än i stan.

Har tänkt stanna förbi där någon dag men åker sällan utanför stan under öppettider. Så långt som möjligt är nog mest 2-3 meter. Duger inte det? Ska det sticka upp en meter över nock eller tak där den kommer genom?

Vattenmantlat är inte bra för effektiviteten.
Sänker förbränningstemperaturen.

En bra kamin tar energin från rökgaserna.

Skiter i det faktiskt. Det är ju myselda eller mys/vämeelda. Eller hur menar du att man ska lagra den varma luften?

I förra kommunen var vedeldning i kamin/kassett bara tillåtet som trivseleldning, fine. Men! högst två ggr per vecka. (sossekommun...)Om du bor inom planlagt område kontrollera med din kommun. En kan ge sig f...på att nån surkuk med direkt-el ylar pronto.

Kopplar du till acctank är det kanske så att du kan slingra dig undan, då det brukar räcka för att få kalla det panna.

Ved rockar! Alternativ kan vara pelletskamin med vattenmantel om du inte tycker det är roligt att förvara och hantera ved. Typ dessa http://www.kardonar.com/kaminer4.html

Ska kolla detta. Pellets blir det inte. Vatten/luft-pump är väl skapligt som uppvärmningskälla?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Luft/vatten är ypperlig större delen av året. Lite beroende på klimatzon/väder. Det kan röra sig om allt mellan ett par dagar till nån månad där den inte klarar sig med enbart kompressor. Det är då du "tjänar" på att stötta med kamin.
Allt som är vattenburet är bra, då har du frihet att välja.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vattenmantlat är inte bra för effektiviteten.
Sänker förbränningstemperaturen.

En bra kamin tar energin från rökgaserna.

En bra vattenmantlad kamin tar inte heller huvuddelen av energin från härden utan från rökgaserna. Viktigt är förstås att man väljer en med keramik runt härden, allt annat lär sota igen fort, stinka ner omgivningarna ha usel verkningsgrad.

Vad tjänar man på uteluftinsug? Men slösar inte med varm luft?


Tack för din input. Hur mycket är den uppgivna effekten? Jag har ingen aning om hur många kw huset behöver. Men frågan nu är ju myskamin eller vattenmantlad. Eller någon variant där i mellan.

Med friskluftintag borde ventilationen inte vara ett problem?

Uteluftsintag sänker förbränningstemperaturen och därmed effektiviteten något. Å andra sidan så slipper man suga in ny kalluft i kåken för att ersätta den man skickar upp i skorsten. Är det någorlunda enkelt att få till en bra kanal så hade jag gjort det. Det jag syftade på med självcirkulation var däremot vattendelen:
Om cirkulationspumpen står still kan man rätt snabbt få skador på kaminen om det inte blir självcirkulation eller man kan kyla på annat sätt. Jag har kaminen en våning högre upp än tankarna så i värsta fall kyler jag med tappvatten men det vore klart bättre att slippa det i möjligaste mån.

Tror den uppgivna effekten är 4+4 men vem eldar max 2,5 kg ved/h i verkligheten?

Jag eldar ett par timmar varje dag så här års men eftersom jag ändå måste stödja med annat så är nyttan med vattenmantlat ganska begränsad, jag hade ju lika gärna kunnat tagit ut 100% av vad kaminen ger till luften på övervåningen och kört källarens golvvärme/tappvarmvatten på v-pump. Helt värdelöst är det inte och jag är inte missnöjd med hur det funkar men det är tveksamt om installationen var värd jobbet/kostnaden.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Uteluftsintag sänker förbränningstemperaturen och därmed effektiviteten något. Å andra sidan så slipper man suga in ny kalluft i kåken för att ersätta den man skickar upp i skorsten. Är det någorlunda enkelt att få till en bra kanal så hade jag gjort det. Det jag syftade på med självcirkulation var däremot vattendelen:
Om cirkulationspumpen står still kan man rätt snabbt få skador på kaminen om det inte blir självcirkulation eller man kan kyla på annat sätt. Jag har kaminen en våning högre upp än tankarna så i värsta fall kyler jag med tappvatten men det vore klart bättre att slippa det i möjligaste mån.

När jag skulle byta brännaren hemma påstod rörisen att självcirkulationen fungerade bra om man hade 1 " rör och därför inte skulle gå ner under den dimensionen så jag behöll 1" och det verkar funka.
Hade strömavbrott förra vintern under 2 dagar och det funkade bra, tom golvvärmen på nedervåningen gav hyffsad värme och där är det inte i närheten av någon tum utan 17 mm yttermått vilket betyder runt 5-6 mm innerdiameter i slangarna.

Skillnaden i värme mellan början och slutet på slingorna blir ju lite större än när pumpen går förstås men det var OK.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
1m över tak där den går igenom och sen beroende på vilken kommun så är det antingen rekommenderat eller ett krav på att skorstenen går över nock.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag skulle byta brännaren hemma påstod rörisen att självcirkulationen fungerade bra om man hade 1 " rör och därför inte skulle gå ner under den dimensionen så jag behöll 1" och det verkar funka.
Hade strömavbrott förra vintern under 2 dagar och det funkade bra, tom golvvärmen på nedervåningen gav hyffsad värme och där är det inte i närheten av någon tum utan 17 mm yttermått vilket betyder runt 5-6 mm innerdiameter i slangarna.

Skillnaden i värme mellan början och slutet på slingorna blir ju lite större än när pumpen går förstås men det var OK.

Bra att det funkar hos dig men det bygger på att kaminen inte är högsta punkten i systemet och att rördragningen är vettig. Hos mig skulle det inte ens funka med 3"-rör.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En vattenmantlad kamin med pyrolys närmar sig 90% verkningsgrad.

Är det dåligt?
Vid vedeldning har du alltid pyrolys i brandmaterialet. Temperaturen och syretillgången i resten av brandhärden avgör om pyrolysprodukterna förbränns komplett.
Läste *nånstans* att man bör komma upp i en temperatur av ca 1500 C för fullständig förbränning (vissa kolväten brinner svårare än andra) och har du en förbränningskammare i vattenkylt stål, så är det nog svårt att komma upp i dom temperaturerna.
Skiter i det faktiskt. Det är ju myselda eller mys/vämeelda. Eller hur menar du att man ska lagra den varma luften?
Nej, själva brandhärden skall vara keramiskt isolerad för högsta effektivitet, sedan plockas all värmeenergi ur rökgaserna på väg ut. Ytterligare effektivitet får du om du skickar gaserna på din luftvärmepump så den kan plocka ut den sista värmeenergin.
En bra vattenmantlad kamin tar inte heller huvuddelen av energin från härden utan från rökgaserna. Viktigt är förstås att man väljer en med keramik runt härden, allt annat lär sota igen fort, stinka ner omgivningarna ha usel verkningsgrad.
Har sett många nya kaminer och t.o.m. många nya villapannor som har vattenmantlad förbränningskammare utan keramisk isolering.

Jag tror sotarna och kamintillverkarna konspirerar...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vid vedeldning har du alltid pyrolys i brandmaterialet. Temperaturen och syretillgången i resten av brandhärden avgör om pyrolysprodukterna förbränns komplett.
Läste *nånstans* att man bör komma upp i en temperatur av ca 1500 C för fullständig förbränning (vissa kolväten brinner svårare än andra) och har du en förbränningskammare i vattenkylt stål, så är det nog svårt att komma upp i dom temperaturerna.Nej, själva brandhärden skall vara keramiskt isolerad för högsta effektivitet, sedan plockas all värmeenergi ur rökgaserna på väg ut. Ytterligare effektivitet får du om du skickar gaserna på din luftvärmepump så den kan plocka ut den sista värmeenergin.Har sett många nya kaminer och t.o.m. många nya villapannor som har vattenmantlad förbränningskammare utan keramisk isolering.

Jag tror sotarna och kamintillverkarna konspirerar...

Jadu, pyrolys och naturligtvis sekundärluft. Några 1500 grader vill man inte ha, blir för mycket kväveoxider...

Så 0,85-0,87 är dålig verkningsgrad?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En vattenmantlad kamin med pyrolys närmar sig 90% verkningsgrad.

Är det dåligt?

Jadu, pyrolys och naturligtvis sekundärluft. Några 1500 grader vill man inte ha, blir för mycket kväveoxider...

Så 0,85-0,87 är dålig verkningsgrad?

De flesta vattenmantlade kaminer som säljs idag har keramiskt isolerad eldstad.
Så härav kommer de upp i verkningsgraderna du/ni nämner. Jag tror inte TS behöver vara orolig att få hem en nytillverkad kamin där veden ligger mot vattenmantlat järn.

Dock är ju höjden på en braskamin inte så stor, så vid häftigt eldande slickar lågorna ofta tuberna/mantlingen, då blir det tjära och kolväten. Men det är ju en kompromiss åt rätt håll. Det hade krävts kakelugnshöjd annars.
Men sådana vattenmantlade stora kaminer, med lång rökväg, finns ju också för den som vill/kan installera en sån.

Oisolerad vs isolerad eldstad i en vattenmantlad kamin är ju dock främst en miljöfråga tycker jag. Mer ofullständig förbränning.

Håller med om NOx vid 1500C
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Bra att det funkar hos dig men det bygger på att kaminen inte är högsta punkten i systemet och att rördragningen är vettig. Hos mig skulle det inte ens funka med 3"-rör.

Sant förvisso, att vi inte vet hur det aktuella huset ser ut och hur rören är dragna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top