Ardennerna/Eifel/Mosel i maj - tips?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla,
Försommarens hojtripp kommer att gå till Ardennerna! Vi utgår från Stena i Kiel på morgonen den 14 maj, tänker oss snedda över Tyskland och landa i Belgien/Ardennerna samma kväll. Sen skall vi vara tillbaka hos Stena i Kiel sen eftermiddag den 18 maj.

Vilken väg borde vi köra?

Våra tankar är att ta dag ett (14 maj) som en transport. Det är t ex c:a 70 mil från Kiel till Bastogne - "snabba vägen". Trist att bränna på rakt fram, men vi måste ta oss en bit ned på kort tid.

15-16-17 maj är helt öppna. Förslag?

Ardennerna själva skall vara fint, sägs det. Eifelbergen ligger nära. Luxemburg? Moseldalen ligger nästgårds, bara. Det är "bara" 30 mil från Bastogne till bergen i Vogeserna i Frankrike. Schwarzwald glömmer vi nog - det är för långt söderöver för en så kort tripp.

18 maj måste vi vara en bra bit norrut. Färjan gå hem från Kiel på kvällen. "Snabba vägen" dit? Alternativa vägval till Kiel? Belgien/Holland är ju platt med stora vägar och tättbefolkat...

Tar gärna tips och inspel. Både om vägen ned/upp, och självklart om vad vi inte bör missa därnere.
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Förslag: I Eifelbergen finns en liten fin stad som heter Adenau. Vid den fina staden finns en ännu finare enkelriktad inhägnad väg. Missa inte den!

http://www.nuerburgring.de/en/

De vanliga vägarna runt Ringen och ned mot Moseldalen är förresten också fina. Klart värt att lägga några dagar i trakterna. Det är säkert möjligt att stanna till avresedagen i Eifelbergen och bomba 60 mil Autobahn och vara i Kiel på eftermiddagen men jag hade hellre tagit det i två etapper. Trist att fastna i en kö runt Hamburg och missa färjan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Adenau har vi på listan, har jag läst att trakterna däromkring skall ha fin körning. Inklusive den lilla gokartbanan som du länkar till... ;)

Du har en poäng i det där om att inte stressa sista dagen. Blir ingen kul körning om man hela tiden tittar på klockan, på trippmätaren, på GPS:en, på klockan, på trippen... osv!

DavidA: det blir min Sprint 955 som får lufta sig. Den är mer lämpad för snabba dagsetapper. Bekvämare i 130-140 bakom en vindruta än på en nakenhoj.

Väl på plats hade Thruxton gjort sig väl. Den trivs fint på krokvägar!
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Gokartbana? :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi

Det är en av de absolut ballaste upplevelser man kan ge sig själv, speciellt på hoj. :yoparty
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Aeaventures.com

Bästa stället i ardennerna
:rock
Hälsa Neil o Ann från Mig!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Aeaventures.com

Bästa stället i ardennerna
:rock
Hälsa Neil o Ann från Mig!

Håller med till 100%! Körde på Spa och träffade Neil & Co. Åt lunch tillsammans på banan och fick hans visitkort. När hemgång började närma sig rasade motorn och Neil var räddaren i nöden. 20min efter att jag ringt honom var han tillbaka på banan med bil och släp.
När vi kom fram till hans B&B mötte hans fru oss med öl och några gäster som ställde upp som mekaniker.

Rekommenderas varmt men boka i tid då det blir fullt snabbt vid större evenemang:tummenupp

Neil hjälper även sina gäster som instruktör på Spa, Ringen samt de goa vägarna i omgivningarna:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top