Varför denna tortyr med skruvar med stjärnspår?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
blev så jäkla trött och sprayade 5-56 över skiten - var skitsur och gick därifrån

Dagen efter var det såklart hur lätt som helst att lossa skruvarna !

Brukar jag också göra, spraya 5-56, innan jag försöker lossa. Väntar en stund (eller till dagen efter). Kan inte dra mig till minnes att jag misslyckats med att lossa ett bultförband på det viset!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Brukar jag också göra, spraya 5-56, innan jag försöker lossa. Väntar en stund (eller till dagen efter). Kan inte dra mig till minnes att jag misslyckats med att lossa ett bultförband på det viset!

Intressant! Jag har nämligen flera gånger funderat på att starta en tråd här på forumet och fråga om nån någonsin haft någon nytta av 5-56? Själv börjar jag nämligen på allvar fundera på om inte 5-56 är mek-historiens mest överreklamerade produkt?

Värme har jag haft nytta av många gånger men jag har tyvärr inga belägg för att 5-56 faktiskt fungerar för att lossa skruvar, trots idogt sprayande.

Hur vet man t.ex. att skruvarna inte skulle ha släppt utan 5-56...?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har hittils inte gått bet på den där typen av skruv även om de är sönderdragna i skallen. Det jag använder då är en slagskruvmejesel av den här typen fast min är en mycket äldre från Biltema. Det är den här också för 130 kr.

2000030859.jpg
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Intressant!
Värme har jag haft nytta av många gånger men jag har tyvärr inga belägg för att 5-56 faktiskt fungerar för att lossa skruvar, trots idogt sprayande.

Hur vet man t.ex. att skruvarna inte skulle ha släppt utan 5-56...?
Vet och vet...
Det är väl resultatet som räknas! "Hur" är väl egentligen en bisak?
Allt sånt där är om jag förstått rätt en sprayburk med fotogenutspädd olja och tillsatser typ ytspänningsnedsättande medel etc..
Har under sensate året renoverat en del bilbromsok och där är mardrömmen att luftningsskruven ska paja/brista.
Sen jag började med rengöring och sprayande med rostolja dagen innan, gärna tillsammans med ett par hammarknack har alla jobb dagen efter gått perfekt. Ser det riktigt illa ut, kanske lite värme också med ett par extra knack...
Vad som gjorde susen? oljan? knacket? värmen?
Ingen aning.
Men spelar det nån roll? Skruven är lös och ett ok för ett par tre tusen är ju räddat?

Var och en må bli salig på sitt sätt, men jag tar gärna lite extra arbete för att försäkra mig om att slippa riktiga sk-tjobb typ brustna skruvar, rör etc. senare under jobbets gång..

Att man använder rätt verktyg till resp "stjärnskruv" är för mig självklart och att man förstås vet var det är för stjärna.
Prof Murphys 9/10-dels regel säger att "90% av jobbet tar 10% av tiden, de återstående 10%-en tar 90% av tiden.."
Typ brustna skadade skruvar..:D
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Slaghammare löser alla sådana problem på fem röda. För allvarligt, vem orkar vänta ett dygn på att lossa skruven som ska loss? Är ju tydligen dessutom typ gratis (130 kr ovan). Jag ärvde min av farfar. Så de är mao en evighetsinvestering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant! Jag har nämligen flera gånger funderat på att starta en tråd här på forumet och fråga om nån någonsin haft någon nytta av 5-56? Själv börjar jag nämligen på allvar fundera på om inte 5-56 är mek-historiens mest överreklamerade produkt?

Värme har jag haft nytta av många gånger men jag har tyvärr inga belägg för att 5-56 faktiskt fungerar för att lossa skruvar, trots idogt sprayande.

Hur vet man t.ex. att skruvarna inte skulle ha släppt utan 5-56...?

1) Några i verkstan bredvid oss misslyckas med att under några timmars ansträngningar att dela vevaxeln på en Ducati. Jag föreslår 5-56. Det händer ingenting när de spänner till med avdragare efter satt på 5-56.
Nästa dag när de kommer tillbaka på morgonen har vevaxeln delat sig.
2) Ska göra nått vid framhjulet på min Volvo 142a. Det är nått med framhjulsupphängningen och det sitter fast med en kona. Lossar muttern (inget omdöme, kunde slutat illa) knackar och slår, inget händer. Sprutar på 5-56 och skruvar på muttern med fingrarna lämnar nån mm. 5 minuter senare släpper konan med en knall.
För det är ju framhjulsfjädern som trycker på. Och vill dela det.
Rena turen jag har fingrar och händer oskadade.
3) När det är dags byta trampor på trampcykeln så brukar de gamla sitta som berget.
Helt bortsett från att en trampa är felgängad.
5-56 och vänta en timme. Hjälper inte det mera 5-56 och det får stå över natten.
Går det inte efter en natt, mera 5-56 och nytt försök nästa dag.
Den trampa som satt fast värst gick loss på den tredje dagen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Yes, torx it is.

Kan inte hålla med, torx rundar sig jävligt lätt också, inte som stjärnskallar men tycker nog insex är bäst.

Finns "intre" men det är mycket ovanliga skallar, synd för förslitningen lär knappas vara märkbar.

F.ö. har jag samma problem på min DR, japanare vet nog inte att skruvar sätter sig... :död
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Slaghammare löser alla sådana problem på fem röda. För allvarligt, vem orkar vänta ett dygn på att lossa skruven som ska loss? Är ju tydligen dessutom typ gratis (130 kr ovan). Jag ärvde min av farfar. Så de är mao en evighetsinvestering.

Ja utan en slaghammare är man lika oklädd som en rörmokare utan skiftnyckel med hajfena :D På riktigt alltså.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ett vanligt grundfel är att folk drar åt skruven, oavsett skalle, för HÅRT när dom monterar saker.
När dom eller nästa ägare sedan ska ta isär nästa gång sitter det som berget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det redan så runddraget att inte funkar att få grepp så brukar jag slå dit en XZN-bit i lagom storlek för att sedan gå på den med slagmejseln. Kan även gå med torx men dom är svårare att slå fast och går inte att dra lika hårt i.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
6400d2bb42a5f9efba54c6c6c297dbe36044f11596720a23ae7b7370c5a547d0.jpg

Älskar sporthoj! Alltid lika bra mekhjälp.

Hade ju på en massa 5-56 igår såklart och testade tålmodigt efter 1 minut med samma stjärnmejsel som jag använt tidigare utan resultat. Efter att ha läst här nu insåg jag såklart att 5-56 kanske hade hjälpt ändå och sprang ut för att testa. Tog ett sånt litet spärrskaft med ett T-handtag med en bättre passande bits, gick på någon skruv men resten satt. Såklart var man förberred med slagmejsel istället ;) Ett par knack så var skruvarna så snälla och mjuka så att få loss! Det är ju magi det här!

Tror jag tar och försöker lämna tillbaka både rörtång och värmepistol :rodnar
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Instämmer i slagskruvmejsel-kören, absolut bästa investeringen jag gjort när det kommer till verktyg! (Utöver spärrnycklarna, de är också fantastiska när man inte kommer åt med ett större spärrskaft).

Mmm verktyg.. Man kan aldrig ha för mycket verktyg :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Såklart var man förberred med slagmejsel istället ;) Ett par knack så var skruvarna så snälla och mjuka så att få loss! Det är ju magi det här!
Det du beskriver lärde jag mig av vår gamle smed/mekaniker/alltiallo på företaget i början av 60-talet!
Slet med att få bort SPÅRskruvarna som höll ihop blocket på en Sachs moppemotor.
Satt som berg..
Helt fel sätt tyckte meken.
- Titta nu!
Sen tog han Bachoskruvmejseln m 4-kantklinga och gav varje skruv en lätt känga med en hammare..
.... och lossade skruvarna med EN hand....:fakta
Inget går upp mot genuin "verkstadsvana" och de som skruvat i 100 år....:D
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Är det spårskruv så ta en mejsel med fyrkantigt skaft, se till att slipa till den så den passar perfekt i spåret, ge den några knack, tryck mejseln allt vad du kan mot skruven och använd en skiftnyckel att vrida med. Det ska fan till om det inte lossnar då. Lite 5-56 hjälper också, och värme. Värst är när något klantarsle rean förstört skruven. Då är det bara att ta fram borren och borra bort skallen på skruven. Då släpper spänningen på skruven och resten brukar lossna rätt lätt med en muttertång.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Borde nästan göras en sticky av den här.. bara vettiga tips än så länge!
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Är det riktigt riktigt illa ställt med skruvskallen så tar jag MIGen och loppar dit en ny skruv i skallen på den gamla.
Dels får man en nu skalle att dra i, gärna INSEX, och dels ger svetsvärmen gamla skruven en känga så det släpper nästan bara av det.

Är gamla skruvskallen åtkomlig, alltså inte försänkt, men inte greppbar så kan det hända att jag tar en hammare och dorn eller huggmejsel och knackar på skallen lite lagom snett så en del av kraften resulterar i en vridning.
Man skrotar ju skruven förstås, men i det här läget är det ju försent för något annat än skruvbyte i alla fall.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top