Årets julklapp 2014

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
"Aktivitetsarmband"

Är det här något annat än en glorifierad stegräknare?
Nån som har ett? Är det nåt att ha? Används det efter 2 veckor?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Frugan har ett.. Visst är det egentligen inte mycket mer än en dyr stegräknare men vissa bra saker kommer på köpet.
Lånade den ett par dagar och den inbyggda "passivitetsvarnaren" har faktiskt en viss funktion för när det surrar till blir man faktiskt uppmuntrad att ta en liten bensträckare istället för att sitta kvar vid datorskärmen.

Den bästa funktionen är dock väckningsfunktionen som under ett angivet intervall kommer försöka väcka dig när den märker att du ligger närmast "vakenhet". Det blir helt enkelt lättare att komma ur sängen om man blir väckt i rätt sömnfas istället för att sova ända in i kaklet och vakna när man egentligen sover som hårdast..

Jämfört med tidigare års "årets julklapp" känns det som om det valts i brist på andra bra kandidater.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Årets julklapp väljs väl snarare utifrån "Vad har vi i grossistlager som vi gjorde en felsatsning på och måste bli av med" än någon form av kundnytta...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den bästa funktionen är dock väckningsfunktionen som under ett angivet intervall kommer försöka väcka dig när den märker att du ligger närmast "vakenhet". Det blir helt enkelt lättare att komma ur sängen om man blir väckt i rätt sömnfas istället för att sova ända in i kaklet och vakna när man egentligen sover som hårdast.

Funktionen är ju bra men eftersom den redan är tillgänglig för alla med smartphone så känns det inte som en bra anledning att köpa ett armband för flera hundra.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Funktionen är ju bra men eftersom den redan är tillgänglig för alla med smartphone så känns det inte som en bra anledning att köpa ett armband för flera hundra.

Precis, luren har man ju alltid med sig, även om man kanske inte sover med den närmast kroppen. Ligger dock på armlängds avstånd.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Precis, luren har man ju alltid med sig, även om man kanske inte sover med den närmast kroppen. Ligger dock på armlängds avstånd.

Hur kan en phån som ligger på nattduksbordet hålla koll på hur vaken man är? Även om man lägger telefonen i sängen borde det bli lite knas om man har sängsällskap?

....de däringa armbanden sitter, som kan utläsas av namnet, på armen och borde ha betydligt högre känslighet när det gäller att känna av hur vaken man är och således även lyckas bättre med väckningen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur kan en phån som ligger på nattduksbordet hålla koll på hur vaken man är? Även om man lägger telefonen i sängen borde det bli lite knas om man har sängsällskap?

....de däringa armbanden sitter, som kan utläsas av namnet, på armen och borde ha betydligt högre känslighet när det gäller att känna av hur vaken man är och således även lyckas bättre med väckningen.

Jag tyckte det funkade bra när jag hade telefonen mellan min kudde och lakanet. Där känner den av rörelser bra och det minimerar risken att den åker i golvet.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag tyckte det funkade bra när jag hade telefonen mellan min kudde och lakanet. Där känner den av rörelser bra och det minimerar risken att den åker i golvet.

Jag ligger alltid/ofta med armen under kudden så det skulle inte vara så praktiskt. Dessutom laddar jag telefonen på natten så jag vill inte ha telefonen med sladd i sängen..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur kan en phån som ligger på nattduksbordet hålla koll på hur vaken man är? Även om man lägger telefonen i sängen borde det bli lite knas om man har sängsällskap?

....de däringa armbanden sitter, som kan utläsas av namnet, på armen och borde ha betydligt högre känslighet när det gäller att känna av hur vaken man är och således även lyckas bättre med väckningen.

Men man vet väl för fan när man är vaken och när man sover? Behövs ingen klocka för det?
Ögna öppna = vaken. Annars = sover.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är skeptisk, jag går inte så våldsamt många kilometer varje dag, men cyklar 10-15 mil och några timmar trainer i veckan vintertid, och 30-35 mil i veckan resten av året, hur skulle den där prylen kunna vara bättre än min pulsklocka, anpassad för just cykling? Nog för att jag gillar nya coola prylar, men den där känns bara som något hittepå för att skapa en nisch som inte finns.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag är skeptisk, jag går inte så våldsamt många kilometer varje dag, men cyklar 10-15 mil och några timmar trainer i veckan vintertid, och 30-35 mil i veckan resten av året, hur skulle den där prylen kunna vara bättre än min pulsklocka, anpassad för just cykling? Nog för att jag gillar nya coola prylar, men den där känns bara som något hittepå för att skapa en nisch som inte finns.

Skulle säga att den till stor del vänder sig till folk som är precis som du inte är, alltså folk som rör sig relativt måttligt eller väldigt lite och inte är lika aktiva som dig. Den kan få folk att bli mer medvetna om hur passiva de är och faktiskt börja röra sig lite. Den som frugan har vibrerar när man suttit still för länge. Det kan räcka som inspiration för en bensträckare iväg från kontorsstolen och datorskärmen.
Det blir lätt att följa "ökad rörelse i vardagen" snarare än att vara någon pryl för den som redan tränar mycket och har pulsklockor & gps-trackers.

Väckningsfunktionen kan även den vara en bra grej för den som skall komma igång med liiiite mer tanke på rörelse i vardagen. Att bli väckt när man sover som lättast gör att man känner sig betydligt piggare när man blir väckt än om man sover över den fasen och istället blir väckt av en arg väckarklocka 20 minuter senare när man var inne i djupare sömn. Man får även en tydlig graf över hur man sover vilket kan leda till att folk tänker mer på sin sömn och kanske börjar sova bättre/längre.

Summa summarum, meningslös för den som redan är ordentligt aktiv och som har andra tekniska prylar för sin träning. Däremot är den rätt vettig för den som vill öka sitt välbefinnande genom små ändringar och ökad aktivitet under hela sin vakna tid.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
A-phone-with-an-edge-Samsung-Galaxy-Note-Edge-with-curved-screen-is-official.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skulle säga att den till stor del vänder sig till folk som är precis som du inte är, alltså folk som rör sig relativt måttligt eller väldigt lite och inte är lika aktiva som dig. Den kan få folk att bli mer medvetna om hur passiva de är och faktiskt börja röra sig lite. Den som frugan har vibrerar när man suttit still för länge. Det kan räcka som inspiration för en bensträckare iväg från kontorsstolen och datorskärmen.
Det blir lätt att följa "ökad rörelse i vardagen" snarare än att vara någon pryl för den som redan tränar mycket och har pulsklockor & gps-trackers.

Väckningsfunktionen kan även den vara en bra grej för den som skall komma igång med liiiite mer tanke på rörelse i vardagen. Att bli väckt när man sover som lättast gör att man känner sig betydligt piggare när man blir väckt än om man sover över den fasen och istället blir väckt av en arg väckarklocka 20 minuter senare när man var inne i djupare sömn. Man får även en tydlig graf över hur man sover vilket kan leda till att folk tänker mer på sin sömn och kanske börjar sova bättre/längre.

Summa summarum, meningslös för den som redan är ordentligt aktiv och som har andra tekniska prylar för sin träning. Däremot är den rätt vettig för den som vill öka sitt välbefinnande genom små ändringar och ökad aktivitet under hela sin vakna tid.
Jo, det må så vara, men det känns samtidigt som en av TV-shops alla träningsprylar, som får vilken pösmunk/pösnunna som helst att få som en chippendale/playboymodell bara sådär, och alla är väldigt lätta att fälla ihop och gömma under sängen. Har man inte viljan att träna, och förståelse för poängen med det, så tror jag inte att en sån där pryl gör någon nytta, i längden.

Visst, att bli väckt mitt i djupsömnen är ingen hit, tur att man vaknar 5-10 minuter innan klockan ringer, oavsett om den står på 05:00 eller 06:00 :nicka
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har man inte viljan att träna, och förståelse för poängen med det, så tror jag inte att en sån där pryl gör någon nytta, i längden.

Huvudet på spiken. Det är därför de väldigt många snarare skulle behöva "coaching" i livstilsförädnring än dyra gymkort, träningsprylar och teknikmanicker.. Men å andra sidan kommer ju aldrig TV-shops-pryls-tillverkarna eller tillverkarna av alla andra tekinkprylar sluta marknadsföra sina saker som att just deras pryl är det som kommer få tjockisen slim och fit..

Jag antar att den främsta orsaken till att man trycker så hårt på "den kan fällas ihop och skjutas in under sängen" är att man vet att träningsprylen man säljer garanterat bara kommer stuvas undan och aldrig användas igen..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo, det må så vara, men det känns samtidigt som en av TV-shops alla träningsprylar, som får vilken pösmunk/pösnunna som helst att få som en chippendale/playboymodell bara sådär, och alla är väldigt lätta att fälla ihop och gömma under sängen.
Nu är du lite orättvis. TV-Shopsprylarna ligger ändå fortfarande i en heeelt egen division. Senast råkade jag se reklamen för de här och kunde inte annat än att skaka på huvudet: http://www.tvins.com/hot-shapers
http://www.youtube.com/watch?v=Nx6hxB3S_N0
Tydligen så är uttorkning detsamma som välmående. Och det är önskvärt att att gå omkring hela dagarna i kläder dränkta av skrevsvett. Då vill jag istället rekommendera en shorty våtdräkt, både billigare och täcker större del av kroppen.

Annars så gillar jag den här också: http://www.tvins.com/tapout
http://www.youtube.com/watch?v=AxzkS2SFuEM
Man behöver bara träna 45min om dagen i 90 dagar så hårt att man spyr och lägga om kosten för att gå ner i vikt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top