Försäkringsbolag som agerar inom hela EU?

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Idén kommer egentligen från ett inlägg av sportgaraget i nyhojstråden men för att inte gå alltför off topic där startar jag en ny tråd.

Det behöver ju inte kosta multum att försäkra. Inom EU är det ju fri handel med varor,tjänster och kapital.
Så en R1 -2014 tex kostar ca 10000:- i helförsäkring helår om du har ålder,körvana och bonus.

MC-försärkingar tycker iallafall jag är en marknad som skulle må bra utav lite mer konkurens och mycket riktigt kan man läsa på europa.eu följande:

"Europeiska unionens inre marknad är en gemensam marknad med fri rörlighet för varor, tjänster, kapital..."

"Fri rörlighet för tjänster, ..., Banker, Försäkringar, ..."

"EU:s försäkringspolitik syftar till att skapa gemensamma ramar som gör det möjligt för försäkringsbolagen att utöva sin verksamhet, skapa företag och sälja sina tjänster i hela EU."

Men jag hittar ytterst lite information om bolag som gör detta, finns det inte försäkringsbolag som satsar på att agera på större marknader?
Är det någon som har erfarenhet av att försäkra sin motorcykel utomlands och kan berätta mer om hur det går till? (sportgaraget? :bow) Vilka försäkringsbolag går med på det, vad händer vid skadereglering osv?
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Bilförsäkringar styrs av respektive lands lagstiftning. Riskerna, det vill säga försäkringspremierna som försäkringsbolagen tar fram, beräknas alltid utifrån var bilägaren är mantalsskriven.

En svenskregistrerad bil kan bara försäkras i Sverige av svenskt försäkringsbolag som
har fått tillstånd att bedriva denna form av försäkring av den svenska staten.

Francisco Vall, If


http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-forsakra-bilen-utomlands-33847
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bilförsäkringar styrs av respektive lands lagstiftning. Riskerna, det vill säga försäkringspremierna som försäkringsbolagen tar fram, beräknas alltid utifrån var bilägaren är mantalsskriven.

En svenskregistrerad bil kan bara försäkras i Sverige av svenskt försäkringsbolag som
har fått tillstånd att bedriva denna form av försäkring av den svenska staten.

Francisco Vall, If


http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-forsakra-bilen-utomlands-33847

Det där låter ju som något som, om man orkar, kan dra upp en vända i EU-domstolen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bilförsäkringar styrs av respektive lands lagstiftning. Riskerna, det vill säga försäkringspremierna som försäkringsbolagen tar fram, beräknas alltid utifrån var bilägaren är mantalsskriven.

En svenskregistrerad bil kan bara försäkras i Sverige av svenskt försäkringsbolag som
har fått tillstånd att bedriva denna form av försäkring av den svenska staten.

Francisco Vall, If


http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-forsakra-bilen-utomlands-33847


Med tanke på det stora antalet utlandsregistrerade bilar jag sett utanför AD bildelar på Aröds Industriväg och på LKW Walters parkering mot Kvillebäcken 100meter från Aröds Industriväg (där det finns en bro från cykelbanan utefter LKW Walters parkering över Kvillebäcken till Aröds Industriväg/Bilprovningen) så kan jag tänka mig lösningen är:
Fordonet ägs av ett företag i tex Estland eller Lettland eller Litauen.
Man leasar fordonet från det företaget.
Och företaget i utlandet, ja det äger man själv.
Kanske bäst tillsammans med några andra.
Såg att den sk kassaapparatslagen, alla som säljer kontant även torghandlare måste ha en kassaapparat. Den lagen kan kringås genom att torghandlaren är ett företag från utlandet.
Och det företaget kan torghandlaren starta själv i ett EU-land.
Ett land som inte har krav på kassaapparat vid torghandel.
Och personalen på torget, ja de är anställda av det utländska företaget.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Med tanke på det stora antalet utlandsregistrerade bilar jag sett utanför AD bildelar på Aröds Industriväg och på LKW Walters parkering mot Kvillebäcken 100meter från Aröds Industriväg (där det finns en bro från cykelbanan utefter LKW Walters parkering över Kvillebäcken till Aröds Industriväg/Bilprovningen) så kan jag tänka mig lösningen är:
Fordonet ägs av ett företag i tex Estland eller Lettland eller Litauen.
Man leasar fordonet från det företaget.
Och företaget i utlandet, ja det äger man själv.
Kanske bäst tillsammans med några andra.

Som skriven i Sverige får man inte köra utlandsreggade bilar i Sverige så antagligen är även arbetskraften som kör bilarna "tillfälligt importerad".
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Ja det där är diffust, det funkar inte till 100% eftersom varje land tillämpar sina egna regler fast dom egentligen ska följa eu direktiv. Sedan finns det inte direktiv på detaljnivå. Vilket är både bra och mindre bra.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Jag kan ordna en retta 2014 inkl helförsäkring åt dig på leasing från 2200:-/mån eller kontant pris 142600:- inkl försäkring i ett år.
maila till mig via vår hemsida sportgaraget.se
så kollar jag upp pris och villkor.
Mvh Pekka:rolleyes:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som skriven i Sverige får man inte köra utlandsreggade bilar i Sverige så antagligen är även arbetskraften som kör bilarna "tillfälligt importerad".

Du får inte köra en bil som ägs av en privatperson och är utlandsregistrerad.
Om du är skriven i Sverige.
Att hindra svenskar leasa en bil från ett utländskt företag. Vad skulle hindra detta?
Skulle ju strida mot den fria rörligheten av tjänster och varor i EU.

För många år sedan körde jag ibland en AVIS bil i Skåne. Bil var hyrd i Belgien tror jag.
Av han / fiirman som hyrt den.
Vilket brott gjorde jag mig skyldig till?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Du får inte köra en bil som ägs av en privatperson och är utlandsregistrerad.
Om du är skriven i Sverige.
Att hindra svenskar leasa en bil från ett utländskt företag. Vad skulle hindra detta?
Skulle ju strida mot den fria rörligheten av tjänster och varor i EU.

För många år sedan körde jag ibland en AVIS bil i Skåne. Bil var hyrd i Belgien tror jag.
Av han / fiirman som hyrt den.
Vilket brott gjorde jag mig skyldig till?
Du gjorde dig skyldig till fortkörning. I övrigt har du rätt i att du får köra utlandsreggad hyr/tjänstebil i Sverige OM det rör sig om ett tillfälligt brukande, att leasa/äga utomlands permanent får man däremot inte.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top