Kolfiber och metall

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Lurar på att göra lite kolfiberdetaljer själv till hojen men behöver stärka upp med metall vid infästningspunkterna. Nu är det ju så att kolfiber och metall inte gifter sig så bra. Det blir galvaniskt element som äter upp kolfibern. Tydligen brukar man lösa det med att se till att det är epoxi mellan kolfiberväven och metallen men jag undrar ändå om det är någon som vet hur reaktivt rostfritt är mot kolfiber?
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det rostfria kommer att korrodera så det är bra med en barriär. Lägg en tunn glasfiberväv (ca 60g/m^2) emellan så har du fint skydd. Alternativt lägg på ren epoxy i ett par lager innan om du vill göra det enkelt.

http://www.corrosionist.com/Galvanic_Series_of_Metal_in_Seawater.htm

Edit:

Tror inte det är någon risk att det rostar sönder helt i närtid. Däremot så skulle jag kunna tänka mig att det finns risk att epoxyn släpper från kolfibern.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det sista jag skulle göra är att säga emot Vargen, men är det inte så att det är alu som detta inträffar mest och fortast med?

Ett annat trick är att limma dit din förstärkning.
Vad är det du ska tillverka och varför förstärka?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Gör metallen passiv.

Kemisk passivisering handlar om att se till att ett material påverkas mindre av miljöfaktorer såsom luft och vatten, därav "passivisera". Exempelvis kan man oxidera ytan för att undvika missfärgningar. Passivisering är användbart när man vill förstärka eller bevara metallens utseende.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det sista jag skulle göra är att säga emot Vargen, men är det inte så att det är alu som detta inträffar mest och fortast med?

Tackar för den! , men du har helt rätt (i det sista iaf) :)

Jag skulle inte vara så orolig för korrosion om jag använde inserts i rostfritt.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
När jag gjorde bakramen till ISR hojen så gjöt jag in titan bitar med hål/gänga i, funkar fint.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det sista jag skulle göra är att säga emot Vargen, men är det inte så att det är alu som detta inträffar mest och fortast med?

Ett annat trick är att limma dit din förstärkning.
Vad är det du ska tillverka och varför förstärka?

Har aldrig hållt på med kolfiber men tänkte att när jag ska fixa till räjsern så kan jag väl prova. Först av allt så behöver jag göra fästen till ljuddämparna. Tänkte jag skulle bygga upp dem med en kärna av polystyrencellplast som jag tänkte klä med kolfiber. Någon som vet om det funkar, fäster epoxi på cellplast?
Förstärkningen blir vid fästöronen så man inte krossar fästena när man drar åt bultarna. Har helt enkelt tänkt gjuta in rörstumpar som distanser för bultarna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Till ett ljuddämparhänge skulle jag inte göra en sandwich, alltså med ett kärnmaterial i som du tänker göra, inte heller skulle jag ha rördistanser vid bulthålen, även om just det nog bli bra om du gör det bra, men jag tycker inte det behövs.

Tricket till att få ett hänge starkt (förutom hur man får alla laminat starka) är att designa det så att det har bockar och veck. Enligt principen att nått platt är lätt att böja och nått med form är svårt att böja.
Ta bort det hänge du har orginal och kolla åt vilket håll ljuddämparen glappar/gungar, troligen in mot hojen och ut,
det är den rörelsen som hängen skall motverka och därav måste det konstrueras för att hantera de krafterna.
Du kan också labba med tjockleken på laminatet med t.ex en tjockare sarg runt kanten och ett mindre antal vävar i mitten.
och det som gäller alla laminat, variera vävarnas orientering, dvs rotera fiberriktningen 45/90 grader för varje lager, och till sist mättnadsgraden av plast kontra väv, för mycket plast ger ingen ökad styrka.

:fyllisar
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Till ett ljuddämparhänge skulle jag inte göra en sandwich, alltså med ett kärnmaterial i som du tänker göra, inte heller skulle jag ha rördistanser vid bulthålen, även om just det nog bli bra om du gör det bra, men jag tycker inte det behövs.

Tricket till att få ett hänge starkt (förutom hur man får alla laminat starka) är att designa det så att det har bockar och veck. Enligt principen att nått platt är lätt att böja och nått med form är svårt att böja.
Ta bort det hänge du har orginal och kolla åt vilket håll ljuddämparen glappar/gungar, troligen in mot hojen och ut,
det är den rörelsen som hängen skall motverka och därav måste det konstrueras för att hantera de krafterna.
Du kan också labba med tjockleken på laminatet med t.ex en tjockare sarg runt kanten och ett mindre antal vävar i mitten.
och det som gäller alla laminat, variera vävarnas orientering, dvs rotera fiberriktningen 45/90 grader för varje lager, och till sist mättnadsgraden av plast kontra väv, för mycket plast ger ingen ökad styrka.

:fyllisar

Det var för att få den styvheten i sidled som jag tänkt göra i sandwich. Även om man gör den med veck och så, så kommer den att vara platt i infästningspunterna och bli klenast där. Tänker jag rent intuitivt.
Sen tror jag det ser maffigare ut. Men det är ju en helt annan sak...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har svårt att se att metalliska förstärkningar i kolfiber skulle korrodera pga galvaniska strömmar, det brukar kräva nån typ av elektrolyt, vilket inte borde finnas/få kontakt med varken metallen eller kolfibern om båda är inbakade i epoxy. =)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har svårt att se att metalliska förstärkningar i kolfiber skulle korrodera pga galvaniska strömmar, det brukar kräva nån typ av elektrolyt, vilket inte borde finnas/få kontakt med varken metallen eller kolfibern om båda är inbakade i epoxy. =)
ptja om du har kusttomt vid västkusten så händer det grejer ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var för att få den styvheten i sidled som jag tänkt göra i sandwich. Även om man gör den med veck och så, så kommer den att vara platt i infästningspunterna och bli klenast där. Tänker jag rent intuitivt.
Sen tror jag det ser maffigare ut. Men det är ju en helt annan sak...
Du kan ju ha en kant som du viker utåt, då kan den ju följa med hela vägen upp mot infästningen i hojen, och ner runt skruven som håller dämparen.

Jag skulle nog fortfarande göra fästet i aluminium, som kan flexa lite och ta upp krafter i sidled. Ljuddämparen tar en hel del stryk när man går omkull, så att ha ett stumt kolfiberfäste må vara coolt, men det kommer nog gå åt en bunt ;) Alternativet är att göra det oförstörbart, men då kommer du att skrota något klenare, bakramen eller dämparen, istället.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Du kan ju ha en kant som du viker utåt, då kan den ju följa med hela vägen upp mot infästningen i hojen, och ner runt skruven som håller dämparen.

Jag skulle nog fortfarande göra fästet i aluminium, som kan flexa lite och ta upp krafter i sidled. Ljuddämparen tar en hel del stryk när man går omkull, så att ha ett stumt kolfiberfäste må vara coolt, men det kommer nog gå åt en bunt ;) Alternativet är att göra det oförstörbart, men då kommer du att skrota något klenare, bakramen eller dämparen, istället.

Det är ju en klok synpunkt men nu hade jag ju inte tänkt gå omkull...

 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ljuddämparen borde vara det sista man oroar sig för om man går omkull... :gnissla

Just my 2 cents.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top