Bör jag köpa en ny hjälm?

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Hallå!

Var inne på en MC-butik en dag och snackade med en hjälmsäljare, han tittade på min och sa direkt att jag borde köpa en ny då han sa att det var en spricka i den.

Jag vet inte om det var säljknep för att få en hjälm såld eller om han faktiskt brydde sig om mitt huvud. Så tänkte väl höra vad ni har att säga som saken. Jag vet att det är en liten spricka med är hjälmen förbrukad? Se bild.


2014-11-23 22.27.05.jpg

Tack på förhand
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Repa i lacken - använd hjälmen.
Spricka i skalet - ställ i bokhyllan som prydnad.

Så tänker jag. Men det är ditt huvud och dina pengar. :fakta
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Vet inte. Jag har väl tappat den från backspegeln någon gång eller något liknande?

Så köpa ny till våren?
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Då får jag titta på en ny!

Synd att min model har gått ut sortimentet då den satt som en jävla smäck!
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Prova modeller från samma tillverkare så har de säkert liknande passform? Efter att ha provat smacka huvudet i backen så uppskattar men en bra och hel hjälm, det kan ju "otura" sig så illa så att just den spruckna sidan ska ta smällen och ger vika. Billig livförsäkring eller iallafall oddsförbättrare!
 

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
Jag provade ut en hjc rpha 10+ hos en svensk handlare och sen beställde jag den från England, 1600 spänn billigare än här!
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Like it or not, hjälmar är förbrukningsvaror. Har dom fått sig en smäll, eller bara blivit för gamla, så bör man byta.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag hade definitivt köpt en ny. Vurpade själv i hög hastighet på bana i våras och kultade runt nästan 50 m på gräs. Min hjälm, en Arai, var svartrepig runt om men ej spräckt. Jag köpte en ny direkt. Om Du vill se och är nära kan den ses hos Handelsboden i Göteborg. Inte för att skruva Din fråga till vad en hjälm skall kosta osv men för mig blev det en Arai igen. Tveka inte kring hjälmen. den är viktig.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Köp en ny......... Sen gör du ampel av den och planterar pelargoner i den...:tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Läste nån gammal tråd förut där jag tror det var nån representant från Shoei? som var i Jay Lenos garage och svarade på frågor om hjälmar.
Han påstod att det är lugnt om du bara tappat ner den. Det är när du haft huvudet i den och "skallat" något som du förbrukat deformations möjligheterna i hjälmen.

Jag tycker dock det var lite otydligt då jag kan tycka att en lättare spricka i det hårda skalet borde vara rätt dåligt.
Jag är nämligen själv i samma sits som TS. Nertappad hjälm med eventuellt spricka i (skitsvårt å se om det är skalet eller bara färgen som spruckit).
Snålkuken tycker det känns dyrt medans det vettiga i en både tycker det är fult och gör att man tappar lite tilltro, vilket iofs borde räcka?


Edit: Arai var det tydligen! =)

https://www.youtube.com/watch?v=Ovd3KGu6BgU#t=413

Hmm, funkar inte att klippa in tiden? Aja 6:53 in i klippet iaf.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är frigoliten som skyddar skallen, skalet är bara till för att hålla den på plats. Som skrivet lite ovan, kläm på hjälmen och om den separerat i lamineringen så hiva den, en liten spricka i färgen har däremot ingen betydelse. Om det "krasar" när du klämmer är den förbrukad.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det är frigoliten som skyddar skallen, skalet är bara till för att hålla den på plats. Som skrivet lite ovan, kläm på hjälmen och om den separerat i lamineringen så hiva den, en liten spricka i färgen har däremot ingen betydelse. Om det "krasar" när du klämmer är den förbrukad.

helt rätt..... dock gör en spricka att trycket vid en kollision inte fördelas fullt ut på en större yta...

Med vänlig hälsning
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag har en Shoei x-spirit 2 till salu om medium passar, vill bara bli av med den...

du har PM.


Jag får känna å klämma på den ikväll. Har dock haft den 3 år tror jag och har hört att uv ljuset käkar upp plasten å gör den svag så man ska ändå byta typ var 3-4 år, men kanske bara ett till säljknep :tuttar
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har dock haft den 3 år tror jag och har hört att uv ljuset käkar upp plasten å gör den svag så man ska ändå byta typ var 3-4 år, men kanske bara ett till säljknep :tuttar


Vad tror du själv?
Kan det vara så att material åldras, eller är hjälm en livet-ut vara man köper en enda gång och sedan är det bra?

På den svartvita tiden när Svemo klistrade sina märken på hjälmar som var "godkända" så var hjälmar en färskvara. Den var stämplad med produktionsår, och man accepterade inte start i Svemoarrangemang med hjälmar som var äldre än 3 år (polykarbonat) och 5 år (glasfiber)

Skitnödigt? Ogrundat?
Kanske. Kanske inte.

3 år är ungefär vad jag kan pressa ur en hjälm.
Värme, svett och kyla mjukar upp vissa delar av inredningen, medans andra stumnar till och inte känns igen från det inledande året. Hjälmen sitter inte bra längre - och även om, så är det inte säkert att den gör sitt jobb längre, inte på det vis det var tänkt att den skulle göra.

Jag häpnar över hur mycket illasittande och dåligt tillpassad skit folk kör omkring med, och när man hör somliga säga att dom inte gillar att köra över XXX km/h för att hjälmen lyfter/pressas ner/inte ser något för att hjälmkanten skymmer sikten så funderar man över hur det ligger till.

Skärskådar jag liken på historiehyllan så kan jag se hur inredningen liksom faller isär av sig själv på krukorna som stått några år - även om skalet ser hur fint ut som helst.

Pensionera hjälmen, Jack90. Den har gjort sitt, hur man än ser på det.
3 år är den bortre parentesen för en hjälm i min värld redan utan synlig skada, och med en misstänkt, möjlig mushy spot så är det bara börja bygga en rad av din egen hjälmhistorik.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Shoei lämnar 5år garanti från inköpsdatum eller 7år från tillverkning, säger väl en del om hur länge hjälmen är säker, torde tyda på att det inte är vanlig frigolit i då den brukar dömas ut efter 5 ungefär....

Så länge den sitter bra och skalet (som är det som åldras allra minst, min båt är från -67.....) är helt så ser jag inga problem att ha den åtminstone de 5åren tillverkaren garanterar, troligen passerar man 10 innan den ens börjar bli sämre.....

Hur frigoliten åldras beror på vad det är för något i, "vanlig" åldras och tål inga lösningsmedel medans EPU tål typ vad som helst och förändras inte pga. ålder, vad som är i hjälmen vet jag däremot inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top