Bästa köpguiden jag nånsin läst när det kommer till val av äventyrstourer

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
e ju något som man tycker e rätt logiskt.. känner flera som har feta bmw hojar som prisar sina hojar som om de va av guld... men de kan inte ens lyfta skiten när de vurpar :p
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Erkänner att jag gått på myten... Kör en 990 Adventure, men har insett att det i många fall faktiskt är lite för mycket hoj för min körskicklighet. Vet inte om jag skall byta ner mig till en XT660Z, eller behålla KTM:en och välja bort de svåraste "vägarna".
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där med vikt är ganska märkligt i offroadsvängen. Uppenbarligen så efterfrågas inte lätta cyklar. Säkerligen beror det på att kunderna ändå mest kör gata och autobahnprestanda efterfrågas mer än grusvägsprestanda.

Den ursprungliga köra runt jorden hojen BMW R80GS som släpptes på 80-talet vägde 185kg körklar. Dagens BMW r1200gs väger 238kg. KTM LC4 familj blir tyngre för varje år som går, 2000 vägde en 620 122kg idag väger en 690 140kg. Yamaha Super Tenere har blivit 35 kilo tyngre idag jämfört med 90-tals hojen som ändå inte var en lättviktare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skall man ha en hoj som bär 2 pax och packning även på sämre vägar och stigar, tja vad skall man ha då? Definitionsmässigt är det väl snarare "resehojar" inte offroadmotorcyklar...

Anledningen till att GS - variaten säljer så bra är nog att de fixar både att köra 600 mil autobahn med bra hastighet och två personer, oasfalterade bergspass i Andorra och högst respektabla kurvegenskaper i hårnålar när man är själv på hojen.

Skall man åka på riktigt i terräng så vill man väl ändå ha en MC 258..,
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tycker det står för det mesta feta hojar på autozugbilder. Undrar vad som händer med europaresandet när dom lägger ner....
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ok att hojarna är tunga i vissa fall, men vad jag inte heller förstår är varför man har med sig så in i he.. mycket packning, dessutom i stora kantiga aluminiumlådor och helst med en ytterligare våning ovanpå. Enda fördelen är väl möjligen att dom breda al-lådorna funkar som stödhjul om hojen tippar. Folk kan ju fjällvandra i 6 veckor med packning som man bär med sig, på hoj kan man se soloåkare som säkert har 70 kg packning.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ok att hojarna är tunga i vissa fall, men vad jag inte heller förstår är varför man har med sig så in i he.. mycket packning, dessutom i stora kantiga aluminiumlådor och helst med en ytterligare våning ovanpå. Enda fördelen är väl möjligen att dom breda al-lådorna funkar som stödhjul om hojen tippar. Folk kan ju fjällvandra i 6 veckor med packning som man bär med sig, på hoj kan man se soloåkare som säkert har 70 kg packning.

Ölen de köper i gränsbutiken är tung och tar plats... :fakta
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Skall man åka på riktigt i terräng så vill man väl ändå ha en MC 258..,

Nänänä, nu har du fått det fel för dig! Både jag (KTM 400exc 4t) och farsan (ktm 300exc 2t) kör enduro, dessutom är han med i hemvärnet och kör en 258!

Han beskrev den som att man får ta i för kung och fosterland för att krama ur varenda droppe effekt ur den spisen för att ta sig frammåt. Men du kan byta hela kopplingen med två verktyg i fält utan att ens tappa ut oljan (sistnämna gjordes på hemvärnsövning).
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Erkänner att jag gått på myten... Kör en 990 Adventure, men har insett att det i många fall faktiskt är lite för mycket hoj för min körskicklighet. Vet inte om jag skall byta ner mig till en XT660Z, eller behålla KTM:en och välja bort de svåraste "vägarna".

Jag med, men nu e den såld :)
1190:n var på tok för tung att köra roliga vägar med. Kan tänka mig att BMWs motsvarighet är lika klumpig... Siktet är nu imställt på att komplettera med en lätt grushoj. Antingen 690 eller 300 exc 2-takt (helt olika hojjar, jag vet)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt beror på definitionen av terräng... jag kör min gammelhoj i bushen, på gatdäck.
På Lofoten var jag upp med full packning i en kraftledningsgata på en liten stig över stora stenar... färdkamraten med sin GS vågade inte... ;)

rsbush.jpg

rsbush2.jpg
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Allt beror väl på vad man ska ha hojen till, och hur man tänker sig den.

Jag o tjejen kör hojsemestrar på omkring 1000 mil/år. Dessutom är hojen lite av det primära färdmedlet, och min släkt bor långt bort, så 160 mil körande över en helg är inget ovanligt.

Jag ser min GS som en långfärdshoj som inte känns och ser ut som ett lok och som är lättare att ta sig fram med den dag man hamnar på någon kostig uppför ett berg i Montenegro. Det gick med en FZ8 med helkåpa med, GS:en är inte ämnad för det, men är åtminstone bättre lämpad, likaså när det kommer till de grusvägar (sprängstensvägar) som dyker upp här o var runtom i Europa. Dessutom har jag äventyrarmodellen - så länge jag tankar finsoppa så behöver jag bara tanka var 70:e mil, motorbågar, cylinderskydd och annat sånt ingick, så skulle jag lägga den där på sidan i någon lerpöl så gör det inte så mycket, den blir skitig och väskorna/kraschpuckarna får en bula eller 2, men skitsamma. Hellre det än att spräcka en kåpa för 7000 spänn o gråta blod.
Att den sen är löjligt bekväm och ungefär 600 gånger roligare än jag tänkt mig innan jag blivit upptjatad på den är en helt annan sak.

Jag hade egentligen velat ha en multistrada dock, men den känns för fin och dyr för att välta, så därför blev det GS:en.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Allt beror på definitionen av terräng... jag kör min gammelhoj i bushen, på gatdäck.
På Lofoten var jag upp med full packning i en kraftledningsgata på en liten stig över stora stenar... färdkamraten med sin GS vågade inte... ;)

View attachment 413578

View attachment 413579

R100RS med dekal från touringbutiken det är fan nostalgi på riktigt. Helt rätt att våga använda hojen:tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det var INGA problem att köra en 1200GS Adv i Mongoliet. Och då var vi två ganska otränade + 45:are på varsin rejält stor hoj. Men jag håller med om att man ska packa så lätt som möjligt. Allt annat handlar om träning. Även att få upp hojen om man tappar den. Vet man hur man gör så är det faktiskt inte så värst svårt.

Har dock en liten fundering på att skaffa en mindre hoj tills nästa år. Funderar på en Yamaha XT660X och extrautrusta den lite med större tank etc. Tillräckligt kraftfull. Och kostar lite.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
......
Har dock en liten fundering på att skaffa en mindre hoj tills nästa år. Funderar på en Yamaha XT660X och extrautrusta den lite med större tank etc. Tillräckligt kraftfull. Och kostar lite.

Varför väljer du X-modellen framför R-modellen till den typen av körning?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top