Fråga ang regga mc med lägre kw!

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Med risk att bli idiot förklarad så tänker jag ändå fråga :banana

Funderar på mc kort till våren när jag fyller 22 som en present till mig själv.

Kommer köpa en i 600 klassen av sport modellerna, står mellan r6 och cbr 600.

Tanken är bana, så man lär sig hantera den lite bättre och ta div kurser som finns. Men även för gata. Då utbudet av strypta r6or och cbr är väldig litet så finns chansen att det ej kommer ut någon som faller mig i smaken. Blir en från 2006 och fram.

Så min tanke är kan man och hur går man till väga för att regga en r6a eller cbr 600 till 30 eller 25kw? Det ser ju onekligen bättre ut på pappret om man skulle bli stoppad med A2 körkort av en polis som kanske ej har så mkt kunskap.

Och vet om att det ej är lagligt, och man kan få böter indraget körkort osv osv. Men det är smällar man får ta.

Onödiga kommentarer osv osv behövs ej, har funderat på det mesta själv så ingen som behöver påpeka det.:död
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Tack vare nötter som dig som premierna är så jävla höga...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Läs igenom regelboken en gång till.
Ingen någorlunda modern plastraket går att regga som strypt.
Köp en hoj du får köra, o en banhoj att köra på bandagar med, på så vis slipper någon annan skrapa upp dig ur diket efter att du fått snutjag och trodde att du kunde komma undan.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Du kan nog vara ganska säker på att de poliser som stannar en fordonsförare för kontroll är medvetna om reglerna som gäller för respektive körkort. Det är nämligen inte raketforskning utan ganska enkelt för dagens poliser att kolla upp.
 

Timjoh

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Läs igenom regelboken en gång till.
Ingen någorlunda modern plastraket går att regga som strypt.
Köp en hoj du får köra, o en banhoj att köra på bandagar med, på så vis slipper någon annan skrapa upp dig ur diket efter att du fått snutjag och trodde att du kunde komma undan.

Skulle dock ej köra ifrån snuten, tar hellre min böter eller indraget. Du vet alla människor är inte likadana här i världen. Men som sagt både erfarna och oerfarna kan bli uppskrapade ur diket.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skulle dock ej köra ifrån snuten, tar hellre min böter eller indraget. Du vet alla människor är inte likadana här i världen. Men som sagt både erfarna och oerfarna kan bli uppskrapade ur diket.

I sånt fall så är det ju onödigt att regga om hojen, så du kan med andra ord likagärna skita i körkort helt, köp en o kör bara. Teckna en försäkring dock, finns en risk att du kommer behöva den. Var beredd på att försäkringen kommer kosta mer än hojen då du är för ung för att köra den.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Istället för att vara en moralkärring svarar jag på dina frågor bäst jag kan.

När jag fortfarande hade A-begränsad så körde jag vid tillfällen på en hoj med mer än 25kW. Blev även stoppad av en MC-polis för fortkörning en gång på hoj med mer än 25kW med mitt begränsade kort. De gångerna jag pratat med polis i sådana tillfällen har de inte sagt någonting om hojen, med största sannolikhet så kollar de (oftast) inte upp hojens effekt.

Det är mina upplevelser iallafall.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Istället för att vara en moralkärring svarar jag på dina frågor bäst jag kan.

När jag fortfarande hade A-begränsad så körde jag vid tillfällen på en hoj med mer än 25kW. Blev även stoppad av en MC-polis för fortkörning en gång på hoj med mer än 25kW med mitt begränsade kort. De gångerna jag pratat med polis i sådana tillfällen har de inte sagt någonting om hojen, med största sannolikhet så kollar de (oftast) inte upp hojens effekt.

Det är mina upplevelser iallafall.

Det är dock stor skillnad på att köra en ostrypt hoj som du KAN få köra, gentemot att köra en hoj som de flesta poliser bör veta att du aldrig kan köra lagligt.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
hmm, varför inte köpa en gammel sportig 400.. grymma hojar.

Har en honda rvf 400 å jag e nöjd med den, hade en Triumph daytona 675 å jag kan säga att om du köper en 400 så missar du inget jämfört med en modern 600a. förutom hästarna med det får du ändå inte nyttja :D

sen finns det ju enstaka ducatisar... va sugen på en 748 å de tidiga e ju reggade på 40kw, sen har du ducati 750ss oxå om du vill ha
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du skall få ett svar till.

Det är 35kW som gäller för A2 och för stt en hoj skall vara möjlig att regga om för den effekten så får inte ursprungseffekten vara över 70kW. Därför är i princip alls plastraketer diskade. Sen finns det en anledning till att nakenhojar säljer som smör och det är försäkringskostnaden.

Så gör jobbet. Kolla vilka hojar du kan tänka dig som kvalar in på rätt sida 70kW, kolla vad ett strypningskit kostar och kolla med försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra eländet.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om du vill ha en strypt 600 bara för att kunna säga att du har en 600 är du en tönt. Varför inte skaffa en 400 till exempel som nämns ovan, du kommer ha kul på en sån också!
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Det är dock stor skillnad på att köra en ostrypt hoj som du KAN få köra, gentemot att köra en hoj som de flesta poliser bör veta att du aldrig kan köra lagligt.

Fair enough, bra poäng. Står dock ändå fast vid att den genomsnittlige polisen har förhållandevis dålig koll på vad som är och vad som inte är tillåtet. Trafiken är det väl annat med.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför inte köpa en ren banhoj, ett släp/skåpbil och ta licens istället?

Nu kan jag ju inte tala för TS men det skulle ju kunna vara kul att slippa åka till Karlskoga varje gång man har lust att rasta hojen annat än på gokart-bana.

Med det sagt så går det ju att köpa döfräna hojar som Triumph Street Triple, Kwackasaki Z800 och KTM 690 Duke med 35 kW direkt från butik numera. Med ett enkelt handgrepp så har du full kräm igen och har åtminstone en akademisk möjlighet att köra lagligt. Skitkul att köra och du slipper dessutom ont i ryggen och allt sånt som följer med Supersportisarna.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fair enough, bra poäng. Står dock ändå fast vid att den genomsnittlige polisen har förhållandevis dålig koll på vad som är och vad som inte är tillåtet. Trafiken är det väl annat med.

Det är rätt få regler att kunna när det gäller de nya körkortsreglerna så jag är inte säker på att de har så dålig koll faktiskt.

Det räcker ju i stort sett med att komma ihåg att står det A2 och killen kör en hoj som ser sportig ut; kolla motoruppgifterna. För nu kan det ju räcka med att se regbeviset för att se om den överhuvudtaget kan vara godkänd. Förr var det ju svårare att se med blotta ögat om man säger så.

Är man inte ens kapabel att läsa ett regbevis borde man nog inte bli polis :p
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är rätt få regler att kunna när det gäller de nya körkortsreglerna så jag är inte säker på att de har så dålig koll faktiskt.

Det räcker ju i stort sett med att komma ihåg att står det A2 och killen kör en hoj som ser sportig ut; kolla motoruppgifterna. För nu kan det ju räcka med att se regbeviset för att se om den överhuvudtaget kan vara godkänd. Förr var det ju svårare att se med blotta ögat om man säger så.

Är man inte ens kapabel att läsa ett regbevis borde man nog inte bli polis :p

Håller jag med om. Naivt som fan att tro nåt annat. Att ha ordning på sina papper men ha plockat bort strypningen kräver dock tid och administration och har man inte busat så det stör så kommer man nog ofta undan med det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Med polisens system de har haft på prov senaste året (om jag inte minns fel, kan ha varit ett halvår med) och som nu ska installeras i ytterligare en hel drös polisbilar så behöver de inte ens knappra in regnumret någonstans, en kamera läser av regskylt, datorn kollar om den är skattad, besiktigad, stulen, om ägaren har körkort för fordonet osv. Observera delen med "Har ägaren körkort för fordonet". Om något av detta inte stämmer så dyker det upp på skärmen i polisbilen o piper o blinkar lite.
Gissningsvis är det framförallt trafikpolisens bilar som kommer ha det systemet, men tror du på allvar att du aldrig kommer att köra förbi en trafikpolis?

Skaffa en 400sportis och lär dig köra på riktigt, eller annan hoj du faktiskt får köra. Jag är trött på att sponsra sådana som dig med mina försäkringspremier.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En billig hoj är fz 6 n / s. I 78. Hk version 2007-08. Den kan strypas till 35 kw men den kan också lätt ändras till 98 hk.

Annars är z800 e 95 hk möjlg att strypa till 35 kw. Strypningen är gasvägbegränsning samt en kontakt bygel i serviceuttaget

En er6 n är nog den mest lättstrypta hojen med montage av en gasvägsbegränsning som lätt kan monteras eller plockas bort vid t.ex bankörningar. ( gäłler eftermonterade Satser.)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Men vissa av de som kraschar verkar inte få förhöjd premie.... ja du vet vem du e :p
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top