Yamaha Thundercat -98 varvar inte under belastningen.

justus

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998 yamaha yzf 600r
Hej alla

Är ny på sidan men tänkte ändå börja med ett knepigt problem. Köpte mc:n i somras som "omöjlig objekt" enligt förra ägaren. Problemen var dom klassiska efter 7 års vila i garaget. Jag gjorde rent förgasarna och fick den gå rent - trodde jag. Mc:n vägrar gå rent efter c 5000 rpm under belastningen men varvar ut utan belastning helt normalt. MC:n är strypt på pappret men återställt till originalskicket enligt förra ägaren. Inte helt tillförlitlig uppgift då huvudmunstycken i förgasarna var i storlek 125 . Här en lista vad som jag har hittills gjort utan att komma fram till lösningen.

1. bytt tändstift o kollat färgen
2. kollat förgasarna , munstycke 150 , ändrat nållägen
3. luftfilter on/off
4. bytt tändkablar o hattar
5. by- passat bränslepumpen o bränslefiltern
6. ingen luftläckage på insuget
7. tänd boxen är gjordad för avstrypningens skull

Frågan är vad som återstår att göra då ovanstående operationer inte har haft någon effekt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Koppla in soppapumpen igen så att den får bensin... (antar att du faktiskt menar att du kopplat bort den från matningen med "bypass")
 

justus

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998 yamaha yzf 600r
Tack. Bensinflödet till förgasarna är inte problemet, fungerar lika dåligt med eller utan pump. Bensinpumpen är ok.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack. Bensinflödet till förgasarna är inte problemet, fungerar lika dåligt med eller utan pump. Bensinpumpen är ok.

Det här låter inte bra.
Har haft ett intressant samtal med ägaren till en R6 (-98 eller 99) Hon hade problem och misstänkte bensinpumpen. Bytte bensinpump. Det hjälpte inte. Till slut hissade hon upp tanken ca 2 meter för bättre tryck och körde utan bensinpump. Och då funkade det.
För även den "nya" bensinpumpen var kass.

Med andra ord. Att köra utan bensinpump funkar inte. Som jag fattar det.
Kontrollera vilket tryck bensinpumpen ger. Det bör vara minst 0,15 bar motsvarande ca 2 meter bensin uppåt i en plastslang från en T-koppling på bensinslangen före förgasarna upp mot tex en trädgren.
Jag hade valt att vara utomhus. Med brandsläckare / vattenslang klar för användning.
Gärna med en kompis som backup.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Det här låter inte bra.
Har haft ett intressant samtal med ägaren till en R6 (-98 eller 99) Hon hade problem och misstänkte bensinpumpen. Bytte bensinpump. Det hjälpte inte. Till slut hissade hon upp tanken ca 2 meter för bättre tryck och körde utan bensinpump. Och då funkade det.
För även den "nya" bensinpumpen var kass.

Med andra ord. Att köra utan bensinpump funkar inte. Som jag fattar det.
Kontrollera vilket tryck bensinpumpen ger. Det bör vara minst 0,15 bar motsvarande ca 2 meter bensin uppåt i en plastslang från en T-koppling på bensinslangen före förgasarna upp mot tex en trädgren.
Jag hade valt att vara utomhus. Med brandsläckare / vattenslang klar för användning.
Gärna med en kompis som backup.

Ts skrev att problemet visade sig när hojen belastades dvs kördes. Kan vara lite jobbigt att provköra hojen med tanken upphissad 2 meter. :hihi

En t-koppling på soppaslangen och en simpel tryckmätare monterad vid instrumenteringen kanske funkar bättre.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ts skrev att problemet visade sig när hojen belastades dvs kördes. Kan vara lite jobbigt att provköra hojen med tanken upphissad 2 meter. :hihi

En t-koppling på soppaslangen och en simpel tryckmätare monterad vid instrumenteringen kanske funkar bättre.

Kan bara instämma.

Men man kan ju fortfarande kontrollera att trycket i bensinslangen före förgasarna inte sjunker när den varvas ur obelastad.
Det som gör mig misstänksam är att bensinpumpen måste fungera för att hojen ska gå normalt.
Enligt min sageskvinna med R6 -98 eller -99. Tanktrycket är för lågt.
Och TS upplever ingen skillnad mellan
med bensinpump och
med bypassad bensinpump
Vilket för mig innebär att bensinpumpen inte funkar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ent-och-Elektronik/Bransletryckmatare-151366/
 
Last edited:

justus

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998 yamaha yzf 600r
Jag har inte tillgång till tryckmätaren ännu, men kommer att undersöka pumpflödeskapaciteten utan motstånd dvs lit/min.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har inte tillgång till tryckmätaren ännu, men kommer att undersöka pumpflödeskapaciteten utan motstånd dvs lit/min.

Bra ide.
Tar du och drar en slang från pumpen till en flaska, tex en 75a på golvet får du se vad pumpen gör utan motstånd.
Tar du och hänger upp flaskan 2 eller 3 meter över hojen och drar en slang från bensinpumpen upp till flaskan så får du se vad pumpen ger med lite motstånd.
Jag gissar att motorn vid fullgas drar mellan 0,3 och 0,4 liter/h och hk och med ca 100hk
bör motorn alltså dra vid fullgas 30 till 40 liter/timme.
Dvs pumpen bör med flaskan 2 meter upp, helst också 3 meter upp ge minst 0,5 liter/min.
Som jag ser det.
Jag skulle hålla till utomhus med det här. Och ha eldsläckare till hands, färdig. Det finns en möjlighet att bensinen vid passagen genom slangen laddas upp elektriskt. Och det hoppar en gnista i flaskan.

(Jag köpte en bil av en kompis. Han varnade för att den tappade lite kraft i uppförsbackar. Men inget problem. Tills vi 4 kompisar var på väg upp för en riktig backe i Schweiz. Då dog motorn. Nåja vi 4 starka grabbar lyckades vända bilen. Rulla ner för backen.
Motorn gick igång och in på en liten väg till bondens åker. Där plockade jag sönder bensinpumpen (Volvo 142) och konstaterade att en ventil av tunn plåt gått av inne i bensinpumpen. Hade bladmått bland verktygen. Och det tunnaste bladmåttet klipptes till med saxen i en Schweizerkniv till en ny ventil. Bensinpumpen monterades ihop. Och nu var det inga problem i backen.)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top