Känguru-hjul

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
En av mina hojar har ett bakdäck som inte ser helt runt ut. Den studsar och rycker i 40-50 km/h. I högre hastigheter avtar detta.
Har läst på diverse forum om s.k. känguru-hjul, som uppkommer när däcket inte hamnat helt rätt på fälgen.
När hojen är på centralstödet och jag snurrar på bakhjulet ser jag att randen som går ca 5 mm från fälgkanten inte håller exakt samma avstånd till fälgkanten hela tiden. Vidare är ser man att resten av däcket är ovalt när man snurrar på hjulet.

Däcket är montera på däckverkstad för några veckor sedan. Prövade idag att tömma och fylla med 4-4,5 bars tryck för att trycka fast däcket utan att något blev bättre.

Någon som har nån bra idé här?

Måste hela hjulet av för att man ska kunna justera detta eller går det att göra när det sitter på plats?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag säger som säkert många andra kommer att göra, byt däcket!
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
nja, är det inte rätt pålagt så och däcket annars är av bra kvalitet, ja, då kan man ju släppa ut så gott som all luft ur däcket och sedan studsa det mot marken på det stället där felet är.
så har man gjort i hundra år och 4 dagar- så det kan nog funka för dej med- värt att prova, enkelt är det i varje fall- av med hjulet och ut med luften, studsa satan och kolla hur det blev.

//jj
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är det monterat på firma så borde de ha märkt detta vid balanseringen. Åk tillbaka så hjälper de säkert dig utan kostnad.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om inte asfalt svarvares metod funkar så måste däcket klämmas ihop så att det släpper från fälgen och sedan "läggas på" igen noggrannare denna gång då och i såfall så håller jag med GubbLasse...åk tillbaka och kräv att dom gör om gör rätt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har det varit så från dag 1 efter bytet så har däckverkstan misslyckats med kontrollen efter montering (och med största sannolikhet även monteringen). Har det kommit senare så är det troligen kordbrott vilket kan hända men är ovanligt.

Oavsett så ska det reklameras till däckverkstan förutsatt att du även köpt däcken där.

OM det är så att däcket är felmonterat OCH dom har lyckats balansera hjulet utan att upptäcka detta så hade jag vänt mig någon annanstans i framtiden. Alla kan göra ett misstag men att BÅDE misslyckas med påläggning OCH kontrollen vid balansering visar att man inte vet vad man sysslar med. Vänd dig till Wheeler Dealer nästa gång.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Åk tillbaka till däckfirman och reklamera jobbet, antagligen rättar de till det.

Alternativt så släpper du ut luften, få in diskmedel mellan däck och fälg och fyll på med + 5bar, då brukar däcken hoppa ut...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top