Svetsa snygga fogar, vad för svets?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
hoppas tråden hamnar rätt och rubriken beskriver min frågeställning.
Jag har en del erfarenhet med svets, fick "ärva" en gammal industri svets eller rättare sagt päronen till företaget, vi har den för att ffa svetsa stora vattenrör (cm tjocka gods) men med tillräckligt låg kan man ju ändå svetsa lite finare saker. vi har även fått en jäkla massa sådana där "svets pinnar" med olika material, allt ifrån alu - rostfritt stål, dock har vi ingen svets för dom.

Jag är rätt novis på vad man kan använda för något och hur man använder svets som inte använder sig av rulle (kör för de mesta med billig mag, just för att de är billigt och lätt, men de ser ju ut som fan. även om de sitter bra). men jag hade gärna velat lära mig att få snygga svetsningar och gas finns de alltid hemma (inte som jag använder men som de andra använder vid svetsning av rör osv)

Hur som nu har det blivit en jäkla massa text, och nu hoppas jag inte ni har tappat tro om mig så nu kommer frågan.

Vad för svets skall jag köpa för att lära mig svetsa snyggt för avgassystem och liknande jobb, dvs relativt tunn metall och gärna med pinne

tackar för svar
Mkii
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En TIG-svets är det du söker.
Sen gäller det att öva som bara den.

Gräddsvets

då är frågan: Köpa billigt och nytt eller kolla på begagnad "märkes" saker ?
jag vill ju helst bara att den skall funka så jag kan lära mig (tillslut) att göra snygga svetsfogar så man kan bygga avgassytem och liknande. mest för att jag är intresserad men jag antar väl lär man sig de ena så kommer väl de andra på köpet? (dvs annat än bara avgssystem)

Tack för svar BLUE! :yoparty


Måste bara få tillägga! riktigt grymma bilder på svetsningar! de är i den stilen jag vill kunna lira en vacker dag!
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
då är frågan: Köpa billigt och nytt eller kolla på begagnad "märkes" saker ?
jag vill ju helst bara att den skall funka så jag kan lära mig (tillslut) att göra snygga svetsfogar så man kan bygga avgassytem och liknande. mest för att jag är intresserad men jag antar väl lär man sig de ena så kommer väl de andra på köpet? (dvs annat än bara avgssystem)

Tack för svar BLUE! :yoparty


Måste bara få tillägga! riktigt grymma bilder på svetsningar! de är i den stilen jag vill kunna lira en vacker dag!

Jag skulle satsa på begagnad märkespryl, just för att det finns en jäkla massa reservdelar när de klappar ihop. Tigen är att föredra, mmen ska du byta skärmkanter på en bil så är det enklast med mig/mag.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle satsa på begagnad märkespryl, just för att det finns en jäkla massa reservdelar när de klappar ihop. Tigen är att föredra, mmen ska du byta skärmkanter på en bil så är det enklast med mig/mag.

"noob fråga" vilka märken är okej och hur "lågt" kan man gå i pris. jag är inte gjord av pengar direkt så gärna så billigt som möjligt men inte något som är i så dåligt skick att man inte kan lita på det.

Skulle man kunna hamna under 5papp för en bra maskin för 3 fas?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
"noob fråga" vilka märken är okej och hur "lågt" kan man gå i pris. jag är inte gjord av pengar direkt så gärna så billigt som möjligt men inte något som är i så dåligt skick att man inte kan lita på det.

Skulle man kunna hamna under 5papp för en bra maskin för 3 fas?

Du får nog jaga lite men det ska nog gå, vid en snabb titt på blocket hittar jag vettiga för ca 7000.

Ewm, kemppi, esab och parweld är kända märken att hålla utkik efter, finns fler, men de har jag ingen större koll på, personligen har jag kommit att föredra ewm, dels pga de medföljande svetspickorna (vilka man skulle kunna trycka dit på de flesta svetsar egentligen) och dels bara för att jag gillar den helt enkelt, kan inte riktigt motivera varför :p

Varför 3fas? Hur högaströmstyrkor tänker du köra? Min 1fas duger gott till 6.3mm materialtjocklek, men strax däröver går nog gränsen. Den klarar 150A med pinne och 180A med tig.

Ett ytterligare tillägg och möjlig revidering av tidigare inlägg:
Letar du svets under 5000 så finns det faktiskt orsak för dig att kika på de lite billigare märkena. Du kan komma ner i pris en hel del, få en svets som gör vad den ska och täcker dina behov, och har lite fler finesser att pilla med. Går den sönder så köper du helt enkelt en ny. Det är tyvärr inte alltid finsvetsarna håller i 10 år och att reparera dem är inte gratis det heller. Något du ska se till att den har är HF-tändning.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du får nog jaga lite men det ska nog gå, vid en snabb titt på blocket hittar jag vettiga för ca 7000.

Ewm, kemppi, esab och parweld är kända märken att hålla utkik efter, finns fler, men de har jag ingen större koll på, personligen har jag kommit att föredra ewm, dels pga de medföljande svetspickorna (vilka man skulle kunna trycka dit på de flesta svetsar egentligen) och dels bara för att jag gillar den helt enkelt, kan inte riktigt motivera varför :p

Varför 3fas? Hur högaströmstyrkor tänker du köra? Min 1fas duger gott till 6.3mm materialtjocklek, men strax däröver går nog gränsen. Den klarar 150A med pinne och 180A med tig.

Ett ytterligare tillägg och möjlig revidering av tidigare inlägg:
Letar du svets under 5000 så finns det faktiskt orsak för dig att kika på de lite billigare märkena. Du kan komma ner i pris en hel del, få en svets som gör vad den ska och täcker dina behov, och har lite fler finesser att pilla med. Går den sönder så köper du helt enkelt en ny. Det är tyvärr inte alltid finsvetsarna håller i 10 år och att reparera dem är inte gratis det heller. Något du ska se till att den har är HF-tändning.

anl till jag sa 3fas är för att de är vad vi använder till våran stora bjässe så jag trodde de va standard till svetsar :p
hum ja där sa du något, jag vill köpa något som jag kan lära mig svetsa tig på helst något som är "lär vänligt" och ja, om de går sönder så kommer väl märkes saker kosta o laga som du sa, jag får fundera lite, vet inte vad för "billigare" märken man vågar köpa
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
anl till jag sa 3fas är för att de är vad vi använder till våran stora bjässe så jag trodde de va standard till svetsar :p
hum ja där sa du något, jag vill köpa något som jag kan lära mig svetsa tig på helst något som är "lär vänligt" och ja, om de går sönder så kommer väl märkes saker kosta o laga som du sa, jag får fundera lite, vet inte vad för "billigare" märken man vågar köpa

Man behöver sällan en 3-fas men kan vara lite smidigare och stabilare. Jag körde 220 A på en 1-fas igår. Se till att du kan säkra 16 Amp om du väljer 1-fas och att du kör som enda "storförbrukare" på den säkringen.

Sen hade jag inte köpt nåt annat än modern inverterbaserad svets, lite större fönster för att lyckas. Och som nämnts, ingen luffar-TIG utan en maskin med HF inductor. Titta lite på vad maskinen fixar under en duty cycle, är det tex en 180A maskin så tycker jag att den skall ha en intermittens på minst 25%.

Tittar man på det riktiga lågpristräsket kan det vara ner mot 10%. Det värsta jag sett är en som hade intermittens på 7% och det är nästan bedrägeri som jag ser det.

Sen är det träna och träna som gäller. Det går mycket gas. Jag har tillgång till orimligt många svetsar, från det minsta både billigt och dyrt upp till monsterstora maskiner som kostar en årslön. Kan trots det knappt få till nåt som inte ser ut som hönsbajs. Enkla maskiner kanske inte kan ställa in det man vill och avancerade är det lätt att skruva sig åt helvete. :huvet
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu när intermittensen togs upp - se till att du har åtminstone 50-60% intermittens vid ca 140A.
Någonstans runt den svetsströmmen är ganska lagom på 3-4mm, och du vill ju kunna svetsa 5min under en 10minutersperiod. Oftast släcker man ju svetsen emellanåt när man byter läge osv, så sådär jättemycket häftigare tror jag inte du behöver.

Hittade 2 annonser på blocket inom din prisklass, har ingen aning om märkena, men dessa har specar som du kommer klara dig ett bra tag med. Så nu har du åtminstone något att jämföra med :)

http://www.blocket.se/kristianstad/BenRoyal_TIG_200P_S__DC_200A_HF_puls_40622114.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Jasic_TIG180PII_43921004.htm?ca=11&w=3
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu när intermittensen togs upp - se till att du har åtminstone 50-60% intermittens vid ca 140A.
Någonstans runt den svetsströmmen är ganska lagom på 3-4mm, och du vill ju kunna svetsa 5min under en 10minutersperiod. Oftast släcker man ju svetsen emellanåt när man byter läge osv, så sådär jättemycket häftigare tror jag inte du behöver.

Hittade 2 annonser på blocket inom din prisklass, har ingen aning om märkena, men dessa har specar som du kommer klara dig ett bra tag med. Så nu har du åtminstone något att jämföra med :)

http://www.blocket.se/kristianstad/BenRoyal_TIG_200P_S__DC_200A_HF_puls_40622114.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Jasic_TIG180PII_43921004.htm?ca=11&w=3

Det finns ganska mycket marginal i intermittensen för en normalanvändare då den gäller vid 40 graders omgivningstemp. Finns förvisso tillverkare som är medvetna om att det är få kunder som svetsar på fullt mos i 40 grader och tar lite genvägar så det kanske inte är så dumt ändå med lite marginal ändå. Gör ju om inte annat gott för livslängden på maskinen.

Båda länkade maskinerna är Kineser. Den blåa är brandad, känner inte till maskinerna eller ursprungstillverkaren.

Jasic är ett relativt nytt företag. Från 90-talet nån gång tror jag och är om jag inte minns fel ett avhopp/avknoppning från en annan kines (Riland). Känner inte till den specifika maskinen men känner till företaget Jasic relativt bra och har tittat på andra maskiner. Så vitt jag vet en av dom seriösare kinesiska tillverkarna och kan inte jämföras med det billigaste skrotet från tex Biltema. Dock inte i nivå med de europeiska välkända drakarna vare sig i robusthet, prestanda, värmetålighet eller svetsprestanda.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Köper många svetsar på jobbet :näsblod
Spruta / tig kemppi som vi kör kostar nog 50 .
Dubbelström + 10 typ
För svetsning av avgas då och då duger nog vilken tig som helt :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top