Välja streetfighter till våren, lite tips och råd tack

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
bild1.jpg

Streetfighter 1100S ...både bra knuff, najs komponenter och riktigt bra ljud...Dräglig försäkring med.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ducati SF1100. Roligaste hojen jag haft, helt klart.

Har en till salu till bra pris om du är sugen på ett repobjekt...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ducati SF1100. Roligaste hojen jag haft, helt klart.

Har en till salu till bra pris om du är sugen på ett repobjekt...

Kan vara intresserad beroende på vad det är, pris och vad som behöver fixas till. PM?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
En FZ1 är väldigt mycket mc för pengarna. Lätt att modda den så blir det lite roligare också.
Fördelar: Snabb rakt fram, billig, funkar att toura med, finns många med ABS, lättrimmad.
Nackdelar: Småtrång sittställning, klen botten i original, sjukligt hög första vxl, inte särskilt lättsvängd.

Men.....köp Twin! :)
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
En FZ1 är väldigt mycket mc för pengarna. Lätt att modda den så blir det lite roligare också.
Fördelar: Snabb rakt fram, billig, funkar att toura med, finns många med ABS, lättrimmad.
Nackdelar: Småtrång sittställning, klen botten i original, sjukligt hög första vxl, inte särskilt lättsvängd.

Men.....köp Twin! :)

Håller inte riktigt med dig om att den ska vara trång sittställning, tycker att jag sitter okej trots 195cm och 110kg, lite klen på låga varv och högväxlad kan jag hålla med om, men man lär sig hantera det.

Har åkt både Aprilia, Ducce och buell innan oche sjukt nöjd över att hamnat på en radfyra. Klart ljudet saknar man, Duccen va sjukt nice att ha (SF 1098) men eftersom man bor där man gör och åka 1098 genom rusningstrafiken är besvärligt. Fz1 är en dröm att kryssa filer med.
Sen att den är sjukt mycket billigare att både köpa och att äga är en bonus!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Håller inte riktigt med dig om att den ska vara trång sittställning, tycker att jag sitter okej trots 195cm och 110kg, lite klen på låga varv och högväxlad kan jag hålla med om, men man lär sig hantera det.

Har åkt både Aprilia, Ducce och buell innan oche sjukt nöjd över att hamnat på en radfyra. Klart ljudet saknar man, Duccen va sjukt nice att ha (SF 1098) men eftersom man bor där man gör och åka 1098 genom rusningstrafiken är besvärligt. Fz1 är en dröm att kryssa filer med.
Sen att den är sjukt mycket billigare att både köpa och att äga är en bonus!

Allt är relativt. Jag är lika lång som dig och jag blev trött i knäna av den skarpa benvinkeln. I övrigt va körställningen klockren, lagom framåtlutad och trevligt styre.
Jämfört med en sporthoj är körställningen rymlig. Jämfört med min nuvarande supermotard är den sjukt trång.
Ang motorn så saknar jag explosionen över 8000 varv. I övrigt föredrar jag twinnens feta ljud/vrid
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Allt är relativt. Jag är lika lång som dig och jag blev trött i knäna av den skarpa benvinkeln. I övrigt va körställningen klockren, lagom framåtlutad och trevligt styre.
Jämfört med en sporthoj är körställningen rymlig. Jämfört med min nuvarande supermotard är den sjukt trång.
Ang motorn så saknar jag explosionen över 8000 varv. I övrigt föredrar jag twinnens feta ljud/vrid

Jo det är sant, jämfört med en supermotard är det ju klart mer ihopvikta ben det håller jag med om, bara åkt sporthoj och SF, inte testat SM. Kanske dags :)
Man saknar ju vridet, har faktisk aldrig testat en KTM av nått slag.

Har 35 mil hem till mina föräldrar så jag har ju alltid försökt att ha en hoj som faktiskt går att åka 20 mil i stöten... och det funkar fz1-n klockrent för.

Köpte min i Helsingborg och körde hem, men övernattning i Mariestad gjorde 100mila servicen 1,5 vecka efter inköpet :)
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Jag hade en KTM 990R Superduke. Kul hoj. Men så fick jag det tokiga infallet att jag skulle uppgradera hojen till en modernare Streetfighter eller möjligen någon annan hoj.

3 modeller blev utkristalliserade:
- KTM 1290 Superduke
- BMW S1000R
- Aprilia RSV4 Tuono

Förs trillade KTM 1290 Superduke bort. Det är en Sporthoj som inte är en sporthoj men kostar som en sporthoj fast den inte är det. Inte en siffra rätt. Försäkringen blev blev som den blev och den blev enligt deras egen reklam "The Beast". Resten är historia. KTM Power Parts är "Helt OK" men den totala prislappen för en "Superduke R 1290 Track/Race" blev "Inte prisvärd och varken det ena eller det andra", d.v.s. ingenting.

Sedan så trillade Aprilia RSV4 Tuono bort. Inte för den var dålig på något sätt utan bara för att BMW S1000R kändes bara så mera gedigen.

BMW S1000R var bara så rätt. Både vad avser egenskaper och möjligheter. Så gick jag och köpte en BMW HP4.

Att köpa en försäkringspremie eller "mera vettigt" eller något annat, än det man vill ha. Det är bara att lura sig själv. Du kommer inte bli nöjd. Så egentligen så skall du inte bry dig om vad som är sakligt, vettigt eller något annat.

Du ska gå på vad du känner och vill ha, annars kommer du antagligen inte att bli nöjd. :fakta

Med andra ord. Ut och provkör olika modeller. Och framför allt. Vart vill du köra? Vägen (asfalt/grus/bana) eller skogen (skogen/banan). Lägg upp en budget. Hitta det du vill ha.Beta av marknaden. Kom på vem du själv är. Vilka vill du köra med. Vad behöver du. Dubbla fälgar, hur många skinnställ. Race Ställ, tvådelat, Textilställ, vilken ryggplatta är skön, handskar för olika temperaturer, 2-3 par hjälmar, olika visir, listan är oändlig och budgeten är så begränsad.

Så vad menar du med att det är svårt att välja vilken streetfighter man vill ha?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det stämmer...att övertala sig själv till att köpa någon annat än man vill ha är dett dåligt val. Bättre att tjöpa, evt komma på att det "behöver jag inte" och sälja.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top