Installera OBD2 drivrutiner?

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Tja!

Har beställt en OBD2 kabel så jag kan läsa felkoder i min hoj. Har laddat ner TuneEcu o skickat efter en kabel på ebay.

Men frågan är: Ska kabeln installeras med några särskilda drivrutiner? Har läst runt lite men fattar inte riktigt, vissa skriver att man inte ska installera från en eventuell skiva som följer med kabeln. Då ska man istället hämta drivrutiner från annat håll och använda dem istället, men det verkar vara en djungel det där....
Behövs det nåt särsklit för att få det att funka, eller är det bara att koppla in och köra?

Mvh Johan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, installera INTE drivrutinerna som kommer med kabeln, ska Du jobba med TuneECU installerar Du drivrutinerna från deras hemsida www.tuneecu.com och börjar därifrån!

Lycka till :)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Njae, installera INTE drivrutinerna som kommer med kabeln, ska Du jobba med TuneECU installerar Du drivrutinerna från deras hemsida www.tuneecu.com och börjar därifrån!

Lycka till :)


Tjenare Roffe! Skönt att du hitta hit. Jo har varit där.. Men hittar fan inte vad jag måste tanka ner... Är ju en röra utan dess like på den sidan. Har lyckats fått hem Tuneecu iaf. Verkar vara rätt då det står Triumph när jag öppnar programmet iaf:)
Men drivrutiner för att få kabeln att fungera kan jag inte hitta. Kan du kanske länka till rätt nedladdningslänk tor du?
Har som sagt Windows 7


Eller har jag missförstått? Är det bara plug and play på kabeln? Har ju Tune ecu installerat iaf. Kanske räcker så?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjenare Roffe! Skönt att du hitta hit. Jo har varit där.. Men hittar fan inte vad jag måste tanka ner... Är ju en röra utan dess like på den sidan. Har lyckats fått hem Tuneecu iaf. Verkar vara rätt då det står Triumph när jag öppnar programmet iaf:)
Men drivrutiner för att få kabeln att fungera kan jag inte hitta. Kan du kanske länka till rätt nedladdningslänk tor du?
Har som sagt Windows 7


Eller har jag missförstått? Är det bara plug and play på kabeln? Har ju Tune ecu installerat iaf. Kanske räcker så?

Nej kompis, jag skulle nog inte chansa utan köra med drivrutinerna från TuneECUs sida: http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm

1 - Ladda ner de drivrutiner Du får när Du klickar i tabellen en bit ner på sidan för "Windows"
2 - Packa upp den nedladdade filen i en mapp Du hittar igen.
3 - Första gången Du kopplar i kabeln kommer datorn att fråga efter drivrutiner. Ange då sökvägen till de i pkt 2 nedladdade filerna.

Det kommer säkert att funka - lycka till :)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Nej kompis, jag skulle nog inte chansa utan köra med drivrutinerna från TuneECUs sida: http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm

1 - Ladda ner de drivrutiner Du får när Du klickar i tabellen en bit ner på sidan för "Windows"
2 - Packa upp den nedladdade filen i en mapp Du hittar igen.
3 - Första gången Du kopplar i kabeln kommer datorn att fråga efter drivrutiner. Ange då sökvägen till de i pkt 2 nedladdade filerna.

Det kommer säkert att funka - lycka till :)


Har tydligen lyckats beställa fel kabel.. duger tydligen inte med obd2 vag kabeln... Vet du vart man får tag i rätt kabel? Så man vet att det blir rätt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top