Bör jag åtgärda detta?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har typ en spricka i ramen som tittade fram när jag för några år sedan, av kosmetiska skäl, slipade ner en svetsfog :huvet Lagom korkat men gjort är gjort och ramen har hållit sedan dess.

DSC_0091.JPG

Undrar därför att jag ska lämna in ramen för ytbehandling samt pulverlackering.
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Har typ en spricka i ramen som tittade fram när jag för några år sedan, av kosmetiska skäl, slipade ner en svetsfog :huvet Lagom korkat men gjort är gjort och ramen har hållit sedan dess.

View attachment 413404

Undrar därför att jag ska lämna in ramen för ytbehandling samt pulverlackering.
Antingen är jag blind eller dum i huvet, men var är sprickan?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
säker på att det är en spricka i röret?, kan va lurigt med nerslipade svetssömmar- har man tagit för lite så kan "rester" av sömmen synas.
är det en spricka så är det o-bra!!, du har motorfäste och sving lagring där i dom regionerna- där samlas oxo en hel del krafter som vrider och bänder i materialet och gör ramen vek just där, du märker kanske inte det, men krafterna jobbar hela tiden du kör och till slut så övervinner krafterna hållfastheten i materialet- poff!! och en del av statistiken du blir.....
så, kolla upp det- better safe than sorry.

//jj
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kolla med Penetrantspray så vet du om det är en spricka eller bara en synvilla.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om de är en spricka så är de väl bara att svetsa den nu innan ramen blir lackad?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Skall du sträckköra till Sydafrika och aldrig kommer att titta på det stället där "den förmodade sprickan" är så bör du åtgärda det, annars är det väl bara att åka och hålla lite koll när du tvättar hojen. Sprickan bör bli ganska tydlig innan spricktillväxten accelererar kraftigt. DR650 är ju varken ett effektmonster eller något man hoppar runt med på en crossbana. Lacka på lite färg o kolla om den spricker efter ett tag, antar att du inte har penetrant o framkallare i garagelådan.:tummenupp:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skall du sträckköra till Sydafrika och aldrig kommer att titta på det stället där "den förmodade sprickan" är så bör du åtgärda det, annars är det väl bara att åka och hålla lite koll när du tvättar hojen. Sprickan bör bli ganska tydlig innan spricktillväxten accelererar kraftigt. DR650 är ju varken ett effektmonster eller något man hoppar runt med på en crossbana. Lacka på lite färg o kolla om den spricker efter ett tag, antar att du inte har penetrant o framkallare i garagelådan.:tummenupp:tummenupp
Notera topic, ramen ska gå igenom ytbehandling och pulverlackering, inget jag har lust att göra om. Dessutom är inte min DR någon slö maskin, iaf inte på sikt då jag siktar mot 60hk på slangen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Notera topic, ramen ska gå igenom ytbehandling och pulverlackering, inget jag har lust att göra om. Dessutom är inte min DR någon slö maskin, iaf inte på sikt då jag siktar mot 60hk på slangen.
Fixa någon som blästrar, granskar och pentranttestar svetsen och vid behov (sannolikt) återställer svetsen/fogen. Med pulverlack vid horisonten så är det vad jag skulle göra.
F-n om svetsen spricker och tar lacken med sig....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är det rötgas ni pratar om? Fast jag kanske blandar ihop det med nått annat, kollar med mekonomen sedan...
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har du bråttom?
Kan fixa grejer från jobbet om du kan hämta på torp uddevalla.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Notera topic, ramen ska gå igenom ytbehandling och pulverlackering, inget jag har lust att göra om. Dessutom är inte min DR någon slö maskin, iaf inte på sikt då jag siktar mot 60hk på slangen.

Ok, sorry :krama, de flesta DR är trötta...

Skall du fixa med ramen och pulverlacka så är det väl bara att be någon svetskunning polare och snygga till det där, enklare att fixa svetsen än att hålla på o kolla om det är en spricka. Bara för att det inte är spricka säger det inte att det kan vara tunnt när du slipat bort mycket av svetsen, beror alldeles på hur det är svetsat.
Blir nog en kul DR med +60 på hjulet.:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ok, sorry :krama, de flesta DR är trötta...

Skall du fixa med ramen och pulverlacka så är det väl bara att be någon svetskunning polare och snygga till det där, enklare att fixa svetsen än att hålla på o kolla om det är en spricka. Bara för att det inte är spricka säger det inte att det kan vara tunnt när du slipat bort mycket av svetsen, beror alldeles på hur det är svetsat.
Blir nog en kul DR med +60 på hjulet.:tummenupp
Vet en kille som har gjort den förändringen och han jämförde den med en KTM 990, fast hundra kg lättare, :D Men det får vi ta i en annan tråd, kommer en byggtråd så småningom :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Dessutom ta bort den övre kedjerullen som sitter på insidan av den ramdelen. Sätt i en skruv med liten skalle istället. Den rullen är ökänd för att förstöra ramen på DR650n och maskinen klarar sig utan. Jag monterade bort den 2008 och har inte haft ngt problem med kedjan sedan dess. Sen har jag fått liv i mitt lik igen. Tog en runda med den i lördags
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Dessutom ta bort den övre kedjerullen som sitter på insidan av den ramdelen. Sätt i en skruv med liten skalle istället. Den rullen är ökänd för att förstöra ramen på DR650n och maskinen klarar sig utan. Jag monterade bort den 2008 och har inte haft ngt problem med kedjan sedan dess. Sen har jag fått liv i mitt lik igen. Tog en runda med den i lördags

Redan gjort Anders, finns ju en Wiki för våra hojar ;) Plus att drriders är ett matnyttigt forum :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ring dekra, åf, inspecta eller liknande, be dem göra magnetpulverprovning. Jag tycker mer det ser ut som ett smältdike efter svetsen, men jag kollar genom telefon och skulle inte ta gift på det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top