Cbr 600 f3 till Streetfighter?

Pensionären

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2014
Ort
Malmö
Hoj
Honda Cbr 600 F3
Tjena.

Mitt första inlägg på forumet, så är jag på fel plats skriv gärna var jag ska posta.

Jag har en Cbr 600 f3 1995 årsmodell.
Funderar på om det är mycket jobb och kostar mycket stålar att bygga om hojen till en streetfighter?

Några gurus som kan ge mig tips om vad jag behöver byta, var jag isåfall kan hitta delarna samt vad det cirkus kommer kosta.

Är det ens lönt?
Tack på förhand / Pensionären
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Svårt att säga om man inte gjort det själv och sen beror det ju på hur pass seriöst man vill bygga.
Jag hade en sån hoj förut som nästan blev ombyggd efter en "liten" marksyning. Du behöver styre och lite grejer till det, kanske nya mätare om du inte kan göra nåt snyggt av original (kommer inte ihåg hur de ser ut :va) och ny framlykta. I övrigt är det väl mest att snygga till kablage och gömma undan.

Prova att bara skruva bort saker, funkar det inte kan du ju återställa. Du har hela vintern på dig. :banana
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Som sagt, beror på vad du vill göra och hur långt du vill gå med ombyggnationen. Jag byggde om en 92:a med Renthal styre (800:), Street-fighter krona (2600:), AceWell ACE-3803 instrumentering (800:). bakdelen från en Hornet 900 (gratis) och miniblinkers. framlykta från Yamaha MT 03 (600:) I övrigt rensat från allt löst. Stötdämpare bak och rör inte inkluderat i kostnaden för bygget. Det som tog tid med bygget var att gömma undan kabelhärvan på ett snyggt sätt, den går utanpå ramen i standardutförande. Lycka till med bygget!

jing1.jpg
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
endast det nödvändigaste finns kvar på båda min CBR600F3ór. ingen av dem går som "skit" som amerikanen säger, tänk på att de har "USA"-motorer på 85hk, inte 105 som vi har, annan databox, andra kammar, andra förgasare bla.

View attachment 413498
 

Pensionären

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2014
Ort
Malmö
Hoj
Honda Cbr 600 F3
Tjena.

Jag tackar alla som har velat hjälpa till, men jag fick en köpare på hojen så den är borta nu.
Nog bättre att jag köper en klar hoj istället.

mvh Christian
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Broder Gavira, sjukt snyggt bygge. Håller själv på med en -92:a och just kabelhärvan med reläer är förjävlig. Har tryckt in det mesta av skiten innanför ramen, men trångt blir det.
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Broder Gavira, sjukt snyggt bygge. Håller själv på med en -92:a och just kabelhärvan med reläer är förjävlig. Har tryckt in det mesta av skiten innanför ramen, men trångt blir det.

Tack MiggeG. Ja, det finns mycket att berätta om detta bygge men det får kanske bli i en annan tråd. Jag kan dock säga att kabelhärvan var som sagt ett mindre helvete. Det slutade med att jag klippte ned det och skarvade om den. Jag la de stora kontaktstyckena uppe vid styrhuvudet innanför ramen. Jag flyttade även ned säkringsboxen till där batteriet sitter för att få lite mer plats. Den tog ett år att bygga den men den blev otroligt rolig att köra. Motorn är blå printad, toppen portad med ny säten, Öhlins cartridge innanmäte fram och dämpare bak. Termignoni titan helsystem race och lite annat godis. Typ en supersport 600 utan helkåpa. Den gjorde 8.30 tider på nordschleife med mig, 188 cm och 110kg på.
Det bästa med den är att den hade fallit ur systemet på grund av lång avställningstid så den är reg besiktigat i utförandet som är på bilden, i vissa avseenden inte överallt E-godkänd :rofl
Ångrar idag att jag sålde den. Man kanske ska bygga en till..... :)
 
Last edited:

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Ja, byggtråd på den så jag kan sno dina bästa idéer :yoparty. Än så länge låter jag säkringsboxen hänga fritt utanför, silvertejpad till ramen. Inte snyggt alls, men å andra sidan tjänstgör en vanlig spikplåt som någon form av fäste till Kina-mätaren som inte riktigt vill visa rätt hastighet... Allt detta ska ändras i vinter, när jag ska bygga om den. Har också köpt en Acewell 2853 bland annat för att fixa till den. Ruskigt rolig hoj i grunden!

1014315_10152155628175922_6812737202645172032_n.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
På min gammelhärk sitter säkringsboxen löst på vänster sida under tanken. (sitter förövrigt också en Acewell 2853 på den)
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Byggde om en cbr till min dotter för några år sedan. Blev rätt nöjd och relativt billigt..
 

Bifogat

  • klar 1.JPG
    klar 1.JPG
    210.1 KB · Visningar: 93
  • klar 7.JPG
    klar 7.JPG
    210.4 KB · Visningar: 80

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
ZX, har du någon bild på fronten så man kan se lyktan och hur det är gjort? Gillar fästena också, var hittade du dem?
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Det mesta är köpt på Ebay. Fanns en liten flyscreen som hörde till dessa dubbellysen.
 

Bifogat

  • IMG_0687.jpg
    IMG_0687.jpg
    1 MB · Visningar: 86

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Ja, byggtråd på den så jag kan sno dina bästa idéer :yoparty. Än så länge låter jag säkringsboxen hänga fritt utanför, silvertejpad till ramen. Inte snyggt alls, men å andra sidan tjänstgör en vanlig spikplåt som någon form av fäste till Kina-mätaren som inte riktigt vill visa rätt hastighet... Allt detta ska ändras i vinter, när jag ska bygga om den. Har också köpt en Acewell 2853 bland annat för att fixa till den. Ruskigt rolig hoj i grunden!

View attachment 413606

Kul att se ditt och ZX byggen baserat på CBR600. Jag funderar på att starta en tråd där jag och andra (ZX,VS med fler) kan dela med oss av vad vi gjorde med våra om det är av intresse. Du har ju som sagt en hel vinter på dig att göra v2 av din fighter om du vill förädla den ytterligare :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tjena.

Jag tackar alla som har velat hjälpa till, men jag fick en köpare på hojen så den är borta nu.
Nog bättre att jag köper en klar hoj istället.

mvh Christian

Trist att du sålde den, jag hade den på blocket under favoriter och kikat på den många gånger. Gillade kulören. Skulle neråt o hämta upp ett par hojar innan årsskiftet och hoppades att den skulle finnas kvar..... :)
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
om du är sugen på en cbr F3 så tänkte jag sälja min... om du ändå skulle ner åt skåne tänkte jag..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top