3-hjulig lastcykel på vintern?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vi har köpt hus på landet. Efter flytt har vi ca 1,3 mil till jobb och centrum, inte gångavstånd alltså. Om bil(ar) behöver repareras etc hade det varit bra med ett 3e fordon som är billigt att äga, fungerar på snö/is och kan lasta lite matkassar. Skissar på att tjöpa en sån här

http://www.cargobike.se/produkt/Classic-Cargobike (plus en elmotor).

-01.jpg

Nån sporthojare som provkört en liknande skönhet? Bra på halka, ostabil i 30+km/h? Bra eller anus alltså?
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har en sån på jobb. Kan prova den efter dina frågor imorgon.

Är den instabil och slö fixar du säkert det med styrdämpare och hayabusamotor med stressfläkt...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har en sån på jobb. Kan prova den efter dina frågor imorgon.

Är den instabil och slö fixar du säkert det med styrdämpare och hayabusamotor med stressfläkt...

Suveränt! Ser fram emot recensionen :) Känn efter om man får känslan att den ska tippa i minsta lilla sväng också.

Har tyvärr ingen hayabusamotor liggande, motorn från blackbirden kan jag iof flytta över under vinterhalvåret. Undrar om lådcykeln är stabil i farter upp mot 300 (med styrdämpare monterad)?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Absolut, elmotor måste det vara, många uppförsbackar på vägen. Triken är tyngre än en vanlig cykel, en 500/350w motor borde väl räcka för att gasa upp ekipaget i 30 km/t? Med 1000w motor kommer väl damen tippa direcKt vid första provturen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Absolut, elmotor måste det vara, många uppförsbackar på vägen. Triken är tyngre än en vanlig cykel, en 500/350w motor borde väl räcka för att gasa upp ekipaget i 30 km/t? Med 1000w motor kommer väl damen tippa direcKt vid första provturen.
Ska du ha den lagligt så får det inte gå så snabbt med eldriften. Det är bara upp till max 25kmh eller något den får driva, om man samtidigt trampar.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ska du ha den lagligt så får det inte gå så snabbt med eldriften. Det är bara upp till max 25kmh eller något den får driva, om man samtidigt trampar.

Tror att 250w kommer kännas för klent. Om jag mot förmodan blir stoppad får jag väl rycka en kabel så motorn inte fungerar, om damen blir stoppad klarar hon sig säkert ändå :)tuttar).
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
8247915663.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med mycket vikt på framhjulen och lite snö/modd så lär det bli svårt att ta sig fram alls om du bara har drivning bak. Särskilt som du har tre hjulspår att göra där en vanlig cykel bara har ett.

Jag har cykelpendlat 3mil per dag året runt och skulle tveklöst ta en tvåhjuling med dubbdäck.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Dylik cykel är standard hos i princip alla småbarnsfamiljer i centrala Köpenhamn. Funkar bra, lite tungtrampat ibland kanske men det tredje hjulet är en räddning både om vintern och sena helgnätter. Har ej provat med elmotor.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så, tjänstecykeln är provkörd.

Tog en tur på 4 kilometer i ett ärende jag ändå behövde utföra.
Spontant tycker jag att man får en lugn känsla av att cykla den. Utväxlingen är sådan att den inbjuder till lugn myskörning. Den är tung att cykla fort på och tung i uppförsbackar.
Väldigt kursstabil. Man kan skaka styret ganska bra och ändå fortsätta väldigt rakt fram.
Kursstabiliteten gör den dessutom tung och otymplig att svänga. Man får flytta kroppen och burka då man svänger i lite fart.
Styrstoppen gör att den får ganska stor svängradie.
Lagom hastighet är upp till ca 15 km/h med pedaler. En liten hjälpmotor installerad, typ något från en moped med trampor(ciao-aktigt) skulle nor hjälpa till att få upp både hastigheten och den praktiska räckvidden.

För trådskaparens ändamål hade jag nog gett rådet att skaffa en mountainbike med påkopplingsbar släpkärra. Billigare, mer flexibelt och mindre meckigt.

Personligen skulle jag vilja ha en sådan för småcyklande, typ till och från dagis men känner att i det långa loppet hade jag tröttnat på att ha den som ordinarie cykel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dylik cykel är standard hos i princip alla småbarnsfamiljer i centrala Köpenhamn. Funkar bra, lite tungtrampat ibland kanske men det tredje hjulet är en räddning både om vintern och sena helgnätter. Har ej provat med elmotor.

Min moster bor i Köpenhamn med två ungar med egna cyklar + lådcykel men utan bil vilket funkar hur bra som helst. Dom lånade cyklar senast dom var på besök i Stockholm och konstaterade snabbt att ungarna pallar inte med backarna och på lådcykel med last pallar inte moster heller.
Vinter i Köpenhamn innebär dessutom oftast enstaka halka och ibland någon cm slask eller snö vilket säkert går att plöja tre fåror genom.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tack för recension och insats Black Triple :Bugar

Lutar åt att starta med en dubbdäckad mountainbike + elmotor första och kanske andra vintern, så får man se efter det om man fortfarande vill ha en trehjuling.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Köp en redig flaka. Posten kör väll med dem året om? Dubbdäck/Atv-däck löser biffen annars. Eller bara en 4-hjuling med lastrack och låda?
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Med mycket vikt på framhjulen och lite snö/modd så lär det bli svårt att ta sig fram alls om du bara har drivning bak. Särskilt som du har tre hjulspår att göra där en vanlig cykel bara har ett.

Jag har cykelpendlat 3mil per dag året runt och skulle tveklöst ta en tvåhjuling med dubbdäck.


Fast om han följer Starstrikers tips och kör med dubbla 1000W framhjul så borde han väl ta sig fram rätt bra ändå?



Då är elmotorer och batterier beställda! Kommer bli spännande att sladda runt i vinter.

2 stycken 750w Mid-Drive motor
View attachment 413429
http://conhismotor.com/ProductShow.asp?id=431

och två stycken batterier
View attachment 413430
http://conhismotor.com/ProductShow.asp?id=441

Ska du ha dubbla motorer på samma mountainbike? Hur monterar du det ?
Har sett bilder/videos på sånt, fast då har det varit navmotor både fram och bak.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ska du ha dubbla motorer på samma mountainbike? Hur monterar du det ?
Har sett bilder/videos på sånt, fast då har det varit navmotor både fram och bak.

Det blir bara en motor per mountainbike, tror 750w är mer än tillräckligt med effekt till pendling och nån skogstur. Valde mittmotor då den kan använda cykelns utväxling vilket borde ge bättre energieffektivitet, samt att den "enkelt" kan flyttas från 26" till en cykel med tex 29" fälgar.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Första provturen avklarad :yoparty Så här ser apocalypse-cykeln ut, kittad med motor, skärmar och dubbdäck.
Ghost e-Bike.jpg

Kunde inte hålla mig så det vart ut och köra i skogen direkt. 750W var fullt tillräckligt även för de brantaste backarna jag testade i snön. Sjukt kul och bra driv!

Nån som vet vart man kan köpa lång framskärm till mountainbike? Gillar inte att det sprutar vatten och annat skrot på motorn.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Erkänn nu att du köpte dedär bara för o hänga på grabbarna på stigcyklingen. :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top