Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Bara en tanke så där:

Ni som ville vara med på insamlingen, men inte hann med, kan ju alltid gå in direkt hos UNICEF och skänka en slant. Folk i tredje världen lider ju inte bara brist på motorcyklar. Man kan ju köpa mycket annat nyttigt åt folk i tredje världen också. :tummenupp
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Endgame?

Ok. Vi har haft en enorm framgång.
Så varför inte fortsätta, som flera har föreslagit, och samla in mer och mer?


Jag tror att man ska fira sina segrar. Och jag tycker att alla här på SH ska känna det som en seger att vi tillsammans på 22h lyckats värva ihop en motorcykel åt Unicef. Ni som har varit med och betalat 200 kronor ska ha tack, men alla på SH är delaktiga i denna framgång - för utan hela sporthoj.com hade det inte funnits underlag för att få in en enda krona.

Så detta är SH-kollektivets kollektiva seger. Hela SH.

Det finns ingen anledning att sörja att man inte hann, inga skäl att reta någon för att de slöade. Eller, egentligen, i sann SH-anda: Det är klart vi alltid retar de som är sena, vi vill ju alltid vara snabbast. Men vi gör det med glimten i ögat, med hjärtat på rätta stället.

Idag vet vi att vi klarar av att samla in till en Unicefhoj. Och vi klarar sannolikt att samla in till en till. Och lite till. Och kanske lite mer. Och till slut kommer det att övergå till ett satans tjatande och en liten men gnagande känsla av tvång. De som har små barn inom idrotten förstår nog vad jag menar när jag säger "Lottförsäljning". Visst, syftet är gott. Men man lär sig snabbt att tycka illa om det som faktiskt är en bra grej.

Så mitt förslag är att vi riktar in oss på att göra detta till en årlig tradition:

SHs Julklappsmotorcykel

För en motorcykel om året kan vi tillsammans klara år efter år. Vore kul om tio år att kunna läsa gnället i tråden typ "Men va fan! Jag har varit med sedan allra första julklappshojen 2014 och nu säger ni - era djävlar - att jag var för långsam...".

Att kunna bidra långsiktigt är bättre när det gäller hjälp. Även om vi alla är snabba som satan och har uppmärksamhetsstörningar som gör att vi har noll tålamod är det sköldpaddan som är hjälten i biståndsfrågor. Så låt detta bli vårt bidrag till långsamma och kloka motorcykel-tankar. Och, kanske litegrann, vårt alibi för att fortsätta vara oansvariga mc-dårar i övrigt ;-)

Om man vill göra mer - då går det alldeles utmärkt att köpa vettiga grejer på http://unicef.se/gavoshop

Vill man arrangera en egen insamling så finns det ett alldeles utmärkt verktyg på Unicefs webbplats (givetvis var det urkorkat att bygga ett eget system när det redan fanns ett - men va fan, jag var i farten så att säga).

https://unicef.se/login kan du skapa en egen insamling, till exempel "Mcburna Göteborgare inspirerade av SHs julklappsmotorcykel" eller "Tokiga pentaraggare från Åmål som min själ tänker samla in mer pengar än SH-patrasket". Vinsten med att använda Unicefs egna verktyg är att man slipper riskerna med oseriösa insamlingar. Och dyra transaktionsavgifter...

Jag tycker att vi ska vara stolta över SHs Julklappsmotorcykel. Och hålla där tills nästa jul.
Men samtidigt finns det inget som hindrar att vi inspirerar eller utmanar våra "vänner" inom andra grenar inom motorsport med stridsropet: "Vi köpte en hoj åt Unicef, vad har ni X gjort?!" (X kan bytas ut mot lämpligt invektiv. Själv är jag svag för "luspudlar"). Eller uppmana till en insamling på jobbet, bland släkten eller liknande.

Jag tror dock att det är en fördel om vi nöjer oss med "vår" julklappshoj. För jag är övertygad om att vi alla skulle tycka att det vore trist om man ständigt fick nya glada tillrop om insamlingar varje gång man loggar in på SH. Lite som vissa blev dödströtta på Speedster Cup-inlägg. Muhahahahahaaaa! Lyckades få in Speedster Cup här med. "Speedster Cup " = mc-världens motsvarighet till "rick-rolled".

OK? Alla med så här långt? Kan vi nu (äntligen) återgå till vårt vanliga käbbel och tjafs?

Korta versionen: Insamling slut, vi kör nästa år igen, har du problem med detta - köp något här: http://unicef.se/gavoshop har du allvarliga bekymmer med att insamlingen är slut - skapa en egen här: https://unicef.se/login

Allt gott,

Morris

PS. Om du hellre dör än missar att vara med första gången - PM.a mig. Det finns en "andel" kvar eftersom jag klantade mig med dubbletter i listan (och skickade felaktigt ut två påminnnelser till Pillo-kun och WebGringo - förlåt igen).
PPS. Kommentarerna om att skicka ner SH:are för att bidra med service på plats ger mig någon sorts skräckblandad förtjusning blandat med samma flimmer för ögonen som försäkringshandläggare får när de sprättar upp ett kuvert som innehåller en skadeanmälningsblankett och ser ordet motorcykel... Men jag vill åka med.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Mycket nobelt av dig Morris, och alla er andra, som donerat! Tyvärr missade jag detta tillfälle, men kommer att stå och "hänga på dörren" nästa gång. =)
 

Dan17

PMC
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675
Jag är med 100%... OBS !!. Om man ska Gilla en Inlägg, det gäller att gilla up om inlägget, ej under... Det set ut att många missar detta... Det är SH. Inte FB... ��
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag som flera här missade denna omgång men jag kommer hålla ögonen öppna nästa år när "SHs Julklappsmotorcykel 2015" går av stapeln.

Bra initiativ och vi här hemma kommer lägga lite pengar 2014 på övriga gåvor som finns att välja då vi missade insamlingen denna gång.

Bra jobbat alla inblandade :rock
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tur att man läser det finstilta. Know what I mean, know what I mean? Nudge, nudge. Say no more. :fakta
 

Smagatusk

Guest
Jag som flera här missade denna omgång men jag kommer hålla ögonen öppna nästa år när "SHs Julklappsmotorcykel 2015" går av stapeln.

Bra initiativ och vi här hemma kommer lägga lite pengar 2014 på övriga gåvor som finns att välja då vi missade insamlingen denna gång.

Bra jobbat alla inblandade :rock

Kul om det hade gjorts TYDLIGT någonstans nästa år. :D Jag hann bidra en 200-hundring med blotta förskräckelsen...

Nästa år: "SH pyntar en hoj på under 10 timmar!" :)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kul om det hade gjorts TYDLIGT någonstans nästa år. :D Jag hann bidra en 200-hundring med blotta förskräckelsen...

Nästa år: "SH pyntar en hoj på under 10 timmar!" :)

Jo men då borde tråden startas en vecka innan och betalningsinformationen starta vid ett viss klockslag en viss dag så det blir lite tävling över det. Höhö. Som att sitta och vänta på biljettsläpp med hjärtat i halsgropen. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Morris, helt OK beslut. Jag tycker vi i så fall påminner om denna success nästa år och så gör vi en lite större drive för ett än större mål. Vem vet, en container med MC:s? Det viktiga då är pengahanteringen att det på något sätt inte anstränger någons privatkonto för det kan bli skatt på det då om skatteverket vill sig vara hårda.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller göra det till ett race varje år, se om vi lyckas slå föregående insamlingar i kort tid till uppnått mål. :p
Om vi ska höja insatsen kan det nog vara bra att lägga ett barnmorskekit + mc, som sagts tidigare.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag tror lite som Morris att det kan vara bättre att sikta på att göra det här varje vinter istället för att blåsa hela laddningen på en gång.
Jag missade insamlingen den här gången, men jag är okej med att vänta till nästa omgång om ett år om så blir. :tummenupp

Fast 200 pix känner iaf jag att jag har råd med _varje_ jul, men jag får väl köpa andra saker i deras webshop istället. =)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl garaget eller zatzy eller liknande sajter vi får utmana vad gäller bilar? :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fint initiativ. Jag får dock känslan av att vissa vill bidra för att få sina 15 minuter of fame och känna sig duktig, snarare än för själva ändamålet.

Med det sagt, bra jävla gjort allihopa! :rock
 

Smagatusk

Guest
Fint initiativ. Jag får dock känslan av att vissa vill bidra för att få sina 15 minuter of fame och känna sig duktig, snarare än för själva ändamålet.

Med det sagt, bra jävla gjort allihopa! :rock


Absolut är det så. Alla 84 som gömmer sig bakom ett nick...:3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top