Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Haha! Hann precis :tummenupp
Om vi fortsätter lite till kanske man kan slänga in ett slip on i dealen, loud pipes save lives lixom :hihi
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Den första betalningen e bajs.. hade glömt av mitt lösenord till paypal så den första timade ut så att säga.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
I mål!
Klara!
En otrolig insats av SH-kollektivet - 17 000 på mindre än 22 h!

Stänger av formuläret!

Så ger vi det några dagar för de sista pengarna att dyka upp.

Fan du kan väl inte stänga nu..dom behöver lite soppa också!!
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Väntar såklart på att få veta vad unicef ger för svar på ditt mail också, antar du uppdaterar så snart det går.

Har precis pratat med Elin på Unicef. De verkar positivt överraskade (gränsfall lite chockade!).
Hon kollar vad som går att göra och återkommer.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Sporthoj:s julklappsmc till Unicef 2014:

Lill-Erik, kanstrup, notrightrider, Boris JR, Enrosabil, bitter&twisted, Road-Ragge, erssson, Bmwblade, Nollvision, laidback, Peter11, crille!, Siigurd, Bernando, toptwo, A_NN_A, Meggan15, loser, Rash, Täppas, johaneje, Klubba, 47nahoj, Memell, Errno, sanna_h, PippiT, onedreamer, wilhelmo, TommyGsson, GuessWho, Skomakarn, roffe_s, Bonzo, Tornebjer, Anden-r, None, CL, Sandström, Nina_1965, Fille, webgringo, rippling, webgringo, Petra.H, Henric#13, bistec94, skumgummits, bg, Jörgen Karlsson, Yzf R1, Blue, Smagatusk, G-man, Syster-Tysk, GubbLasse, tarantella , Rille., 2wheeldrive, ZX-12R Skövde, Guinness, R-1000, Millejonären, Monno, Floki, Peter_E, rogbo, Josef, Tabe, Kazagger, Agile, Chrille 18, Shimonu, Pillo-kun, murmeln, Barath, RymdBörje, Babs, Pillo-kun, macco, BeyondEvil, thruxtonerich, Mille-R, kjellper, PeteR1, morris mc
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Haha! Hann precis :tummenupp
Om vi fortsätter lite till kanske man kan slänga in ett slip on i dealen, loud pipes save lives lixom :hihi
Och så spar man in på siren. När den med ylande motorbroms och lätt drift rundar by-brunnen missar ingen att mc-ambulansen är i farten. :fakta

Håller med övriga, kör insamlingen till ett fast datum och donera det som kommer in. Då kan det även täcka avgifterna utan att Morris behöver stå för det.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
med övriga, kör insamlingen till ett fast datum och donera det som kommer in. Då kan det även täcka avgifterna utan att Morris behöver stå för det.

Jag vill gärna att vi avvaktar, låter några bankdagar gå, köper hojen och SEDAN funderar på vad vi kan göra.
En sak i taget typ.
För nu har vi gjort något bra. Enkelt, lätt och på "SH-vis". Tar vi i för mycket kanske vi missar de långsiktiga målen.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Någon här som känner en journalist? Kan väl va en kul story för nån blaska nånstans. Vi kan behöva lite positiv uppmärksamhet.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Shit, det finns inte "marknad" för en omgång till här på SH och en hoj till när allt är klart med den första, jag hann inte vara med och är sugen fortfarande... :(
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Någon här som känner en journalist? Kan väl va en kul story för nån blaska nånstans. Vi kan behöva lite positiv uppmärksamhet.

Med ett förflutet i mediabranschen kan jag säga följande:

1. Jag känner ett femtiotal journalister
2. Det finns ingen vinkel innan vi har köpt hojen
3. Det är ytterst, ytterst få journalister som fattar SH (då hänger de här redan) och risken är uppenbar att vi får en vinkel om hur vi med vårt "extrema beteende" försöker uppvisa en "mänskligare sida". Lita på mig, inget gott kan komma ur det
4. Låt Unicef ta kredden om de vill göra en grej av det
5. Det var flera som deltog som inte vill synas. Jag anser att respekten för dessa bör övervinna vårt behov av mediaexponering
6. Jag håller med dig. Att vi behöver positiv exponering. Men vad detta betyder är nog olika för alla oss på SH.

;-)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Supertrevligt och sjukt bra pyntat av SH:s medlemmar :) Jag hann inte ens se tråden... !

*Ryggdunk som gör ont* :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med ett förflutet i mediabranschen kan jag säga följande:

1. Jag känner ett femtiotal journalister
2. Det finns ingen vinkel innan vi har köpt hojen
3. Det är ytterst, ytterst få journalister som fattar SH (då hänger de här redan) och risken är uppenbar att vi får en vinkel om hur vi med vårt "extrema beteende" försöker uppvisa en "mänskligare sida". Lita på mig, inget gott kan komma ur det
4. Låt Unicef ta kredden om de vill göra en grej av det
5. Det var flera som deltog som inte vill synas. Jag anser att respekten för dessa bör övervinna vårt behov av mediaexponering
6. Jag håller med dig. Att vi behöver positiv exponering. Men vad detta betyder är nog olika för alla oss på SH.

;-)

Även om det gick lite för fort för att jag skulle kunna lägga en peng så håller jag nog med dig. Övervägde samma tanke, men avslog den ganska fort. Hojkollektivet i stort gör rätt mycket sånhär saker, men det syns inte ändå. Bättre att göra gott och inte berätta för någon. Kommer det ut ändå så känns det mer genuint...
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Epost från Elin på Unicef:

Hej Morris,

Jag försökte ringa dig igen bara för att meddela att vi precis fick ett samtal från en privatperson som hade hört om ert engagemang och nu vill göra något liknande J
Fantastiskt! Tänk att ni bidrar med så mycket mer utöver er gåva.

Med vänlig hälsning

Elin

Elin Rosén, stolt Världsförälder
Givarservice/Fundraising assistant
UNICEF Sverige
 

Murmeln

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Lysande uppslutning. :tummenupp

Nu får vi utmana andra forum att skänka deras fordonstyp.
Bilracing, cykling, löpning, horseracing, flyg och självklart yacht forum skall utmanas!

Går säkert att göra en ice bucket utmanings twist på det hela.
Jag föreslår "softa solbriller selfies på soliga men kalla plattser tema" typ badkläder på hojen mitt i snödrivan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Epost från Elin på Unicef:

Ha! Måste erkänna att jag kollade insamlingsstatusen innan jag klev ur sängen idag. Det här är en riktig feel-good-tråd. :tummenupp

Om du har framtida kontakter med Elin så varför inte föreslå att det även införs ett "reservdels-och-driftskostnads-gåvoalternativ" till dessa hojar? Alla vi vet ju att det kostar en slant att hålla hojar rullande.

Detta med att hålla maskinerna rullande har ju varit ett problem tidigare enligt DEN HÄR artikeln:

When we first met health workers like Kaemba, they told us that when they didn't have a bike -- which was most of the time -- or, when they have a bike and that it had broken down -- almost always -- they couldn't do the job they had been trained for.

.../...

There were motorcycles and ambulances that were broken and rusting, simply because no one was trained on how to look after them properly.

This was 20 years ago. The situation was unacceptable and made us angry. It is why we re-mortgaged our home and gave up our careers to start Riders for Health. We took big risks to develop an organization that would try to change the status quo.

We knew we could make a difference. It would involve people getting their hands dirty and dealing with spanners and spark plugs and things not normally associated with health care. But this was just as important as investing billions of dollars in developing a new vaccine. Because if the vaccine never reaches the child, what good is it?

We started working with our friends and colleagues in the world of motorcycles. To this day, they continue to support our work.
Om en sån här insamling passerar värdet på en motorcykel så skulle ju ett överskott, som inte når upp till två motorcyklar, kunna användas till alla dessa driftskostnader.

Vi är nog många motorcyklister som skulle le om vi fick i julklapp fick veta att en barnmorska i Afrika fått ett ryggskydd och en verktygssats så att hon skulle kunna ta hojen ut i djungeln för att förlösa ett barn. :)

Unicef säljer ju redan ett barnmorskepaket men om barnmorskan inte tar sig ut till platsen för att hojen saknar tändstift så är det ju ändå rätt så meningslöst.
 
Last edited:

Rippling

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Tullinge
Hoj
Såld :(
Men hallå!!!
Jag har ju inte hunnit betala.
Insamlingen MÅSTE ju bara fortsätta, öppna en till Morris. Får vi in till en hoj på mindre än 24 timmar så lär vi ju kunna få ihop MINST en till innan jul.
Säger som flera andra, kör till ett visst datum (t.ex. lucia, andra advent el. dyl.) o se vad vi får ihop, så många hojar som möjligt, belopp över går till vattenreningstabletter, filtar eller vad det nu kan vara. Vem vet, vi kanske får ihop ett helt startfält med hojar
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ev. fråga till Elin. Går det att veta när hojen kan levereras till de behövande? Kanske ingår i kvitto-frågan dock.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men hallå!!!
Jag har ju inte hunnit betala.
Insamlingen MÅSTE ju bara fortsätta, öppna en till Morris. Får vi in till en hoj på mindre än 24 timmar så lär vi ju kunna få ihop MINST en till innan jul.
Säger som flera andra, kör till ett visst datum (t.ex. lucia, andra advent el. dyl.) o se vad vi får ihop, så många hojar som möjligt, belopp över går till vattenreningstabletter, filtar eller vad det nu kan vara. Vem vet, vi kanske får ihop ett helt startfält med hojar
:fakta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det här måste ju va tråden med flest utdelade "gilla" någonsin i SH:s historia! Så skönt när alla är vänner...:krama
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top