Bränslemätare goes crazy/drunk

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Håller på att fixa med en FZS600, bränslemätaren beter sig konstigt. När jag har några liter bensin i tanken så kan bränslemätaren gå upp till max för att senare gå ner till strax över empty och sedan plötsligt gå upp till max igen och dessutom lyser bränslelampan då, vilket den iof ska göra när det bara är några liter bensin i tanken, men inte borde göra om hojen tror att det är fullt med bensin i tanken.

Jag har mätt upp fuel sensorn och värdena ser bra ut (se bifogad fil), när jag plockat ur sensorn och flyttat den upp och ner så följer bränslemätaren efter som den ska, så det verkar inte vara nått fel på varken sensorn eller tankmätaren i alla fall (men nått är ju fel) Kontakter och kablar ser väldigt fina ut, visst jag har inte rivit isär hela kabelstammen men det är jag inte så pigg på heller, passat på att duscha på lite kontaktrengörare när jag haft isär kontakterna. Har även haft isär instrumentpanelen och allt ser ut som nytt där.

Någon som har några ideer?
 

Bifogat

  • FZS600 Ohm.jpg
    FZS600 Ohm.jpg
    1.1 MB · Visningar: 141

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Kan tillägga att jag sänkt ner plastgrejen på Bensinsensorn i vatten och kollat ifall det är nått läckage på den, men det var det inte.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle säga att det låter som en glappkontakt någonstans på vägen mellan givaren och visaren.
Att den plötsligt visar fullt för att sedan visa nästan tomt tyder på att den får felsignal både uppåt och neråt.

Att det är intermittent betyder ju tyvärr att det är ett helvete att felsöka då det ju kommer att vara helt OK när du mäter (pga Murphys lag)

Den troligaste skurken är väl antingen givaren eller kablaget upp till instrumentet.
Kabelstammen som går till instrumenthuset böjs ju en del varje gång man svänger vilket gör att isoleringen på kablarna förr eller senare ger upp. Annars är det ju givaren som innehåller någon rörlig del.

Ett sätt att testa om det är kabelstammen är att dra en ny kabel som går mellan givaren och instrumentet för att på så sätt koppla förbi ordinarie kabelstam. Försvinner problemet då så är det ju stammen som strular.

Du har ju redan mätt upp givaren så det finns ju en ganska god sannolikhet för att den är i sin ordning även om det är långt ifrån säkert att du kan mäta upp problemet då den bara visar fel ibland.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag skulle säga att det låter som en glappkontakt någonstans på vägen mellan givaren och visaren.
Att den plötsligt visar fullt för att sedan visa nästan tomt tyder på att den får felsignal både uppåt och neråt.

Att det är intermittent betyder ju tyvärr att det är ett helvete att felsöka då det ju kommer att vara helt OK när du mäter (pga Murphys lag)

Den troligaste skurken är väl antingen givaren eller kablaget upp till instrumentet.
Kabelstammen som går till instrumenthuset böjs ju en del varje gång man svänger vilket gör att isoleringen på kablarna förr eller senare ger upp. Annars är det ju givaren som innehåller någon rörlig del.

Ett sätt att testa om det är kabelstammen är att dra en ny kabel som går mellan givaren och instrumentet för att på så sätt koppla förbi ordinarie kabelstam. Försvinner problemet då så är det ju stammen som strular.

Du har ju redan mätt upp givaren så det finns ju en ganska god sannolikhet för att den är i sin ordning även om det är långt ifrån säkert att du kan mäta upp problemet då den bara visar fel ibland.


Tack för svaret! :tummenupp
Jag gillar inte heller den här typen av fel. :mad:
Har också tänkt tanken på att ersätta kabel/kablar med en annan kabel. Från givarens kontakten så är det ju lugnt`, fast det är ju iof 3st kontakter, skall jag prova ersätta alla eller?

Sen är ju problemet med instruments kontakt, det är ju typ 20 kablar som går in i en kontakt, vill ju helst inte göra sönder nått där men man har väl inget val än att prova dra ut en kabel, eller skall man klippa och skarva typ 5-10 cm ifrån kontakten? När jag provkörde hojen sist så hade jag bara några liter i hojen men mätaren stod på full, när jag lyfter upp tanken och mäter så visar givaren rätt värden, alltså borde givaren vara ok och felet borde finnas i stammen? Kan man kolla instrumentet på nått sätt? Hur kommer det sig att bensinlampan lyser när den indikerar full tank? Hänger de inte ihop?
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har mätt upp den gröna och den grön/röda kabeln från givaren till instrumentpanel och de "Ohmar" perfekt. Provat att rucka kabelstammen samtidigt men det hände inget.
Den svarta kabeln (jorden) går in i kabelstammen och jag vill inte riva upp kabelstammen. Hur kan jag kontrollera den på bästa sätt? Voltmäta den tillsammans med den gröna eller den grön/röda borde väl ge utslag? Jag gjorde det men inget hände.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
De svarta kontakten från kabelstammen till givaren är ju jorden, när jag Ohm-mäter den mot jorden på hojen ger den fint värde direkt. Alltså:

Givaren ser ut att fungera perfekt.
Kablarna från givaren och instrumentet ser ut att vara perfekt.
Kan det vara knas på instrumentet? Intressant är att när tanknålen åker upp till max så tänds bensinlampan, är ju underligt att mätaren tror det är fullt med bensin i hojen och då tänder bränslelampan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De svarta kontakten från kabelstammen till givaren är ju jorden, när jag Ohm-mäter den mot jorden på hojen ger den fint värde direkt. Alltså:

Givaren ser ut att fungera perfekt.
Kablarna från givaren och instrumentet ser ut att vara perfekt.
Kan det vara knas på instrumentet? Intressant är att när tanknålen åker upp till max så tänds bensinlampan, är ju underligt att mätaren tror det är fullt med bensin i hojen och då tänder bränslelampan.

Det låter lite knepigt. Utan att veta säkert så skulle jag säga att varningslampan för bränslenivån hämtar signal från samma ställe som bränslemätaren på dom flesta hojar. Det baserar jag inte på något annat än att det vore att gå över ån efter vatten att hämta en ytterligare signal som är baserad på samma sak (bränslenivån). Det skulle i så fall tala för att det är något fel i instrumentet.

En sak man skulle kunna misstänka är att det kanske har uppstått en spricka i något kretskort i instrumentet. Inte alltför ovanligt. Det kan ge en del underliga symptom.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det låter lite knepigt. Utan att veta säkert så skulle jag säga att varningslampan för bränslenivån hämtar signal från samma ställe som bränslemätaren på dom flesta hojar. Det baserar jag inte på något annat än att det vore att gå över ån efter vatten att hämta en ytterligare signal som är baserad på samma sak (bränslenivån). Det skulle i så fall tala för att det är något fel i instrumentet.

En sak man skulle kunna misstänka är att det kanske har uppstått en spricka i något kretskort i instrumentet. Inte alltför ovanligt. Det kan ge en del underliga symptom.

Det låter rimligt det du säger, jag tror också på det.
Är antagligen så att den gröna kabel från givaren går till mätarnålen och den grön/röda kabeln från givaren går till bränslelampan. Sannolikheten att båda kablarna skulle ha något kabelbrott på vägen är väl inte så stor.
Den svarta jordkablen som kommer från kabelstammen skulle ju ev. kunna ha något knas på vägen, men då måste man kabel vilket jag inte gärna vill.

Jag tror lite som du att det skulle kunna vara något knas på instrumentpanelen, finns väl inget sätt att kolla den antar jag?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nu har det gått framåt!

När jag vred om nyckeln så gick bränslenålen upp till max (Har typ 3 liter bensin i tanken), tänkte att det var bra då kan jag försöka hitta nått fel, ruckade på massa kablar och kontakter utan framgång. Tog ur bensingivaren och drog den upp och ner, då fungerade instrumentet igen. Mätte och labbade vidare då jag får mätvärdet mellan gröna och svarta kabeln till 0.0 Ohm, alltså inget motstånd alls. YES!! Då kanske felet sitter i givaren trots allt? Var tvungen att dubbelkolla kablarna och att gemen i kontakten satt som de skulle och det blev fortfarande 0.0 Ohm. När jag vid ett senare tillfälle mätte så var det Ohm-motstånd som vanligt där (4-10 eller 90-100 beroende på läge) Om motståndet är 0 Ohm så förstår jag att tankmätaren rusar upp till max eftersom det vid full tank skall vara 4-10 Ohm

Kan det vara transistorn eller vad det heter som fungerar ibland och ibland inte? En tankgivare är ju inte direkt billig! Finns det nån duktig "Lasse Lödare Elektronikgubbe" i Stockholm som kan löda dit ett nytt motstånd av rätt modell. Hela enheten ser ut som ny i övrigt. Nån som vet nått? :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top