Aprilia sr50 går inte

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Har en bekant som bad mig att ta en titt på hans sr50, mekat en del innan. Men aldrig scoter. När jag kom dit startade den inte alls, men räckte att rengöra tändstiftet(vilket i sig var ett hvete att hitta/komma åt enligt mig) så gick den igång. Men var aldrig igång länge, rasslade från avgasröret och svagt hostade. Dog både på tomgång och om man gasade, svag varierande gas klarade den sig längst på.
Varit inlämnad på verkstad för liknande problem innan, och det dom sa att något med avgasröret var knas. Inte så tydligt, vet det. Men problemet kom tillbaka ganska fort, så han var inte så sugen på att lämna in den där igen. Moppen är "datatrimmad".
Mina funderingar då(utan inbördes ordning):
1. Massor med sot
2. Kolv/ringar
3. växellåda(då den inte drev alls på centralstöd)?

Några tankar? Funderingar? Test man kan göra?

Blir till att strippa på kåpor och börja skruva annars :p
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Är det en Ditech så kan det ju vara ganska många anledningar, de har ett ganska avancerat insprutningsystem och något i spridaren kan vara paj. Det är ju ett luftassisterat system så den har både en luftpump och bränslepump. Svårt att säga såhär över internet vad som kan vara fel utan att ha sett symptomen men jag vill minnas att man kan köra diag på dem med rätt utrustning så jag skulle börja där.

Samt mäta upp soppatryck, ta kompprov och mer basala saker innan man börjar byta delar på chans. Kan ju vara ett igensotat avgassystem som du antydde delvis, det är inte helt ovanligt på 2-taktsmoppar om man kört dem med billig och dålig olja.
 

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Var mitt svar så himla tråkigt? :) Hur går det?

Ditt svar var långt ifrån tråkigt :p fullt upp med mycket annat bara.
Har inte kollat mer än en gång på moppen, men ska ta mig en ny titt snart(den står inte hos mig). Fick mycket bra att fundera på, tack för det! :D som sagt inte mekat så mkt moppe förr, och bara cross då. Om det är något i insprutet borde det väll synas på kompet? tänkte mäta senast, men hade fel nippel med mig :gnissla annars var nästa plan att koppla loss avgasröret och typ skaka det, se om något sitter löst. Samt testa att starta utan. Funkar inte det får man ge sig på att skruva loss och kolla kolv osv.
Skillnad mäta soppatryck och komp?
Tvivlar på att jag har utrustningen för att köra diag, men kan extrakolla, vad behövs på ett ca? :tungan
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ladda ner service manualen. Och sök efter diverse felsöknings scheman. " felsökningsscheman är ganska käcka då man söker i rätt ordning. O inte missar något självklart. Vilket jag gjort en del. Vilket suger
 

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Grymt! Blir förhoppningsvis snart en ny titt på den. Btw, kan något skadas eller påverkas av att starta(inte köra länge) moppen utan avgasrör? Hur borde den reagera förutom mindre kraft?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Grymt! Blir förhoppningsvis snart en ny titt på den. Btw, kan något skadas eller påverkas av att starta(inte köra länge) moppen utan avgasrör? Hur borde den reagera förutom mindre kraft?

Den kommer gå magert men det är ju en kort kort stund så det brukar duga fint för att avgöra om röret är igensatt, av med röret och gasa en repa bara. Låter ju satan men bra sätt att ställa diagnos på röret.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top