Är min Kawasaki ER-5 strypt?

ErkGbg

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2014
Ort
Landvetter
Hoj
1999 Kawasaki Er-5
Hej allihopa, ny här på forumet. Har nyligen köpt mej min första hoj!

Först vill jag bara skriva att jag har sökt som en tok både här på forumet och på google om det jag undrar, men många trådar är så gamla att bilder osv inte funderat längre..

Hur som helst.

Jag har en Kawasaki ER-5 årsmodell 1999, där det i reg papprena står att den är strypt till 25 kw från en orginaleffekt på 37 kw.

Jag upplever att den blir tämligen orkeslös över 7000 rpm, att det verkligen inte lönar sej att varva den mer. Min kompis har en 37 kw ER-5 som också upplevs piggare varför jag mer och mer börjar tro att min faktiskt är strypt fortfarande.

Jag har tagit loss förgasarna och trodde först jag skulle hitta brickor som strypte, men jag har inte hittat någon strypning. Jag läste sen på nätet att strypningen kunde bestå i någon vakumstyrning som gör att dom vakumstyrda spjällen i förgasarna inte öppnar fullt.

Jag vill alltså ha bort strypningen och regga om den till 37 kw igen.

Vad säger ni som vet och kan? :) Stort tack på förhand!

2014-11-15-20.34.jpg


2014-11-15-20.36.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
på er6 är det en bricka iaf..

ta kort från högersidan där gaswire syns, där ser man en bricka som stoppar fullgas (trottelstopp)
sitter med 2 skruvar
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Inte en miljon säker men, misstänker att ER-5 kan ha strypbrickor samt ev trottelstopp.
Smidigast torde ju vara att lyfta med fingret o känna om trotteln går i top. Stoppet finns då i membranhuset. Brickorna torde finnas i insugsgummina. Dom går inte att ta miste på i utseende(står dessutom 25kw på den)(ser på bild ut som dom finns inte)

Sen vet jag inte varför man ska regga om den till 37kw. Den går ju varken som mellanklass eller tung i uppkörning?
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hittade detta !

http://www.bike.se/forum/mekanik/strypning-av-trottel-vacumstyrda-forgasare-56887

Tänkte att jag skulle berätta hur det har gått med min mc. Jag tätade igen hålen på baksidan av trotteln och monterade ihop cykeln.
Vad hände? Jo, jag har numera 50 hk och bågen går som den ska och kan varva över 10.000 rpm upp för backar där det tidigare bara gick att nå 8000 rpm.
Det var en enkel operation och jag sparade in kostnaden för 2 nya trottlar + arbetskostnaden totalt runt 3500 kr. Har inte registrerat om för den nya effekten. Om jag säljer mc:n så blir det enkelt att återställa trottlarna för att gå ner till 25 kW igen utan att typa om den.


Här har du verkstadshandboken också om du vill

http://users.atw.hu/er5/letoltesek/Kawasaki_ER5_C5_2004_Service_Manual_ENG.pdf
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
på er6 är det en bricka iaf..

ta kort från högersidan där gaswire syns, där ser man en bricka som stoppar fullgas (trottelstopp)
sitter med 2 skruvar
Min ER6 (2012) var strypt med trottelstopp iaf, en simpel skruv som både var synlig och lättillgänglig :rofl
Hur det är med tidigare årsmodeller vet jag inte säkert men är rätt säker på att det är samma strypning där
 

ErkGbg

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2014
Ort
Landvetter
Hoj
1999 Kawasaki Er-5
Tack för era svar.

Och VS har naturligtvis rätt i att det är meningslöst att regga om den, jag är väl mest ute efter en piggare hoj ;)

Spjällen går att öppna fullt utan problem när man drar "full gas". Så det verkar inte sitta någon gaspådragsbegränsare där.

Därimot är jag osäker på vad som menas med att lägga igen hålen på baksidan av trotteln. Syns det några hål som "inte borde vara där" på mina bilder?

För det känns som att om där finns någon strypning så ligger den via vakumgrejerna.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Justja, många ER-5:eek:r av tidigare årsmodell borrade hål i trottlarna enligt en mall för att få 25kw. Vet att en del spacklade igen dom med kemisk metall.

Det är väl kanske det som Yzf R1 också pratar om?
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Tjejens ER-5a är strypt och det är en bricka på trotteln, brickan är minimal på den, så det är lätt att missa.
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Min gsxf hade hål av samma typ som din I trottlarna. Kemisk metall gjorde den hojen mycket piggare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top