Montera ABS som kommer från annan hoj?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sätt dit gammal trumbroms framhjul då har du låsningsfritt :D

Skämt o sido så är jag väldigt intresserad av detta för jag vill också ha tjärringbrom fram ivf.
Jag har en Ktm 990 sm 08 ,det borde vara rel enkelt att sätta dit ABS från nyare ktm förutsatt att det är fristående enhet?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sätt dit gammal trumbroms framhjul då har du låsningsfritt :D

Skämt o sido så är jag väldigt intresserad av detta för jag vill också ha tjärringbrom fram ivf.
Jag har en Ktm 990 sm 08 ,det borde vara rel enkelt att sätta dit ABS från nyare ktm förutsatt att det är fristående enhet?
Ja det är ju fram man vill ha det, bakhjulet vill man ju låsa titt som tätt.

Jag kommer ha ett jäkla jobb med att finna plats för enheten, vet inte riktigt hur jag ska göra...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du kommer att behöva mer plats till mer än så.

ABS-system är strömkrävande rackare. Du lär behöva steppa upp till minst samma batteristorlek som på donatorhojen. Jag säger "minst" eftersom du dessutom saknar generatoreffekt på den gamle DRen.
Skulle gissa att din generator idag ligger på 180-200 watt, och en ER6 troligen på 280 w eller lite till.

Det kan funka med originalgeneratorn om du kompenserar med bra mycket större batteri, eller växlar över till ett Shorai som med ett högre CCA-tal kan mata systemet med vad det behöver, men för att få det hela att funka i långa loppet lär du behöva uppa generatoreffekten.

Här hittar du en färdig stator som ger 250 watt http://www.webbikeworld.com/suzuki-dr650/250-watt-stator/
och på både Thumpertalk och Advrider finns det teutorials hur man kan linda själv.

Vidare är din önskan att bara ha ABS-verkan fram något som kräver extra tankeverksamhet.
Om du tror att det räcker med att bara ansluta givare fram så lär du bli besviken. Får inte centralenheten en läsbar signal från den bakre givaren så lär den helt sonika koppla ner och ge dig en felkod.
Om främre och bakre kuggkransen är identiska så kan du komma runt problemet genom att helt enkelt montera båda givarna mot främre kuggkransen.

Är dom på något sätt olika i utförandet så lär du få sätta bägge kransar och givare fram för att åstadkomma det du vill. Kanske, möjligen, eventuellt går det att duplicera signalen från den "riktiga" frambromsgivaren och mata även denna som bakre signal, men...

På det hela taget finner jag idén att ABS-konvertera en typ 20 år gammal DR som långsökt.
Det är grav grissminkningsvarning på projektet, men visst: vill man bränna tid och pengar över vintern så - kör igång bara. Se till att lägga upp en tråd här inne så vi kan följa dig.


Om det är stånka med ABS du är ute efter så är BMWs 650 nere i vettiga pengar nu - troligen billigare att byta DRen mot en sådan än att bygga om det du har.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om främre och bakre kuggkransen är identiska så kan du komma runt problemet genom att helt enkelt montera båda givarna mot främre kuggkransen.

Det kan man tro men man ska inte räkna med det.
Jag provade att göra så på ett system med likadana kransar, det funkade ett par hundra meter, sen la det ner och gav felkod. Hjulen fick tydligen inte ge exakt samma värde så länge.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har gjort sådan ombyggnad på bil.
Som någon skrev, plocka från en hoj med samma förhållande i dimension på hjul fram/bak.

Ja, ABS kräver gott om ström. Solenoiderna är hungriga.
Men de jobbar inte såvärst länge innan du tillslut står still så ett strömstabilt batteri av större typ så bör du klara det utan större generator. Resten av hojen är ju rena lågenergiförbrukaren i ditt fall.

Er6. Aprilia Shiver tror jag också har ett relativt nytt men fristående system. Båda med 17-17.

Sen behöver du nog bara matte A för att kunna räkna ut förhållande mellan säg 19-21 hjul för att kunna laserskära kransar som ger lika många pulser /meter mellan fram och bak, om du nu vill grusbusa.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan man tro men man ska inte räkna med det.
Jag provade att göra så på ett system med likadana kransar, det funkade ett par hundra meter, sen la det ner och gav felkod. Hjulen fick tydligen inte ge exakt samma värde så länge.

Det räcker ju inte med att det är likadana kransar. Det måste också vara likadana fram och bakhjul.

För att förtydliga. ABS mäter rotationen på fram och bakhjul. Om man har likadana kransar fram och bak men olika dimension på hjul/däck så får dom olika rotationshastighet och då kommer systemet att känna av att det är en långvarig skillnad i rotation mellan fram och bak på ett sätt som inte är inom dom normala parametrarna och då kommer ABS enheten att anta att något är fel och stänga av sig.

Antingen måste man ha kransar fram och bak som är anpassade så att samma antal tänder på kransen passerar för en viss körd sträcka alternativt så har man en anpassning i ABS enheten så att den "vet" att det är olika omkrets på fram och bakhjul och tar hänsyn till det. Fram och bakhjul på hojar har väldigt sällan samma omkrets.

Exempelvis så har en Honda VFR 17 tums hjul både fram och bak men pga olika däckdimension (12/70-17 fram och 180/55-17 bak) olika omkrets. Det skiljer ca 5% mellan fram och bak vilket resulterar i att när framhjulet roterar 10 varv så gör bakhjulet ca 9,5 varv.
Med andra ord.
Ska man ta ABS enheten från en VFR och sätta på någon annan cykel så måste den nya cykeln också ha samma skillnad mellan fram och bakhjul. Annars kommer ABS enheten att anta att något är fel och stänga av sig. En viss skilnad kan man säkert komma undan med då det finns gränser för hur små skillnader ABS reagerar på men i stort sett.

Dvs ABS enheten från en VFR ska inte tillåta att hjulen roterar lika fort för det skulle för den ABS enheten betyda att man har en partiell låsning på framhjulet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vidare är din önskan att bara ha ABS-verkan fram något som kräver extra tankeverksamhet.
Om du tror att det räcker med att bara ansluta givare fram så lär du bli besviken. Får inte centralenheten en läsbar signal från den bakre givaren så lär den helt sonika koppla ner och ge dig en felkod.
Om främre och bakre kuggkransen är identiska så kan du komma runt problemet genom att helt enkelt montera båda givarna mot främre kuggkransen.

Är dom på något sätt olika i utförandet så lär du få sätta bägge kransar och givare fram för att åstadkomma det du vill. Kanske, möjligen, eventuellt går det att duplicera signalen från den "riktiga" frambromsgivaren och mata även denna som bakre signal, men...

Jag skulle säga att alternativet att sätta bägge givarna på samma hjul är omöjligt för samtliga ABS enheter.

ABS:en fungerar genom att den känner av skillnader i rotationshastighet mellan fram oh bakhjul. Om något hjul roterar fortare eller långsammare än det andra så har det låst sig och då ska systemet lätta på bromstrycket till det hjulet.

Sätter du båda givarna på samma hjul så kommer båda givarna alltid att känna av samma rullhastighet och då kommer systemet aldrig att kunna upptäcka en hjullåsning. Följdaktligen skulle man då inte ha åstadkommit något annat än en hoj med en extra varningslampa, några kilo extra vikt och ingen ABS.

För att ABS ska funka måste den ha givare på olika hjul.

Det innebär också att en ABS som är avsedd att verka på båda hjulen också kommer att försöka verka på båda hjulen. Möjligen kan man då ge fan i att dra ledningarna till bakhjulet via ABS sensorn om man vill ha möjligheten att låsa bakhjulet men det finns en risk att systemet skulle reagera på det också.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det räcker ju inte med att det är likadana kransar. Det måste också vara likadana fram och bakhjul.

Sant. Jag skulle varit tydligare med att det var två hjul med samma rullomkrets och likadana kransar.

Jag skulle säga att alternativet att sätta bägge givarna på samma hjul är omöjligt för samtliga ABS enheter.

ABS:en fungerar genom att den känner av skillnader i rotationshastighet mellan fram oh bakhjul. Om något hjul roterar fortare eller långsammare än det andra så har det låst sig och då ska systemet lätta på bromstrycket till det hjulet.

Så du menar att ABS-system inte går efter hur kraftig decelerationen av de individuella hjulen är?
Har du belägg för det eller är det ett rimlighetsantagande du själv gjort?
Jag har på hojar med 3 olika ABS-system kört med frambromsen intryckt och ABSen jobbandes för fullt samtidigt som bakhjulet spunnit rejält pga gaspådrag. Det går inte enligt din förklaring men är en rätt underhållande grusövning.:tummenupp
Jag har också bytt mellan 17" och 19"-hjul utan andra ändringar på en relativt modern BMW utan problem. Där lämnas dock inga garantier på att man inte får en felkod på vissa system.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fullt möjligt att modernare ABSer för hojar läser in samrullningsfrekvensen på hjulen när man startar och rullar de första 20-ish metrarna, så att det är fullt möjligt att byta rullomkretser precis som man vill.
Det skulle på sätt och vis förklara att hojABSer låter lampan vara tänd tills man rullat en bit, vilket bilABSer inte verkar göra, utan där slocknar den direkt och börjar istället lysa om det är nåt knep när man rullat en bit.

Det skulle antagligen vara smart att göra så på en hoj eftersom att hojfolk tenderar att klämma på andra däckdimensioner bak, så att rullomkretsen på däcket ändras.

MEN, jag är som tidigare sagts ingen ABS-tekniker, så jag bara svamlar lite allmänt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag för många år sedan bytt bromsbackar och bromsbelägg på min Volvo. Så sa kompisarna att nu hade bilen i sjunkit värde med 15000kr. VA?
Ja förut hade du ju ABS, omöjligt låsa hjulen.
(Och för övrigt omöjligt att bromsa hårt, det var därför jag bytte. Efter tillbud.).
Så det enklaste om du är rädd för att låsa framhjulet är att ha lite fett på bromsskivan.
Inget jag rekommenderar. Fett på bromsskivan alltså. Men det ger ABS-funktion.
Det jag är mest rädd för är att förlitandes på ABS broms klämmer jag till allt vad jag förmår.
Och hojen voltar över framhjulet. Och jag landar på gatan och får hojen över mig.
Det finns en tråd här på SH med två exempel på BMW S1000RR som voltat över framhjulet.
Och på den svenska S1000RR hojen hittades inget fel på ABS systemet när hojen gicks igenom efter olyckan.
Kanske helt naturligt eftersom ABS ska ingripa ifall framhjulet börjar glida på asfalten.
Och hjulet behöver inte glida vid en stoppie.
Jag tror det var 2013 enligt en annons för Aprilia RSV4 som Bosch system fick skydd mot volt över framhjulet.
Och 2014, ja nu så fungerade Bosch hoj ABS också om vägen svänger.
Med rätt hoj. Enligt annons för nån KTM-modell.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om det är stånka med ABS du är ute efter så är BMWs 650 nere i vettiga pengar nu - troligen billigare att byta DRen mot en sådan än att bygga om det du har.

Inte en chans att jag byter hoj, alla effektförbättrande delar finns på www.procycle.us

Men det är väl bara att koppla in kransen för bakhjulet utan att koppla bromsslangarna till ABS-enheten? Om ni klickar på länken som Boris la upp så ser ni att det finns ett system för "små motorcyklar" som bara har ABS på framhjulet, där står det också att man kan koppla en krans till bakhjulet om man vill det.
Egentligen undrar jag vad dom menar med "små motorcyklar" det dom menar är kanske att det inte behövs mer än till frambromsen om hojen är liten vilket jag kan hålla med om men undrar just om den har kapacitet nog att klara en stor motorcykel. För isf hade ju den enheten varit bättre, ser dessutom betydligt mindre ut.

Som jag har sagt tidigare kommer jag köra motard till våren så hjulstorleken är inget problem.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sant. Jag skulle varit tydligare med att det var två hjul med samma rullomkrets och likadana kransar.



Så du menar att ABS-system inte går efter hur kraftig decelerationen av de individuella hjulen är?
Har du belägg för det eller är det ett rimlighetsantagande du själv gjort?
Jag har på hojar med 3 olika ABS-system kört med frambromsen intryckt och ABSen jobbandes för fullt samtidigt som bakhjulet spunnit rejält pga gaspådrag. Det går inte enligt din förklaring men är en rätt underhållande grusövning.:tummenupp
Jag har också bytt mellan 17" och 19"-hjul utan andra ändringar på en relativt modern BMW utan problem. Där lämnas dock inga garantier på att man inte får en felkod på vissa system.

Det är inget som jag vet. Det är ett rimlighetsantagande.
Det finns säkert ABS enheter på hojar som tar hänsin till hur fort hjulen minskar sin rullhastighet men majoriteten av rgelverket för ABS:en är nog baserat på jämförelse av rotationshastigheten. Detta då den ska fungera oavsett underlagets beskaffenhet och ABS:en har ju inte så lätt att veta om man kör på grus, torr asfalt, våt asfalt eller våta målade ränder och det är ju ganska vitt skilda friktionskoefficienter på dom underlagen.
Jag skulle misstänka att dom hojar som du testat med där du kunnat köra med frambromsen intryckt och spinnande bakhjul har någon form av ytterligare återkoppling från exempelvis gaspådraget eller retardationshastighet på hjulen för att tillåta bromsen att jobba trots att den enligt jämförelsen mellan hjulen borde anta att framhjulet är låst.

Dom ABS system som inte är integrerade med resten av styrelektroniken är gissningsvis nästan enbart baserade på jämförelse av rotation och det var ju det tråden handlade om som jag tolkat det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grunden i de flesta ABS-system bygger på att styrsystemet analyserar derivatorna på hjulets vinkelhastighet mot förprogramerade randvilkor. En hjullåsning gör ju att förstaderivatan blir diskontinuerlig eller får en inflexionspunkt och teckenbyte på andraderivatan osv. Det är ren differential- och integralkalkyl på samma vis som i en PID-regulator. ABS:en behöver inte veta hur fort de andra hjulet snurrar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Grunden i de flesta ABS-system bygger på att styrsystemet analyserar derivatorna på hjulets vinkelhastighet mot förprogramerade randvilkor. En hjullåsning gör ju att förstaderivatan blir diskontinuerlig eller får en inflexionspunkt och teckenbyte på andraderivatan osv. Det är ren differential- och integralkalkyl på samma vis som i en PID-regulator. ABS:en behöver inte veta hur fort de andra hjulet snurrar.

Men hur gör man med fluxkondensatorn? Jörgen, sporthoj.com är ett svensk forum så snälla skriv på svenska. (Jag får komplex annars).

Vore inte ett vettigare alternativ att montera en komplett framgaffel ifrån en ABS-hoj? Att hålla på o försöka trycka in/modifiera ABS-systemet på en ABS-lös hoj tycker jag verkar vara väldigt mycket omständligare än att byta allt. Det kanske t.o.m. blir billigare då modifieringar tenderar till att bli rätt så dyrt...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men hur gör man med fluxkondensatorn? Jörgen, sporthoj.com är ett svensk forum så snälla skriv på svenska. (Jag får komplex annars).

Vore inte ett vettigare alternativ att montera en komplett framgaffel ifrån en ABS-hoj? Att hålla på o försöka trycka in/modifiera ABS-systemet på en ABS-lös hoj tycker jag verkar vara väldigt mycket omständligare än att byta allt. Det kanske t.o.m. blir billigare då modifieringar tenderar till att bli rätt så dyrt...

Den förenklade svenska förklaringen från en icke ingenjör:

Datorn räknar hela tiden på förändringshastigheten av framhjulets hastighet och när hastigheten sjunker för snabbt i förhållande till fördefinierade villkor så släpper den efter på bromsen lite. Ex: Hastigheten sjunker enl 90/70/10 (km/h) på tiden det tar för hjulet att snurra 5 varv indikerar att det väldans snart kommer att vara 0 km/h och framhjulslås kommer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så det man behöver för ett ABS är matte och en sensor på det hjul som inte skall låsa. Skall man sen addera funktioner typ anti-stoppie och stabiliseringsfunktioner så krävs det gyron och väldans mycket mer beräkningar.

Skall man verkligen optimera hur nära låspunkten man vågar gå och tjäna de sista decimetrarna i bromssträcka så behöver man anpassa ekvationerna i burken till aktuell mc men de flesta av dagens system kör med en generisk inställning från leverantören. Jag har inga direkta bevis för detta då jag inte läst ur programvaran och dekompilerat den men vissa tillverkare har samma reservdelsnr för ABS enheten till flera vitt skilda modeller och det verkar ju uppenbarligen fungera.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vore inte ett vettigare alternativ att montera en komplett framgaffel ifrån en ABS-hoj? Att hålla på o försöka trycka in/modifiera ABS-systemet på en ABS-lös hoj tycker jag verkar vara väldigt mycket omständligare än att byta allt. Det kanske t.o.m. blir billigare då modifieringar tenderar till att bli rätt så dyrt...
Att det skulle vara billigare att ta hela kitet från en ABS-hoj betvivlar jag. Särskilt för min egen del, jag menar, hur många längre USD-gafflar som suttit på offroadare har haft ABS? Inte speciellt många, en eller max två? Dvs reservdelarna finns inte i överflöd och är därmed troligen rätt dyra.

...Men det får framtiden avgöra, jag ska montera ABS nästa år hoppas jag :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men hur gör man med fluxkondensatorn? Jörgen, sporthoj.com är ett svensk forum så snälla skriv på svenska. (Jag får komplex annars).

Hela inlägget är skrivet på svenska. Men det här är ju Teknikforumet. En regel här är att man ska veta vad man pratar om för att svara på frågor.

Gällande svenska så förstår jag tex inte mycket om jag går in i ngn av alla dator- eller datorspelstrådar här på SH, men det är ok med mig. Jag är inte kunnig på datorspel, nätverk eller hemsideprogrammering

Det här gäller ju mekanik och bromsar, då måste vi som har ngn kunskap i detta få yttra oss.
(I övrigt håller ju humanisterna på att infantilisera teknik i det här landet. Bara att gå in på Tekniska Museet och se hur allt är anpassat för barn (finns ngn ingenjör anställd på Tekniska museet kan jag fråga mig). Framför en ångmaskin står tex inte ens de mest elementära fakta, som tex arbetsätt, cyl.dia och slag, omkastningsmekanism, indikerad effekt, tryck etc.)

Så jag kommer att fortsätta skriva på svenska i Teknikforumet. Teknisk svenska.

Slut på OT
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Att det skulle vara billigare att ta hela kitet från en ABS-hoj betvivlar jag. Särskilt för min egen del, jag menar, hur många längre USD-gafflar som suttit på offroadare har haft ABS? Inte speciellt många, en eller max två? Dvs reservdelarna finns inte i överflöd och är därmed troligen rätt dyra.

...Men det får framtiden avgöra, jag ska montera ABS nästa år hoppas jag :tummenupp

Näe, nu förstår jag alldeles för lite av denna tråd! (se ovan) Var kom USD in i ekvationen? Varken Er6:an eller DR-n har ju USD. Vore jag du skulle jag börja med kolla på BMW f650. En klassisk (Down Side Up...?) gaffel för lättare offroad-bruk som varit utrustad med ABS sedan hedenhös. Det borde ju finnas en hel del såna gafflar på beg-marknaden. Om hela gaffeln transplanteras från en BMW till nån annan hoj borde det ju vara den enklaste alternativet... (med reservation för eventuell canbus-problematik som Boris tidigare nämnt).
Att hålla på och lappa ihop olika bromssystem med varandra leder ju tankarna till Frankenstein...

Hel inlägget är skrivet på svenska. Men det här är ju Teknikforumet. En regel här är att man ska veta vad man pratar om för att svara på frågor.

Gällande svenska så förstår jag tex inte mycket om jag går in i ngn av alla dator- eller datorspelstrådar här på SH, men det är ok med mig. Jag är inte kunnig på datorspel, nätverk eller hemsideprogrammering

Det här gäller ju mekanik och bromsar, då måste vi som har ngn kunskap i detta få yttra oss.
(I övrigt håller ju humanisterna på att infantilisera teknik i det här landet. Bara att gå in på Tekniska Museet och se hur allt är anpassat för barn (finns ngn ingenjör anställd på Tekniska museet kan jag fråga mig). Framför en ångmaskin står tex inte ens de mest elementära fakta, som tex arbetsätt, cyl.dia och slag, omkastningsmekanism, indikerad effekt, tryck etc.)

Så jag kommer att fortsätta skriva på svenska i Teknikforumet. Teknisk svenska.

Slut på OT

Jamen... det här underforumet handlar ju egentligen om teknik for dummies. Tala med bönder på bönders vis... ;)

(Skämtar bara. Jag fröjdas av din språk Jörgen. :) )
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Näe, nu förstår jag alldeles för lite av denna tråd! (se ovan) Var kom USD in i ekvationen? Varken Er6:an eller DR-n har ju USD. Vore jag du skulle jag börja med kolla på BMW f650. En klassisk (Down Side Up...?) gaffel för lättare offroad-bruk som varit utrustad med ABS sedan hedenhös. Det borde ju finnas en hel del såna gafflar på beg-marknaden. Om hela gaffeln transplanteras från en BMW till nån annan hoj borde det ju vara den enklaste alternativet... (med reservation för eventuell canbus-problematik som Boris tidigare nämnt).
Att hålla på och lappa ihop olika bromssystem med varandra leder ju tankarna till Frankenstein...
Jag har WP USD-gaffel från en Husa på min DR vilket är en beprövad ombyggnation. Jag har även Beringers 6-kolvsok som bara passar till KTM/Husa. Så nu kanske du förstår, dessutom undrar jag om BMW-gaffeln är 48mm? :va Men det är inget jag tänker köpa, livet är inte till för att vara lätt så det är bara att bygga om :yoparty

Jag har inga konstigheter i bromssystemet, kolven är den som rekommenderas till oket och som Boris säger så är det värsta som kan hända med ABS'en att ABS-funktionen uteblir.

(Jag fröjdas av din inlägg :hihi)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top