Montera ABS som kommer från annan hoj?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Jag känner att det hade varit gött med ABS på framhjulet på min DR. DR har givetvis ingen ABS på som standard utan jag tänkte att jag skulle sno en enhet från en ER-6 eller dylikt och knö in den på min någonstans. Frågan är bara, hur kompatibla är dessa enheter gentemot övrig elektronik, fast dom kanske bara behöver ström?

ER-6'ans enhet är kanske för klen dessutom, kommer installera 6-kolvsok på min. Någon som vet?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Well, ungefär såhär ser det ut.

images


MC_Manufacturing_Slide13.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så det finns egentligen inget som hindrar mig från att ta styrenheten från en annan hoj?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag försöker alltid vara positiv. Särskilt när det gäller motorcyklar och kreativa människor på SH.
Och jag fascineras av modet att prova och utveckla egna lösningar.
Men när det gäller denna idé så får jag lite ont i magen. Inte för att jag tror att det inte går - utan för att jag är rädd att det finns knepiga risker med ett porterat ABS-system. Därför denna postning, inte för att vara negativ - men för att jag vill inte att det ska hända en olycka som man får veta om i efterhand utan att ha sagt följande:

Ta kontakt med ABS-tillverkaren och kolla om det finns en särskild modellspecifik mjukvara för din hoj, alternativt en mjukvara som är anpassad för en mc med den vikt, hjulbas, hjuldimension och skivornas diameter inkl tjocklek. Om inte ABS-tillverkaren vill ge dig rätt firmware - skit i det.

OK?

Slut på gnället - nu åter till det vanliga programmet.
Over and out från Hönsmamman.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
ABS för nybörjare i 101 enkla steg...?!#"

Så det finns egentligen inget som hindrar mig från att ta styrenheten från en annan hoj?
Alldeles för mycket som ingen orkar gå igenom med dig...

Du har inte pillat med inbyggda system för hård realtid? Eller hur?:rolleyes:
Inte jag heller...bara med mjuk realtid...
Skillnaden då...två exempel:

Hård realtid = Hårda konsekvenser = Robot kör utanför begränsingarna =Nån kan dö!:död

Mjuk realtid = Mjuka konsekvenser = Inga pengar i bankomaten = Ingen dör...:Bugar

Nu finns det nog en och annan som har synpunkter på mina exempel...men de duger...
Lägg sen till hydraulikdimensionen och lite annat så...låt bli. :fakta
ABS kvalar lätt in i den första kategorin...

Hembyggd eller flyttad och omprogrammerad ABS är nog inte rätt grej att pyssla med när man frågar som du gör, tyvärr.:fakta
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Finns ju även mekanisk abs. Nån ventil som pulserar/reducerar trycket. Ingen aning om hur det fungerar i praktiken men låter väl lite tveksamt att det skulle vara en höjdare.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Finns ju även mekanisk abs. Nån ventil som pulserar/reducerar trycket. Ingen aning om hur det fungerar i praktiken men låter väl lite tveksamt att det skulle vara en höjdare.

Fungerar på ungefär samma sätt som om du har luft i bromssystemet, nåt för knepiga jänkare att hålla på med ;)
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Allting går att göra. Men du bör ha goda kunskaper inom reglerteknik och matematik för att få det att fungera failsafe.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu undrar jag lite varför alla är så negativa, visst det är en säkerhetsdetalj men worst case scenario är att han får ett system som inte räddar framhjulet från låsning vilket är det han har idag. Det är ju inte så att han riskerar noll bromsverkan helt plötsligt....

ABS burken matas av 12V från mc och har input från hjulsensorerna, den vet ju inte vilken cykel den sitter på. Och programvaran skiljer sig oftast inte mellan modeller åtminstone inte när vi pratar rudimentära ABS system som sitter på en ER6 och inte BMW system som är sammanbyggda med en massa andra 3 bokstavs-system.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu undrar jag lite varför alla är så negativa, visst det är en säkerhetsdetalj men worst case scenario är att han får ett system som inte räddar framhjulet från låsning vilket är det han har idag. Det är ju inte så att han riskerar noll bromsverkan helt plötsligt....

ABS burken matas av 12V från mc och har input från hjulsensorerna, den vet ju inte vilken cykel den sitter på. Och programvaran skiljer sig oftast inte mellan modeller åtminstone inte när vi pratar rudimentära ABS system som sitter på en ER6 och inte BMW system som är sammanbyggda med en massa andra 3 bokstavs-system.

Tack! Sensorerna på ABS-kransen levererar en fyrkantsvåg, upphör fyrkantsvågen så är hjulet låst dvs att styrenheten borde lätta trycket. Det är grundidén med en ABS, hjulstorlek borde inte spela någon roll är hjulet låst är det det oavsett om det är 21 eller 17 tum. Det man däremot inte ska mixtra med är kransen, enheten är antagligen programmerad med exakt dom mått som kransen levererar i fyrkantsvåg.

Man skulle kunna bygga ett eget ABS-system med krans och sensorer samt en magnetventil, rent teoretiskt kan jag göra detta men jag har inte så mycket kvar av min EL-kunskap.

Men Boris, BMW ska jag lämna utanför då förstår jag? Dom har tagit det ett steg längre och gjort modellspecifika anpassningar eller?

Allting går att göra. Men du bör ha goda kunskaper inom reglerteknik och matematik för att få det att fungera failsafe.

Har läst Reglerteknik och Matte C, ska väl gå igenom D kursen nästa år :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack! Sensorerna på ABS-kransen levererar en fyrkantsvåg, upphör fyrkantsvågen så är hjulet låst dvs att styrenheten borde lätta trycket. Det är grundidén med en ABS, hjulstorlek borde inte spela någon roll är hjulet låst är det det oavsett om det är 21 eller 17 tum. Det man däremot inte ska mixtra med är kransen, enheten är antagligen programmerad med exakt dom mått som kransen levererar i fyrkantsvåg.

Man skulle kunna bygga ett eget ABS-system med krans och sensorer samt en magnetventil, rent teoretiskt kan jag göra detta men jag har inte så mycket kvar av min EL-kunskap.

Men Boris, BMW ska jag lämna utanför då förstår jag? Dom har tagit det ett steg längre och gjort modellspecifika anpassningar eller?



Har läst Reglerteknik och Matte C, ska väl gå igenom D kursen nästa år :tummenupp

Mjah, lite mer avancerat än så är det med ABS har jag fått för mig. Den kollar skillnaden i rotation mellan kransarna, skiljer det för mycket så är ett hjul på glid, och ABSen kommer arbeta, så har man stor skillnad i hjulomkrets och klämmer på en ABS som är till för samma hjulomkrets misstänker jag att det kan bli lite konstigt.
MEN! Jag är ingen ABS-tekniker på långa vägar så ta inte det jag säker för någon form av fakta på något sätt.

I övrigt tycker jag det låter som en intressant idé och något värt att testa.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag är oxå sjukt intresserad av detta. då att sno abs ifrån en annan suzuki i mitt fall. antingen gsr 750 eller bandit 1250.

Hoppas någon som vet / gjort skriver i tråden, det är ändå rätt intressant! :fakta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Allting går att göra. Men du bör ha goda kunskaper inom reglerteknik och matematik för att få det att fungera failsafe.

För att lyfta ett system från en hoj till en annan räcker det nog med ganska rudimentära kunskaper i el.

Att börja harva runt i styrdonet kräver bra mycket annat än reglerteknik och matte....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Mjah, lite mer avancerat än så är det med ABS har jag fått för mig. Den kollar skillnaden i rotation mellan kransarna, skiljer det för mycket så är ett hjul på glid, och ABSen kommer arbeta, så har man stor skillnad i hjulomkrets och klämmer på en ABS som är till för samma hjulomkrets misstänker jag att det kan bli lite konstigt.
MEN! Jag är ingen ABS-tekniker på långa vägar så ta inte det jag säker för någon form av fakta på något sätt.

I övrigt tycker jag det låter som en intressant idé och något värt att testa.

Spelar mindre roll för mig för jag kör 17"/17" i vår. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Spelar mindre roll för mig för jag kör 17"/17" i vår. :tummenupp

Sålänge ABSen du tänker slänga på inte har med någon annan styrenhet så hade jag ivf testat. Låter som ett skoj projekt med lite småsaker att klura på, som att fästa kransarna och dra kablar och sånt. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men Boris, BMW ska jag lämna utanför då förstår jag? Dom har tagit det ett steg längre och gjort modellspecifika anpassningar eller?

De mest moderna styrsystemen bla hos BMW har ju mer än ABS funktionalitet och adderar en massa gyron och beräkningar i ECU. Skulle jag eftermontera ABS på en cykel så skulle jag leta efter ett som är helt standalone på donatorcykeln och inte interagerar annat än med sina egna sensorer.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Har läst Reglerteknik och Matte C, ska väl gå igenom D kursen nästa år :tummenupp

Allting går att göra. Men du bör ha goda kunskaper inom reglerteknik och matematik för att få det att fungera failsafe.

Nu undrar jag lite varför alla är så negativa, visst det är en säkerhetsdetalj men worst case scenario är att han får ett system som inte räddar framhjulet från låsning vilket är det han har idag. Det är ju inte så att han riskerar noll bromsverkan helt plötsligt....


Jag vill poängtera att jag hade fel. Så länge hela systemet är det samma bör det fungera bra, och du bör som Boris säger aldrig stå utan bromsverkan.

Caset jag tänkte på fick vi problem för att kuggkransen inte stämmde med styrsystemet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top