Krislåda, behöver man ha en sådan?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
För en person som är född i slutet på 80-talet som undertecknad är och då inte känner till de vilande hot som fanns om möjligt kärnvapenkrig som verkade finnas under Kalla Kriget och Sverige hade en helt annan beredskap och tankesätt än idag. Så när jag igår läste en nyhet om en så kallad "Krislåda" vilket är något jag aldrig tidigare hört talas om eller ens kände till så började jag fundera lite på det.

Min första tankar blev: Har vanligt folk en sådan låda hemma? Eller är det bara domedagsnissar som man ser på tv som håller på sånt? Hade folk det på hemma under kalla kriget? Och tidigare? Om man har en vad innehåller den då? :confused:

Hur ser det ut hos sporthojare? Har ni en krislåda?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Självfallet... Nä. Men på den tiden då de första tjugo sidorna i telefonkatalogen behandlade "om kriget kommer" var det naturligt att ha en batteriradio och extra batterier, ficklampa, filtar och en fotogenvärmare i förrådet.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Självfallet... Nä. Men på den tiden då de första tjugo sidorna i telefonkatalogen behandlade "om kriget kommer" var det naturligt att ha en batteriradio och extra batterier, ficklampa, filtar och en fotogenvärmare i förrådet.

Fantastiskt. Ett helt annat paradigm än det som finns idag. Går det ens att få tag i en telefonkatalog längre? Men finns det anledning som privatperson idag att ha en krislåda?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns väl all anledning då den inte tar stor plats. Men det viktigare är att samhället idag är rätt sårbart för tex strömavbrott pga väderfenomen som storm. Klarar du/ni en vecka utan ström vintertid? Matlagning, värme, vatten etc.
Ett friluftskök, solcellsladdare till mobilen (där det kanske finns radio inbyggd), lite torrmat, några termosar och bränsle till köket bör väl kanske finnas kan man tycka. Det går väldigt fort att hamna i nöd och då är kompetensen bra att ha.

Vintern 2000 blev det strömavbrott i Hälsingland i tre-fyra dygn. Det var mer än tio minusgrader ute och vi hade precis köpt ett hus på landet och hade en tiomånaders dotter. Vattnet fick vi hämta hos grannen som fortfarande hade källa och brunn, medan vi som hade borrad brunn blev utan. Dock kunde jag elda med ved och ha självcirkulation i det gamla värmesystemet vilket gjorde att vi hade varmt och gott i hela huset. Mat lagade vi på två Trangia med gasoltillsats.
I stan är man fort utkyld och står utan möjligheter att klara sig om man inte tänker till lite innan.
Så ja, en krislåda är bra, framförallt om man tänker lite vidare på vilka problem som kan uppstå vid ganska små störningar i elnätet. Är det tjugo minus handlar det om någon eller några timmar innan det blir riktigt farligt på riktigt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har sett tillräckligt många zombiefilmer för att fatta att MSB:s krislåda inte håller en vid liv länge.

Det skall till mera för att överleva ett strömavbrott i storstan:
Krislåda.jpg
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Det finns väl all anledning då den inte tar stor plats. Men det viktigare är att samhället idag är rätt sårbart för tex strömavbrott pga väderfenomen som storm. Klarar du/ni en vecka utan ström vintertid? Matlagning, värme, vatten etc.
Ett friluftskök, solcellsladdare till mobilen (där det kanske finns radio inbyggd), lite torrmat, några termosar och bränsle till köket bör väl kanske finnas kan man tycka. Det går väldigt fort att hamna i nöd och då är kompetensen bra att ha.

Vintern 2000 blev det strömavbrott i Hälsingland i tre-fyra dygn. Det var mer än tio minusgrader ute och vi hade precis köpt ett hus på landet och hade en tiomånaders dotter. Vattnet fick vi hämta hos grannen som fortfarande hade källa och brunn, medan vi som hade borrad brunn blev utan. Dock kunde jag elda med ved och ha självcirkulation i det gamla värmesystemet vilket gjorde att vi hade varmt och gott i hela huset. Mat lagade vi på två Trangia med gasoltillsats.
I stan är man fort utkyld och står utan möjligheter att klara sig om man inte tänker till lite innan.
Så ja, en krislåda är bra, framförallt om man tänker lite vidare på vilka problem som kan uppstå vid ganska små störningar i elnätet. Är det tjugo minus handlar det om någon eller några timmar innan det blir riktigt farligt på riktigt.

Det var något sådant jag funderade lite på. Jag är uppväxt på landet och för ja, nu en 10 år sen nånting när det stormade så var vi utan ström nästan en vecka. Pappa hade ju vedspis så värmen löste ju sig. Duscha var vi ett gäng "lantisar" som fick passa på att göra när vi var i skolan. Mat var rätt najs, vi käkade nästan pizza varje dag som pappa eller mamma åkte och hämtade. Som tonåring var det ju grymt gott tyckte man.

Sen växte jag upp och flyttade in till stan och har inte alls reflekterat över det. "I stan är det aldrig strömavbrott". Men tanken slog mig i och med artikeln. Jag råkade dessutom skära mig i handen häromveckan, klantigt nog på en brödkniv när jag diskade. Men det var ändå tillräckligt djupt och stort för att ett större plåster inte skulle klara av att hantera det. Och hade inget hemma som jag kunde plåstra om mig med. Så tog en näve toapapper och knöt näven och vandrade ner till apoteket för att köpa lite saker så jag kunde plåstra om mig och funderade lite på varför jag inte redan hade något sådant hemma. Minen på hon som stod i kassan var oslagbar när jag skulle betala och hade en knuten näve med blodrött toalettpapper tillsammans med att hon frågade: "Är allt bra?" :hihi

Så man kanske ändå borde fundera lite på att ha en liten låda. Jag har svårt att se hur man skulle göra med värmen i lägenheten ifall strömmen skulle försvinna. Framförallt om det är väldigt kallt ute. Bunkra upp med ett halvt ton värmeljus kanske?
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Jag har sett tillräckligt många zombiefilmer för att fatta att MSB:s krislåda inte håller en vid liv länge.

Det skall till mera för att överleva ett strömavbrott i storstan:
View attachment 413227

Det där såg ut som en låda som man skulle behöva. Och ja, zombiefilmer är definitivt en inspiration. Jag har ingen nuvarande flyktplan i händelse av zombieattack och det grämer mig lite faktiskt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Värmeljus ger ingen större värme, däremot ger ett friluftskök rätt mycket värme. Tänk på ventilationen bara...
Av bla den anledningen kan jag inte tänka mig ett boende som inte innefattar möjligheten till att elda, tex en braskamin.

Att lägga energin på en mängs automatvapen känns väl lagom realistiskt, det är inte zombies som dödar en, det är kylan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nope, men har funderat på att skaffa ett ordentligt kriskit, i rejäl ryggsäck för att kunna vara lite mobil.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom jag växt upp med krigshot, så anser jag mig ha rätt att uttala mig.
"Krislåda" är bara löjligt.
Katastrofberedskapen har man i huvudet.
Man skall kunna klara sig själv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad skall det innehålla?
Ett litet och lätt spritkök, torrkäk, liten radio som man kan skrämma liv i med en vev, ficklampa som kan laddas med vev, ett par filtar, kontanter i en internationellt gångbar valuta, hygienartiklar, tändmaterial, samt handeldvapen så täcker man in de flesta möjligheterna.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Foliehatt o foliehatt, vis av många och långa strömavbrott mitt i vintern har vi både gasol och t-sprit kök på vinden, redo att användas. Dessutom ett roterande lager med konserver och torrvaror, men absolut inget i paritet med de på Dooms day preppers.

Har också ett inverter-elverk för att kunna köra kyl/frys då och då så maten inte fördärvas. Bor man mitt i bushen skadar det inte vara lite paranoid. Rätt vad det är så kommer massor med snö och då sitter man där. Och ifall det skulle komma zombies eller plundrare så finns det utrustning att klara av det också.

EDIT: Bor inte kvar i UK längre, borde nog ändra det.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Det här känns foliehattigt.

Jag tycker också det känns lite foliehattigt.

- - - Updated - - -

Ett litet och lätt spritkök, torrkäk, liten radio som man kan skrämma liv i med en vev, ficklampa som kan laddas med vev, ett par filtar, kontanter i en internationellt gångbar valuta, hygienartiklar, tändmaterial, samt handeldvapen så täcker man in de flesta möjligheterna.

Med andra ord en krislåda nerpackad i en ryggsäck. Ja, minus handeldvapen då.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Foliehatt o foliehatt, vis av många och långa strömavbrott mitt i vintern har vi både gasol och t-sprit kök på vinden, redo att användas. Dessutom ett roterande lager med konserver och torrvaror, men absolut inget i paritet med de på Dooms day preppers.

Har också ett inverter-elverk för att kunna köra kyl/frys då och då så maten inte fördärvas. Bor man mitt i bushen skadar det inte vara lite paranoid. Rätt vad det är så kommer massor med snö och då sitter man där. Och ifall det skulle komma zombies eller plundrare så finns det utrustning att klara av det också.

EDIT: Bor inte kvar i UK längre, borde nog ändra det.

Det känns som om det är befogat att vara paranoid och sin kirslåda ute i bushen ja. Men behövs det i stan? Om shit hits the fan så får man bara gå ner på närmaste ICA och vara med när det plundras?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top