Honda VF1000R -84 värde?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Saknar koll på denna hoj, har den ngn form av kultstatus? Fått erbjudande om att köpa, tyvärr omlackerad på tidstypiskt vis med en kulör + Kinatecken typ.

Vad är dessa värda rent generellt? Finns inga på Blocket. Vad har ni för känsla?
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag sålde min 1993 och fick 35000-.
Jag letar efter en igen,idag ligger priserna imellan 20000-och 45000-
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
shit, e dom värda så mycket ?

då kanske man skulle köpt den jag såg till salu här i stan för ett par månader sedan.. strax över 10 lappar bara
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag hade en med... kul hoj, om man konverterar framhjulet till 17"
Har sett ett gäng till salu senaste åren, några i kalas-skick.

Pris ligger ungefär där du nämner.. 15-45.000:-
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Grejen med såna gamla 80-talare tycker jag är när de är i fint orginalskick. Då skulle jag kunna betala vad säljaren än begär. En omlackad buske är inte värd mer än random hoj för övningskörning.
Men om cykeln som Chronic hittat är omlackad men fin i övrigt, då skulle jag satsat på att snoka fram dekaler och lägga en snygg orginallack.


Men det är ju vad jag tycker...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Its going to rocket away, the price! fast då original..............

Dessa ägde jag ett tag, saknar dem..... är vackra. Den original Rothmans-lackerade är i garaget, pris som någon får ta bort den för.... 60,000.-- mycket pengar!

VF 1000R TD2.jpg VF1000R TD1.jpg
Walther KBA 1 cut.jpg Vf1000R3.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Its going to rocket away, the price! fast då original..............

Dessa ägde jag ett tag, saknar dem..... är vackra. Den original Rothmans-lackerade är i garaget, pris som någon får ta bort den för.... 60,000.-- mycket pengar!
Håller med dig Tony, tycker också de är skitfräna!
Tyvärr fick de inte samma tävlingsframgångar på "vanliga" banor som CB 1100R fick, men kommer ihåg att Lindén körde fort på Isle of Man och nåt 24-timmars.

Jag tycker istället att de verkar (utan att ha en aning) ha karaktären av GT-hoj att gasa runt med mellan Monaco, st Moritz och Cortina. Parkerade utanför samma lyxhotell står Porsche 928 och BMW 635 Alpina, liksom. Har jag rätt?
 
Last edited:

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Håller med dig Tony, tycker också de är skitfräna!
Tyvärr fick de inte samma tävlingsframgångar på "vanliga" banor som CB 1100R fick, men kommer ihåg att Lindén körde fort på Isle of Man och nåt 24-timmars.

Jag tycker istället att de verkar (utan att ha en aning) ha karaktären av GT-hoj att gasa runt med mellan Monaco, st Moritz och Cortina. Parkerade utanför samma lyxhotell står Porsche 928 och BMW 635 Alpina, liksom. Har jag rätt?

Just så - håller med om karaktären av GT-hoj som du säger.

Visst vart Linde´n 5á på ön....1984 om jag minns rätt!?.

För mig så skall det vara ett någorlunda originalmässigt skick om de skall anses betinga något märkbart större värde än random japps-hoj från epoken.

Tror att upp till omkring 60kkr beroende av skick och dokumentation är en rimlig tanke i Sverige.

Själv skulle jag hellre ha en patinerad välanvänd maskin i bruksskick än en fellackad och icke modelltypiskt ombyggd men fin.

Men motorcyklar skall först och främst vara roliga för sina ägare så man får nog lyssna på sig själv.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just så - håller med om karaktären av GT-hoj som du säger.

Visst vart Linde´n 5á på ön....1984 om jag minns rätt!?.

För mig så skall det vara ett någorlunda originalmässigt skick om de skall anses betinga något märkbart större värde än random japps-hoj från epoken.

Tror att upp till omkring 60kkr beroende av skick och dokumentation är en rimlig tanke i Sverige.

Själv skulle jag hellre ha en patinerad välanvänd maskin i bruksskick än en fellackad och icke modelltypiskt ombyggd men fin.

Men motorcyklar skall först och främst vara roliga för sina ägare så man får nog lyssna på sig själv.

Precis.
Köper man en gammal maskin att bara ha till finåka, är det bara orginalskick som duger tycker jag. Det är skillnad med en brukshoj för det dagliga slitet, där skulle jag utan att skämmas smacka dit brölsystem, miniblinkers, bubbelglas och fejkkolfiber lite här och där.

Enda gammel-finhojen jag motvilligt skulle acceptera som omlackad är nog en fluoreserande rosa eller mintgrön Katana. Detta p.g.a. att det var ju så det flesta såg ut, orginal-katanorna var sällsynta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Återställa den till orginalutseende lär kosta mig 6.000,- till 8.000,- med lack & dekaler. Hmm, känns som gränsfall då jag inte har någon personlig koppling till modellen. Skulle bara vara för vinsten vid försäljning...

Ska vara väldigt fin i övrigt. Hmm, vad ska jag göra:confused:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
VF1000R är ju ovanligare och värdefullare men som brukshoj skulle jag hellre välja VF1000F den är lättare, känns mycket smidigare och har väl på pappret mindre effekt men den känns piggare att köra. Dessutom är de lättare att hitta billiga.

De har nåt standardfel i motorn som man bör vara uppmärksam på, jag har glömt exakt vad det var men det går nog hitta för den som söker.
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
varför Kina tecken på en Japansk motorcykel?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Återställa den till orginalutseende lär kosta mig 6.000,- till 8.000,- med lack & dekaler. Hmm, känns som gränsfall då jag inte har någon personlig koppling till modellen. Skulle bara vara för vinsten vid försäljning...

Ska vara väldigt fin i övrigt. Hmm, vad ska jag göra:confused:

Är skicket lite halvdant och du bara ska ha den som brukshoj finns ju ingen anledning för dig att vräka ut pengar i onödan.

Är det däremot rent och snyggt "under kläderna" och inte är sönderskruvad, då tycker jag absolut att det finns en poäng med att skaffa dekaler och lacka den på nytt. Allt beror iofs på vad du får ge för den.
Hur långt har den gått?

De har nåt standardfel i motorn som man bör vara uppmärksam på, jag har glömt exakt vad det var men det går nog hitta för den som söker.

Vet att de första VF 750 hade problem med härdningen på kamaxlarna, har dock ingen aning om felet följde med till VF 1000. Däremot var den svensk/tyska 100 hk-strypningen olyckligt utförd och hojarna gav sällan eller aldrig full effekt. Hondan blev då dubbelt drabbad eftersom den också var väldigt tung, 280 kg(var det väl?) .


Tillägg:
De hojar som hade problem med kammarna åtgärdades så vitt jag vet, inom garantin. De hojar som nu alltså har funkat i trettio år, har inga problem = riskfritt köp.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hade de tveklöst varit värda 40" i fint orginalskick hade det varit värt att lägga hälften på inköp+lack. Det är ingen hoj som intresserar mig, skulle förmodligen inte köra en meter.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Viktskillnaden mellan vf1000f och vf1000r var nog marginell.
Så mycket lättare att hantera var inte vf 1000f.
Om du inte skall köpa den kan jag vara intresserad.
Skicka ett pm
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Viktskillnaden mellan vf1000f och vf1000r var nog marginell.
Så mycket lättare att hantera var inte vf 1000f.
Om du inte skall köpa den kan jag vara intresserad.
Skicka ett pm

Har du kört dom?
jag vet inte vad viktskillnaden är i kg, men jag har kört bägge och den upplevda tröghetskänslan är betydligt högre på en R.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Enligt Bike är tjänstevikten på vf1000f 270kg och enligt Transportstyrelsen på den vf1000r jag hade 270kg.
Jag har kört vf 1000 i båda varianterna,men mest r.
Det som jag mest kommer ihåg var att,det kändes inte när man ökade farten man bara såg hur hastighetsmätaren steg.
Och att den var tung
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top