Ny motorcykel till våren? Berätta mer.

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Är det verkligen ett stort problem? Huvudsaken är väl att det finns en varningslampa som tänds när det börjar bli lågt i tanken?
Och växelindikator för den delen, det finns väl varvräknare? Då spelar det väl mindre roll om man ser vilken växel man kör på?

Nu har jag aldrig haft dessa hjälpmedel på någon av mina hojar, så jag kanske inte är rätt person att uttala mig. Man kanske vänjer sig vid att ha dem och saknar dem när de inte längre finns?
Problem är det kanske inte, men vissa saker känns bara så korkat och onödigt att inte ha med, jag kan tycka att.. mellan tummen och pekfingret 99% av alla bilar som görs och kanske 99% av alla motorcyklar har en tankmätare av en anledning. Det kan resultera i att man blir ståendes efter vägen med mössan i handen om man inte har nåt som säger hur mycket bränsle man har kvar i tanken. Ofta kan det var så att det är för långt till nästa mack när man ser att reserven börjar lysa. Personligen försöker jag alltid påbörja varje tur med full tank, jag är ledsen, men jag ser absolut ingen vinning med att utelämna tankmätaren. Känns bara så korkat! Kommer säkert att köpa hojen ändå :D
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Är hojlös för tillfället och hade tänkt att vara det nästa sommar med. Lite grann för att få tillbaka hojsuget igen. Men efter att ha sett Aprilias Touno Factory så är jag sjukt sugen på hoj igen. Ingen aning om vad den kommer att kosta I inköp eller försäkring. 2015_aprilia_tuono_v4_rr_factory_aprc_first_look.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Problem är det kanske inte, men vissa saker känns bara så korkat och onödigt att inte ha med, jag kan tycka att.. mellan tummen och pekfingret 99% av alla bilar som görs och kanske 99% av alla motorcyklar har en tankmätare av en anledning. Det kan resultera i att man blir ståendes efter vägen med mössan i handen om man inte har nåt som säger hur mycket bränsle man har kvar i tanken. Ofta kan det var så att det är för långt till nästa mack när man ser att reserven börjar lysa. Personligen försöker jag alltid påbörja varje tur med full tank, jag är ledsen, men jag ser absolut ingen vinning med att utelämna tankmätaren. Känns bara så korkat! Kommer säkert att köpa hojen ändå :D

Jag håller med om att det verkar som en enkel sak att ha som standard och det är som du säger inte alltid säkert att man hinner till en mack när lampan väl börjar lysa. Hade en hoj där man hade knappa 5 mil på sig när lampan tändes, där gällde det att ha stenkoll på tripmätaren.

Önskar dig lycka till med hojköpet, vilken det än blir till slut. Det är ett väldigt angenämt problem det där med att väga fördelar mot nackdelar och komma fram till vilken av alla hojar man ska välja. :tummenupp
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det är lite det som skulle vara roligt att få veta mer av, vad gör folk tveksamma till en motorcykel som annars verkar så bra :)
tankmätare är en detalj som kanske stör, men jag är säker på att det finns fler saker som eventuellt kan sätta stopp.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag ser "fuel"

XovKenX.png

"trip fuel" = såhär långt har du kört sen reservlampan tändes.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är lite det som skulle vara roligt att få veta mer av, vad gör folk tveksamma till en motorcykel som annars verkar så bra :)
tankmätare är en detalj som kanske stör, men jag är säker på att det finns fler saker som eventuellt kan sätta stopp.

Monstern är helt sjukt snygg och jag skulle gärna ha en! men nu handlade det om vad som stör mig... Jag har svårt att tro att jag skulle må bra av att behöva se den bedrövliga instrumentpanelen varje gång jag körde.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Monstern är helt sjukt snygg och jag skulle gärna ha en! men nu handlade det om vad som stör mig... Jag har svårt att tro att jag skulle må bra av att behöva se den bedrövliga instrumentpanelen varje gång jag körde.

Gillar du inte Casio klockor?
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Med begränsad tid och en lägenhet i centrala Sthlm = begränsade meckmöjligheter. Så har en viktig faktor för mig, varit att gräva efter en hoj som producerats ett tag och fått bra omdöme när det gäller driftsäkerhet. Jag hoppas på att kasta mig in i en djungel av exotiska italienare med tiden. Men första hojsommaren vill jag göra mitt bästa för att slippa leta verkstad och dribbla garantiärenden. ABS var också ett måste vid val av hoj.

/D
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har provat min kompis Ducati Monster 1200.
Jag gillade den verkligen när jag såg foton på den, men när man sitter på den är den så otroligt stor och bred. Känns som en riktig touring-hoj enligt mig. Sen lät den helt underbart, den är riktigt snygg, och vilken motor.

Men för mig är den för stor och tourig. Men skulle gärna ha den som en extrahoj :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har provat min kompis Ducati Monster 1200.
Jag gillade den verkligen när jag såg foton på den, men när man sitter på den är den så otroligt stor och bred. Känns som en riktig touring-hoj enligt mig. Sen lät den helt underbart, den är riktigt snygg, och vilken motor.

Men för mig är den för stor och tourig. Men skulle gärna ha den som en extrahoj :tummenupp

Jag älskar Speed Triple men den är ju inte så liten och nätt den heller :)
Självklart så skulle en Speed Triple krossa en Monster 1200 i en Shootout, MEN jag väljer ändå Ducati Monster pga ballhetsfaktorn och utseendet!
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Monstern är helt sjukt snygg och jag skulle gärna ha en! men nu handlade det om vad som stör mig... Jag har svårt att tro att jag skulle må bra av att behöva se den bedrövliga instrumentpanelen varje gång jag körde.

Jag tycker att instrumentpanelen är fruktansvärt snygg faktiskt, nya H2 och R1 har också riktigt fina paneler.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Tankmätare kan man leva utan. Min SF848 hade ingen och jag klarade mig utmärkt. Man lär sig kvickt hur långt man kommer på en tank. Jag lärde mig även hur långt man kommer efter att lampan tänts:död

Har gjort precis samma erfarenhet med min Suzuki. These boots are (NOT) made for walking...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top