Ny motorcykel till våren? Berätta mer.

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Av dom 2 hojarna hade jag valt Monster 1200 ALLA dagar i veckan. Vacker som få och en riktigt brutal motor med mycket karaktär:yoparty Gsx-s1000 ser inte det minsta intressant ut i mina ögon.

Håller med, den verkar så rolig på alla sätt.
Fördelar Ducati
*Mycket snyggare (subjektivt)
*Säkert mycket roligare att köra (objektivt :yoparty)
*Mer vrid (objektivt)
*Lättar lättare :crash (objektivt)
*Oändligt mycket mer karaktär (objektivt)
*Ballare, mer wowfaktor (objektivt)
* Ducatis röda är så snygg (subjektivt)
*Bättre andrahandsvärde (objektivt)

Fördelar Suzuki
*Tankmätare
*Växelindikator
*Bättre topp (troligtvis objektivt)
*Bättre garanti/trygghet

Ändå väger den där tankmätaren och växelindikatorn så tungt så att man tvekar.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
R-1000: Det finns folk som har andra behov än att äga en exotisk vuxenleksak eller ett rullande konstverk. Välj inte bort de praktiska aspekterna, om de är viktiga för att du ska känna dig nöjd med hojen.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
R-1000: Det finns folk som har andra behov än att äga en exotisk vuxenleksak eller ett rullande konstverk. Välj inte bort de praktiska aspekterna, om de är viktiga för att du ska känna dig nöjd med hojen.

Det är ju det som är grejen med motorcykel, man köper lika ofta med hjärtat som hjärnan.
Allt handlar om avvägningar, kompromisser och preferenser. Mitt dilemma är att Ducatin känns på alla sätt mer rätt, men skulle man i längden störa sig på att man alltid måste sitta och räkna hur många mil man har åkt för att hålla koll på nästa tankning, öppna tankluckan och ruska runt lite på hojen som man gjorde på moppetiden? Ducatin har mer eller mindre alla fördelar, men saknar den där megaviktiga (för mig) tankmätaren. Om man skulle skicka ett mail till Claudio Domenicali med frågan, hur tänkte ni ang tänkmätaren? :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är ju det som är grejen med motorcykel, man köper lika ofta med hjärtat som hjärnan.
Allt handlar om avvägningar, kompromisser och preferenser. Mitt dilemma är att Ducatin känns på alla sätt mer rätt, men skulle man i längden störa sig på att man alltid måste sitta och räkna hur många mil man har åkt för att hålla koll på nästa tankning, öppna tankluckan och ruska runt lite på hojen som man gjorde på moppetiden? Ducatin har mer eller mindre alla fördelar, men saknar den där megaviktiga (för mig) tankmätaren. Om man skulle skicka ett mail till Claudio Domenicali med frågan, hur tänkte ni ang tänkmätaren? :)


När bränslenivån når reserven så tänds en lampa och en trippmätare börjar räkna hur långt du har kört sen lampan tändes.

Det stör mig inte direkt. Klart att jag gärna hade haft en tankmätare, men det ger ju också lite racerkänsla :hojsmilie

Jag håller dock med om att det är efterblivet att inte sätta en tankmätare på rena gatmodeller som monster.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är ju det som är grejen med motorcykel, man köper lika ofta med hjärtat som hjärnan.
Allt handlar om avvägningar, kompromisser och preferenser. Mitt dilemma är att Ducatin känns på alla sätt mer rätt, men skulle man i längden störa sig på att man alltid måste sitta och räkna hur många mil man har åkt för att hålla koll på nästa tankning, öppna tankluckan och ruska runt lite på hojen som man gjorde på moppetiden? Ducatin har mer eller mindre alla fördelar, men saknar den där megaviktiga (för mig) tankmätaren. Om man skulle skicka ett mail till Claudio Domenicali med frågan, hur tänkte ni ang tänkmätaren? :)

Montera på en genomskinlig plasttank! Problemet löst.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tankmätare kan man leva utan. Min SF848 hade ingen och jag klarade mig utmärkt. Man lär sig kvickt hur långt man kommer på en tank. Jag lärde mig även hur långt man kommer efter att lampan tänts:död
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Håller helt och fullt med. De lyckas inte ens få GSX-S att se intressant ut i promotionvideon, jag tycker mest den framstår som en tråkig transporthoj.

http://www.youtube.com/watch?v=gmHBFOFCjwI

Till TS:
Ett liv utan bränslemätare är ett litet pris att betala jämfört med att somna varje gång man lämnar garaget. :fakta

Den videon gav absolut inget begär alls. Om den hojen får en försäkringspremie över 2000kr hel /helår kanske den är vettig men fy vad karaktärslös och tråkig dem utger den att vara genom sin promotion
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tankmätare kan man leva utan. Min SF848 hade ingen och jag klarade mig utmärkt. Man lär sig kvickt hur långt man kommer på en tank. Jag lärde mig även hur långt man kommer efter att lampan tänts:död

Ja en tankmätare är bara en bagatell, tänk om man inte hade haft en varvräknare på sin Ducati!
Då hade man varvat upp den så jävla mycket så att motorn bokstavligen hade exploderat i tusen bitar, och i samband explosionen så åker alla metallflisor in benet så att man får amputera båda benen.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag är jäkligt öppen, när ja bestämmde mig för att byta bort 954 så mailade jag alla jäkla märken. Så att det blev en Suzuki är en slump. Jag går själv i tankarna att byta bort min gsxr, men samtidigt är ja så jävla nöjd med den. Börjar nu istället fundera på att bygga fighter av den, mest för att få ned farten på gata. Så för mig är det självklara valet en GSX-S!!

Har bara kört en 1098 S, vilken jävla dynga. Fan inte nått som vart bra på den förutom att den lät ballt inne i stan. Men att dumpa kopplingen i 20km/h på ettan och skiten tvärdör.. Göra rejs starter för att burken inte skulle säcka ihop. Ne fy fan. Snygg och lät gött. Ha den i vardagsrummet? JA, köra med den? Öhhhh....

Den enda hojen som ja kört när ja ägt Suzukin och blivit GLAD var en V4R Tuono! Men som en skrev, du får ha en japs med när den rasar.. Kör Suzukin för fan innan du köper en italiensk-vardagsrums-konst-hittepå. :krama

(Sen PM mig om den är bra, kan köpa en i student pressent isf:))
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Förbokat en KTM 1290 super Adventure. :)
Gillar GS/Tiger/adventure-segmentet men vill ha lite mer av allt.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
finns inte en hoj som jag vill ha, bor mitt i ghettot å försäkringspremien e helt jäkla cp för mig trots att inget har hänt mig. Har inte lust att peja över 1500-2000+ kr i månaden för en hoj bara för den har över 76KW så jag väntar på nån superlätt å liten sportis aka en modern 250rad4a eller en ny 400v4a. men de lär la inte hända inom den närmaste tiden, läste att kawwa höll på att jobba på en liten rad4a men antar att det va rena spekulationer.

har redan en 400v4a å känner att det inte behövs mer varken för gata eller väg men hade varit sweet om hojen vägde max 100kg istället för ca 190 å hade ju inte skadat om den såg lite modernare ut eller rent av en som en motogp replica i miniformat..

jäkligt sugen på en på nån gammel ducce men pengarna styr så klart så man får se hur det blir med det
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jag kvaddade min tillis nyligen så ha skaffat mig en Gixxer 1000 k3. Har endast kört hem den och parkerat i garaget, jag menar köket ;)

Köpt nya ställbara fotpinnar, mörktonat bakljus med integrerade blinkers, infällda röktonade blinkers fram. Ska beställa mattsvarta kinakåpor nu. Blir även att lacka de bakre fotpinnarna. Måste ha de kvar så grabben kan åka med ibland :)

Idag köpte jag polerpasta och trissor så jag kan polera helsystemet från Arrow, eller bara burken antagligen.

Racetällt köpt å däckvärmare på g :)

Roar mig denna vintern med detta projektet :):banana
 
Last edited by a moderator:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag kvaddade min tillis nyligen så ha skaffat mig en Gixxer 1000 k3. Har endast kört hem den och parkerat i garaget, jag menar köket ;)

Köpt nya ställbara fotpinnar, mörktonat bakljus med integrerade blinkers, infällda röktonade blinkers fram. Ska beställa mattsvarta kinakåpor nu. Blir även att lacka de bakre fotpinnarna. Måste ha de kvar så grabben kan åka med ibland :)

Idag köpte jag polerpasta och trissor så jag kan polera helsystemet från Arrow, eller bara burken antagligen.

Racetällt köpt å däckvärmare på g :)

Roar mig denna vintern med detta projektet :):banana

Köpte du möjligtvis den gula för 28k som fanns på blocket? suttit och spanat på den ju :p
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det råkade bli en hoj till härom veckan. En gammal engelsk 650. Mest för att ha något att göra i vinter. Hade en 600 en gång i tiden som fick vad som numera kallas cafe racer stuk. På den tiden var det ingen som satte på enkelsadel eftersom tanken med att åka till fiket var att ragga upp nåt inte för tungt med bra aerodynamik :tuttar. Den är redan nedplockad och jag håller på att göra en låååång lista på delar som ska anskaffas :fakta.
Norton650SS.jpg
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Den enda hojen som ja kört när ja ägt Suzukin och blivit GLAD var en V4R Tuono! Men som en skrev, du får ha en japs med när den rasar.. Kör Suzukin för fan innan du köper en italiensk-vardagsrums-konst-hittepå. :krama

(Sen PM mig om den är bra, kan köpa en i student pressent isf:))

Visst är det lite märkligt? Vet inte om det sitter i huvudet. Men dom hojarna som är roligast är oftast dom som känns mindre pålitliga :D om jag skulle sitta på en VFR1200 och höra nåt skramligt ljud så skulle jag skynda mig till verkstaden för en undersökning. Samma sak på en Ducati eller nåt icke-japanskt så skulle jag inte ens bry mig. Skulle inbilla mig att det säkert ska vara så :musik
Många hojar är charmiga på sitt sätt. Och idag skulle jag inte vara rädd för att köpa icke-japanskt, Ducatis nya monster-serie är fantastisk, 1200s, 1200 och 821 :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top