Ny motorcykel till våren? Berätta mer.

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Systrar och bröder!

Tänkte att vi som ska eller funderar på att köpa en ny partner in crime till våren, skulle dela med oss lite av våra tankar gällande den nya mc:n som troligtvis blir . Personligen står jag och väljer mellan nya (2014) Ducati monster 1200 och nya (2015) Suzuki gsx-S1000 som släpps till våren. Det är riktigt svårt, Ducatin är i mitt tycke, snyggare, mer spännande, livligare med mer själ och karaktär.

Det går att få tag på en helt ny 1200 (ej S) med nya testastretta II motorn för rimliga 125 000:- alltså ungefär samma prisklass som nya Suzuki gsx-s1000.
För mig hade det inte varit något snack om Ducatin inte hade saknat mätare för bränslenivå och växelindikator. Hur kan man bygga en motorcykel år 2014
som inte visar hur mycket bränsle man har kvar i tanken? Det är två avgörande saker som stör mig, växelindikator, helt ok att den saknar det, går att leva utan, men ett stort plus om funktionen finns.
Det skulle vara roligt att höra era tankar, vad ni funderar på, varför ni ska byta, vad gör er tveksamma? Ni som nyligen har bytt eller utökat garaget får gärna dela med er också. Tänkte att det blir ett bra sätt att hjälpa varandra där andra åsikter kan komma att avgöra ett köp. Med det sagt så finns det naturligtvis inget bättre sätt än att prova och känna själv. Men det är alltid roligt att ta del av varandras synpunkter. Undertecknad är nämligen mycket nyfiken.

Väl mött!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, jag väntade inte till nästa sommar utan köpte nytt samma sommar (nåja, i slutet av juli iaf).
Bakgrunden var att jag drog till Lofoten på min gamla RS från 1978 och upptäckte att den förvisso var mycket trevlig att åka långt på (konkurrenskraftig än idag i det avseendet) men i jämförelse med ressällskapets Speed Triple saknade den såväl acceleration som väghållning och bromsar och det vore bra att ha dessa egenskaper om man nu vistas en del på vägarna.

Gillade boxermotor och servicevänlig uppbyggnad och köpte därför en nyare RS med ABS och riktigt chassi. Jättenöjd och hann med dryga 400 mil innan isen lade sig på vägarna.

Viktigt för mig är väghållning, bra bromsar (ABS) och förutsägbar handling då jag också kör mycket grusväg runtom i norra Sverige och Finland. Servar själv, så enkel uppbyggnad är ett plus.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Velar rätt så mycket inför nästa säsong. En sak som är klar är att det blir en hoj att köra bana med. Vart inne på nya R1:an men då jag även är sugen på några tävlingar så har jag inte ekonomi för att bygga om den till racehoj. Troligen blir det en R6 03-> som ren racehoj.
Kan likaväl bli en racehoj som jag monterar på lampa, blinkers mm för att kunna köra till och från banorna. Men av egen erfarenhet så är det inte det ultimata om man kraschar eller får strul med hojen.
Det troligaste är att det blir en äldre racehoj samt släpkärra/skåpbil.

Sjukt sugen på Speedster Cup:tummenupp Man känner att det är något som saknas när man inte har en racehoj i garaget..
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Viktigt för mig är väghållning, bra bromsar (ABS) och förutsägbar handling då jag också kör mycket grusväg runtom i norra Sverige och Finland. Servar själv, så enkel uppbyggnad är ett plus.
ABS är en förutsättning för mig med, man har klarat sig utan alla år förut, men nu skulle det vara jobbigt att vara utan :D
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Överväger starkt ett byte och den som leder just nu är z1000 -10 eller nyare och med ABS. Tät tvåa är MT-09.
Det är egentligen två anledningar till att jag vill byta, dels så är det en smula frustrerande om jag är snabbare i kurvorna men inte orkar om på rakan och dels för att jag vill ha ABS efter ett par incidenter.

Egentligen tvekar jag inte så mycket utan letar mest efter rätt objekt för rätt pris och med lite lull-lull och gärna på firma så jag kan byta in min även om jag vet att jag förlorar några lusentappar på det.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag överväger något som är... ehm, större än 125cc till nästa år! Saknar motorupplevelsen och accelerationen från en stor hoj men vill samtidigt att den ska kännas smidig och inte alltför tung. En mallanstor japansk street-aktig historia är kanske något att undersöka närmare?
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Av dom 2 hojarna hade jag valt Monster 1200 ALLA dagar i veckan. Vacker som få och en riktigt brutal motor med mycket karaktär:yoparty Gsx-s1000 ser inte det minsta intressant ut i mina ögon.
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Bytte in min tusenkubikare mot en mindre språjtans Street triple R som hämtas ut ny till våren, testkörde ett antal gånger innan jag slog till. Gillar looken, ljudet och körglädjen, abs känns oxå rätt bra.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har lite funderingar på att byta min Speed triple mot en billigare Ducati och ta mellanskillnaden och lägga allt på en banhoj och endast köra cruising på väg med Ducatin och köra bana med en Gixxer eller liknande...
Men helst av allt vill jag behålla speeden då jag älskar den :Bugar
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Eftersom jag har, för mina körvanor, den perfekta hojen så har jag inga som helst planer på att byta bort 990:an... Men känner jag mig själv rätt, så kommer jag nog ändå att byta hoj nästa säsong :-(
Vet inte, men jag saknar min MT-01 lite grann. Kunde jag komma över en 08 med svarta motorn och ramen, skulle jag nog få svårt att hålla mig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har funderat på att sälja min Z1000SX och skaffa en Ducati 848 istället, eller nåt liknande lagomstort sporthojigt. Är inte direkt ute efter mer effekt, trivs rätt bra med lite mindre hojar. Det jag däremot vill ha är knivskarp väghållning, som jag nu blivit bortskämd med på banhojen. SXen svajar betänkligt när man stressar den lite i kurvor, för att inte tala om hur den tvärdyker när man bromsar... Eller hur den är så odistinkt när man stressar den runt på banor och den känns så vag i kurvorna. Iofs listade jag ut att man måste ta kurvan förbannat sent, sedan gå på hårt på gasen, då blir den plötsligt riktigt stabil och fin. Men, som sagt, rejälare, distinktare väghållning och kurvtagning.
Ett gunghästigt landsvägsök har jag ju redan i RDn. Den är dessutom helt fantastiskt mycket bättre på att vara gungig och spännande. :hihi
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jag har lite funderingar på att byta min Speed triple mot en billigare Ducati och ta mellanskillnaden och lägga allt på en banhoj och endast köra cruising på väg med Ducatin
Man kan få en s2r för ett bra pris dessa dagar! Jeffligt snygga enligt mig ;)DSC_0149.jpg
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Inte till våren, men troligtvis till hösten. Är så galet sugen på en offroad så att jag kan köra även under det tre månader långa vinteruppehållet. Är mest inne på en Yamaha XT660r.
Grusvägar is da shit :yoparty
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag har besvärat många via PM, tack alla för all suverän input! Efter att ha provkört en del hojar, bör nämna att jag tog mitt kort i höstas så slutade det med en beställning av en ny STR som hämtas ut närmare våren :banana
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Av dom 2 hojarna hade jag valt Monster 1200 ALLA dagar i veckan. Vacker som få och en riktigt brutal motor med mycket karaktär:yoparty Gsx-s1000 ser inte det minsta intressant ut i mina ögon.

Håller helt och fullt med. De lyckas inte ens få GSX-S att se intressant ut i promotionvideon, jag tycker mest den framstår som en tråkig transporthoj.

http://www.youtube.com/watch?v=gmHBFOFCjwI

Till TS:
Ett liv utan bränslemätare är ett litet pris att betala jämfört med att somna varje gång man lämnar garaget. :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top