München - Riva Del Garda i början av Maj

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Hej
Sitter och planerar en resa ner till Norra Italien i början på Maj. Är min första resa på Hoj ner i Europa.

Vi tänkte ta Autozug Hamburg - München för fortsatt färd ner till Riva Del Garda, vad jag undrar är om någon kan ge tips på lämplig rutt och svara på hur väderförhållande är i Alperna vid denna årstid.

Fungerar denna rutt, eller fryser man ballarna av sig över Sorentina väg SS508?
https://goo.gl/maps/iDmeB

Alternativ väg:
https://goo.gl/maps/Biln3

Tar gärna emot tips på bra boende, rutter, sevärdheter. Vi tänkte stanna i Italien ca. 1 vecka.

Tackar på förhand för alla kloka personer som delar sina erfarenheter :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Här kan du se när alppass är öppna.

http://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/alpenstrassen/

Väg 11 som du valt är helt eller delvis avstängd för hojar då många
kört över sin förmåga på den vägen. Öppet vissa tider, har ej koll.

Vi körde denna söderut från Munchen och vidare mot Grosglockner.
Fin väg går genom en naturpark, liten avgift på 3€

https://maps.google.se/maps?hl=sv&output=classic&dg=oo

Vid Gardasjön en liten ort som heter Malcesine

hotelresidencecedro.it

Många bra matställen i Malcesine:tummenupp
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Attans vad trevligt ni kommer ha det vid Garda, åkte hoj dit i sommar och bodde på västsidan i Limone Sul Garda, fint som snus. Kom från Corvara, Italien innan. Kan helt klart rekomendera den lilla byn, jag for en sväng runt sjön och tyckte att västra sidan var "finare" än östra..men det är ju bara en smaksak..

- - - Updated - - -

Attans vad trevligt ni kommer ha det vid Garda, åkte hoj dit i sommar och bodde på västsidan i Limone Sul Garda, fint som snus. Kom från Corvara, Italien innan. Kan helt klart rekomendera den lilla byn, jag for en sväng runt sjön och tyckte att västra sidan var "finare" än östra..men det är ju bara en smaksak..
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Riva del Garda är en utsökt destination. Väderförhållande i Alperna är av typen att det kan vara snö eller strålande sol och hyfsat varmt (om än inte varmt i passen). Väldigt oförutsägbart, alltså.

Jag tycker det ser ut som båda alternativen går via rejält stora vägar, vilket innebär mycket trafik och tråkigare vägar. Är det bra väder skulle jag dra mer österut, t ex kring Cortina d'Ampezzo och Dolomiterna (bildgoogla). När man spelade in Stallone-rullen Cliffhanger gjordes det i Dolomiterna för Klippiga Bergen i USA var för mesiga i utseende och karaktär. Kolla dock öppettider på pass och sådant, jag har bara kört där i mitten på juni.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Bra val ! :tummenupp

Jag har varit en del i just de området , både kört buss och bil . Dock inte mc ännu .
När jag fyllde jämt för 2 år sedan så flög min fru och jag ner till Munchen och 7 km öster om Munchen finns en by som heter Erding . Där finns Europas näst största badhus med ca 30.000 kvm badhus + lite utepooler osv . Där finns ungefär 30 olika bastur för den som gillar de och ungefär halva huset är "textil frai" för den som gillar att bada med rumpan bar ! Helt fantastiskt ! :banana Börja med några dar där ! Therme Erding !
I byn finns ett fint hotell som heter Henry . Googla Henry Erding !
Efter några dagar där så hyrde vi en BMW M3 plåtcab (slutet av maj) och åkte ner till Riva del Garda !
Alperna börjar ju ca 2 mil söder om Munchen , man ser dom därifrån men de är slättland några mil och där bergen börjar finns ett avtag från motorvägen upp i bergen och tar man av där så kommer man till syd Tysklands riktiga glassar sjöar , Tegernee see och efter en liten gränsövergång till Österike Ashen see ! Där upp finns riktigt stora marinor med jätte segelbåtar osv fast de ligger ca 100 meter över havet . Fina villor och Porsche tätt ! Sevärt med finfina Alpvägar . När vi var där i slutet av maj så var de ca 15 - 20 C i Munchen men uppe vid gräns övergången låg de snöbollar stora som halva fotbollar på sidan om vägen som man antagligen hade plogat av vägen tidigare under vintern och resten av snön hade smält och de var kanske 5 C på dagen där då . Fantastiskt fint ! Sen tycker jag att själva Riva Del Garda är fint och så är de ju en Historisk stad , inte minst med tanke på Riva båtarna som många kändisar håller sig med som t.ex Hans Majestät av Sverige och Carola kör Riva båtar ! De finns ett fint hotell där som jag inte minns namnet på men jag kan kolla de om ni vill ! :rock
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Bra val ! :tummenupp

Jag har varit en del i just de området , både kört buss och bil . Dock inte mc ännu .
När jag fyllde jämt för 2 år sedan så flög min fru och jag ner till Munchen och 7 km öster om Munchen finns en by som heter Erding . Där finns Europas näst största badhus med ca 30.000 kvm badhus + lite utepooler osv . Där finns ungefär 30 olika bastur för den som gillar de och ungefär halva huset är "textil frai" för den som gillar att bada med rumpan bar ! Helt fantastiskt ! :banana Börja med några dar där ! Therme Erding !
I byn finns ett fint hotell som heter Henry . Googla Henry Erding !
Efter några dagar där så hyrde vi en BMW M3 plåtcab (slutet av maj) och åkte ner till Riva del Garda !
Alperna börjar ju ca 2 mil söder om Munchen , man ser dom därifrån men de är slättland några mil och där bergen börjar finns ett avtag från motorvägen upp i bergen och tar man av där så kommer man till syd Tysklands riktiga glassar sjöar , Tegernee see och efter en liten gränsövergång till Österike Ashen see ! Där upp finns riktigt stora marinor med jätte segelbåtar osv fast de ligger ca 100 meter över havet . Fina villor och Porsche tätt ! Sevärt med finfina Alpvägar . När vi var där i slutet av maj så var de ca 15 - 20 C i Munchen men uppe vid gräns övergången låg de snöbollar stora som halva fotbollar på sidan om vägen som man antagligen hade plogat av vägen tidigare under vintern och resten av snön hade smält och de var kanske 5 C på dagen där då . Fantastiskt fint ! Sen tycker jag att själva Riva Del Garda är fint och så är de ju en Historisk stad , inte minst med tanke på Riva båtarna som många kändisar håller sig med som t.ex Hans Majestät av Sverige och Carola kör Riva båtar ! De finns ett fint hotell där som jag inte minns namnet på men jag kan kolla de om ni vill ! :rock

Litet familjgärt Hotell i Riva , även prisvärt med bra parkering ! Hotell Reidence Bellavista ligger precis i den norra änden av Garda sjön . Ta en natt där och fortsätt sedan söderut . :tummenupp
 

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Tack för tipsen, beställer biljett till autozug i morgon, sedan har man några månader på sig att planera. :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
En liten fråga - Vad får dig att vilja åka till gardasjön?
Det är ju lite som Italiens vättern, med undantaget att det finns väldigt få sjöar i italien, så den blir då en enorm sevärdhet för italienarna. Har varit där, och ja, det är fint, men det är det runt om med, och där slipper man kökörning. Något speciellt du är ute efter eller vill du helt enkelt se en sjö där det är varmt?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gardasjön-trevligt men kanske inte så intressanta vägar på det hela taget. som sagt lite som att köra runt vättern.
Jag tycker du på vägen ner skall ta dig till Passo dela Stelvio nästan rakt västerut från Bolzano, väg ss38. -Ett måste om du är i de krokarna.
Kör ett var vrunt sjön, kör vägen ut till halvön vid sjöns sydspets om du gillar bilköer och turister. Kör sedan västerut på småvägar till Lago Dísleo och sedan uppåt igen
På återresan förslår jag att su kör öster om Bolzano upp i Dolomiterna, där finns intressanta vägar. -Kanske en tur till Arabba?, https://www.google.se/maps/dir/Münc...f71ddc2!2m2!1d12.79685!2d47.32352!2m1!1b1!3e0

Körde Verona-runt Gardasjön-Venedig-Pulahalvön-Slovenien-Arabba-Insbruck 2011 nästan enbart på småvägar, trevlig tur på 9 dagar har jag för mig.

Lite inspiration, första delen är mellan Lago D' Isleo och Gardasjön:

https://www.youtube.com/watch?v=ubkQQ75TBWI&list=UUfvSFdvhDKvSf-lhL4Ard0w
Del 2 börjar på Gardasjöns västra sida.
https://www.youtube.com/watch?v=WYyR97bCOsI&list=UUfvSFdvhDKvSf-lhL4Ard0w&index=26
Del 3 mestadels slovenien och gamla Brennerpasser under "nya" motorvägen
https://www.youtube.com/watch?v=HoSTUOCSw94&index=25&list=UUfvSFdvhDKvSf-lhL4Ard0w
 
Last edited:

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
En liten fråga - Vad får dig att vilja åka till gardasjön?
Det är ju lite som Italiens vättern, med undantaget att det finns väldigt få sjöar i italien, så den blir då en enorm sevärdhet för italienarna. Har varit där, och ja, det är fint, men det är det runt om med, och där slipper man kökörning. Något speciellt du är ute efter eller vill du helt enkelt se en sjö där det är varmt?

Tanken är att det skall vara första stoppet i Italien, vi kommer åka runt i Italien i ca en vecka för att sedan åka upp till München igen och ta Autozug tilllbaka till Svedala.

Biljetter beställer vi i morgon och sedan har vi ända till maj på oss och spika resan med hjälp av alla tips på sevärdheter vi får här :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tanken är att det skall vara första stoppet i Italien, vi kommer åka runt i Italien i ca en vecka för att sedan åka upp till München igen och ta Autozug tilllbaka till Svedala.

Biljetter beställer vi i morgon och sedan har vi ända till maj på oss och spika resan med hjälp av alla tips på sevärdheter vi får här :)

Vad för sevärdheter är du ute efter?
Är det häftiga vägar du söker så skulle jag kunna sitta och skicka vägnummer och en hel rutt åt dig så du har att göra några dagar.
När du tar varvet runt gardasjön så kan du t.ex från Gargnano ta en liten väg åt väster mot Valvestino och Capovalle till Idro, ta dig runt sjön och sedan via Storo tardu dig till Riva del Garda.

Därifrån kan du sedan åka vidare till Madonna di campiglio och därifrån har du inte långt till Stelvio om du vill dit. Det är lite häftigt o köra i 25 graders värme, sedan uppför berget och börja se snö här och var, hitta ett hotell ganska nära toppen och bo där tillsammans med en massa skidlag som tränar på glaciären för att sedan åka ner till värmen igen.

Därifrån kan du fortsätta in i österrike och sedan via väg 185 ta dig in i Schweiz - landet där en vanlig jävla dagens lunch kostar dig 300 spänn, eller vad sägs om 2 kaffe och ett glas vatten för 120kr? Där är skithäftiga vägar, men jag råder dig att hålla dig nära italienska gränsen så att ni kan dra till Italien när ni blir trötta, att bo och äta i Italien kostar dig knappt en tredjedel, om ens det jämfört med motsvarande i Schweiz.

Känner du för att dra Österut istället? Stick till Bolzano och vidare mot Cortina Di Ampezzo. Därifrån vidare via Lienz upp till grossglockner är inte en dum sträcka, övernatta i Zell am see, hotellet vid torget är ganska billigt och har helt okej både mat och öl. Annars kan ni alltid välja första bästa väg uppför berget och prata med de familjer som har en "Zimmer frei" skylt utanför.
Vänd söderut, ta sikte på Villach - St Jakob im rosental, o dra väg 82 genom Bad Eisenkappel ner i slovenien. Åt sydväst finns mängder av trevliga vägar, Cerkno stannade vi i, förhållandevis bra och riktigt billigt hotell vid ån, med riktigt trevlig personal, några av dem är själva hojåkare så de tipsar gärna om vägar och sevärdheter eller berättar mer om samhället. Maten i Slovenien är dock ingen höjdare, även om de faktiskt försöker och skär ut smileys i gurkskivor - så fly till Trieste snarast möjligt, eller nordväst utmed 102:an/203:an och tillbaka till Österrike och käka mera schnitzel med majo. Eller så viker ni av västerut igen och leker vidare i de italienska alperna.
Det görs för övrigt sjukt god korv i Arezzo, men vägen dit är inte så skoj :/
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Aha! Bra att veta då ringen ska åkas igen 2016, tack för uppdateringen.
Låter underbart, längtar tillbaks!
Men till Ringen behöver du väl inte åka tåg, det är ju bara 60 mil i Tyskland?
En liten fråga - Vad får dig att vilja åka till gardasjön?
Det är ju lite som Italiens vättern, med undantaget att det finns väldigt få sjöar i italien, så den blir då en enorm sevärdhet för italienarna. Har varit där, och ja, det är fint, men det är det runt om med, och där slipper man kökörning. Något speciellt du är ute efter eller vill du helt enkelt se en sjö där det är varmt?

Håller med, Gardasjön är överhettad.
Jag åkte förbi där en dag, mest bara för att kunna bocka av det från listan. Och visst, det var bland det krämigaste jag sett med alla vräk-bilar, vräk-hotell och allt annat vräk. Minns det också som kökörning på en liten smal väg och svårt att stanna för att få en titt ut över sjön. Krämigt, stekigt och vräkigt... Jag skulle nog försökt att bo någon annanstans och åkt dit över dagen bara.



Men det är klart att i maj kanske inte allt vräk kommit igång riktigt?
 
Last edited:

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Låter underbart, längtar tillbaks!
Men till Ringen behöver du väl inte åka tåg, det är ju bara 60 mil i Tyskland?


Haha! Nä, det är ju klart. Bara det att det var underbart skönt att planera resan, för en gångs skull, inte som en "fälla ned pannbenet" resa med bara kreditkortet som packning. Skönt att ta ett "slow train" över en kväll och natt i goda vänners lag i egen kupé med birra och någon jäger, och ändå vara på ringen utvilad nästa dag för att lägga några sjukt roliga varv. Ingen tidsbesparing resan räknat, men balsam för själen när man passerat de 20 med god marginal!
 
Last edited:

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Jag ska ner 1a veckan i juni för 3e året på raken. Finns mycket goa vägar.
Vi tar autozug till Munchen ser kör vi. Det är sagt att autozug 2015 är sista året men det är inte helt säkert mkt protester är inskickade.
Som första stopp rekommenderar jag Hotel Mosel i viggo di fasa en upplevelse där värden underhåller med alla slags instrumment. Han är grym som solo gittarist. Där får ni guidning till goa restauranger med. Där finns också Marmolada passet . Här snackar vi kalas vägar. Jag har kört i dom flesta passen i dolomiterna med mc förstås. Dom flesta passen har underbara vägar. Det kan hända att du möter en vägsopar bil på 2700 m höjd. Det är service för alla mc entusiaster. Oftast är det bara typ 3+ på topparna och massor med snö i passen dock så är vägarna snöfria. (En kurs här för våra kommuner hade inte varit fel hur man tar bort snö på vägarna). Garda har vi också varit där är finf men oftast kokhett och stora vägar.
Hoppas ni får en bra resa.
Hoppas ni får en bra resa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top