Olika produktnamn för olika marknader?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det är inget nytt att en och samma hoj har ett namn i europa men ett annat i usa, trotts att hojen är identisk i övrigt. Tex honda MSX vs Honda Grom. Gäller även andra prylar, tex sega mega drive vs sega genesis mf. Jag funderade över poängen med detta.. Någon som kan upplysa?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker Hondas modell Fitta är ett bra exempel på varför olika namn fungerar olika bra på olika marknader.

Nu tror jag förvisso den historien är lite förvanskad av svensk motorpress men ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att någon på den ena marknaden redan tagit ett namn som användes på den första marknaden till något annat och därför äger rättigheterna till det och antingen inte vill sälja eller vill ha extra bajsmycket betalt för att någon annan ska få använda ordet.
Eller marketing som gjort en marknadsanalys för vilket ord som passar bäst för att sälja produkten så mycket som möjligt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Olika modellnamn förknippas olika på olika språk och olika marknader.
Det som tolkas positivt på ett språk kan ha en negativ klang på något annat språk.

Det var väl något klädmärke som för några år sedan lanserade jeansmodellen "fit sliq". Klockrent på engelska, tvetydigt på svenska...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
acid_picdump_72.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Konstigt dock att tex webers spackel och bruk behöver olika namn i sverige & finland tex, fast namnen bara är nummer/boktavskombinationer. Och de kan inte själva skapa en "ordbok" som förklarar vilken som motsvarar vilken. Hantverkare som jobbar på båda sidor sjön har ett helvete.
Eller företag som inte kan skilja på land och språk i tex internethandel för den delen. Cdon finns i sverige och i finland (bland annat), men det går inte att få den helt identiska sidan på svenska i finland.
Eller steam & google play som inte kan skilja på internetdomän & land (åland har egen toppdomän (.ax) men är ingen nation = clusterfuck...)
Eu-ford handlare som inte får tag på reservdelar till usa-ford.
Listan kan göras lång.

Folk är dåliga helt enkelt... :näsblod
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Vad jag vet så består europa av många olika länder och det talas många olika språk inom europa...
Det jag främst undrade över var skillnaden i produktnamn mellan olika kontinenter (europa vs nordamerika) för samma pryl, som verkar vara den vanliga uppdelningen. Antar att rättigheter kan vara en orsak, som ulvhamne är inne på.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade en Honda Accord förut. I USA heter samma bil Acura TSX Sportswagon. Deras Accord är helt annorlunda Europas.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att någon på den ena marknaden redan tagit ett namn som användes på den första marknaden till något annat och därför äger rättigheterna till det och antingen inte vill sälja eller vill ha extra bajsmycket betalt för att någon annan ska få använda ordet.
Eller marketing som gjort en marknadsanalys för vilket ord som passar bäst för att sälja produkten så mycket som möjligt.

Ja, varumärket/namnet "Fitta" var förmodligen ledigt :hihi
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Olika modellnamn förknippas olika på olika språk och olika marknader.
Det som tolkas positivt på ett språk kan ha en negativ klang på något annat språk.

Det var väl något klädmärke som för några år sedan lanserade jeansmodellen "fit sliq". Klockrent på engelska, tvetydigt på svenska...
Precis. Jag har jobbat en del med varumärken. Det handlar ofta om hur namnet förväntas att bli värderat av de potentiella kunderna. Diet Coke: superpositivt i staterna där den som "går på diet" är en vinnare och en stark medveten individ. I Skandinavien är diet förknippat med bantning och tjockisar. Därför har vi lightprodukter samtidigt som den engelskspråkiga värken har dietprodukter... Typ. Om man hårdrar det.


Sen är det såklart så att det kan handla om copywrite och namn som redan på annat sätt är upptagna. Har en bekant som sålde varumärket Green för en fet summa, vilket antagligare var billigare för köparen än att ändra varenda produktkatalog och profil.

Sist men inte minst spelar historia in. Vauxhall vs Opel är ett sådant exempel.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
You have a store called Willys in Sweden, why am I not surprised...

Opel, Vauxhall. Säkert nåt gammalt anrikt som måste överleva.


Vw Golf, heter Rabbit i Nordamerika. Vilket gör att fox, som är mindre blir helt skevt...
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
My time to shine, eller något i den stilen :tungan ;)

I marknadsföringssyfte handlar det ofta om att helt enkelt kunna öka sin försäljning (inte helt oväntat kanske).

För det mesta, speciellt de senaste tio åren, har det till stor del handlar om att göra produkter specifika till de två olika könen. Gillette är ett helt superbt varumärke för att demonstrera detta.

Gillette gel för rakning ÄR densamma för kvinnor och för män, våra kroppar, hud eller hår skiljer sig inte så stort att olika sorters gel måste framställas för att kunna genomföra uppgiften att förenkla rakningen. MEN, ta samma innehåll, producera två olika förpackningar, en klart feminim och en tydligt manlig, och *poff*, marknadsandelarna och mängden försäljning ökar. Detta för att i det stora hela klickar det i mångas hjärnor att "Gillette gel" är ett säkert kort, jag behöver gel, jag är man eller jag är kvinna - den här produkten är för mig, och så blir det ett köp framför ett billigare men mer anonymt/ospecifikt varumärke som Coop gel eller Eldorado gel.

Ett exempel i bilindustrin är Toyota och Lexus som är samma tillverkare (tror jag de flesta känner till).
För att Lexus ska kunna vara ett mer lyxigt varumärke som man kan ta mer betalt för kände man sig tvungen att markera det ordentligt, och då kan det inte bara vara ännu en Toyota, då fungerar inte den prisstrategi man var ute efter.

Coca Cola Diet för tjejer - Coca Cola Zero för killar.
Marknadsföringen är ganska tydlig där hehe

https://www.youtube.com/watch?v=3JDmb_f3E2c


Sen kan det ju alltid handla om (Honda) fitta såklart... :D
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top