Uppgradera brio tågbana?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ja, grabben gillar ju det här med tåg och har en hyfsat lång tågbana från brio med radiostyrda lok. Han är fortfarande för liten för att börja med riktiga modelltåg (och jag är för snål) men en uppgradering vore ändå på sin plats.

Det jag undrar nu är om det finns något smidigt (och billigt) sätt att styra dessa växlar elektroniskt!? Länk bifogas.

http://www.pinkorblue.se/Tillverkare/Brio/Jaernvaeg/BRIO-Mekaniska-Vaexlar-33344.html

Spontant tänkte jag på en solenoid som man kunde ansluta till en vanlig 12v trafo, men det verkar lite överkurs då det dels verkar bli dyrt samt att de verkar sjukt kraftiga (drar mycket ström). Dragkraften är minimal som behövs samt att det handlar om typ åtta växlar som ska styras på en och samma trafo.

Är det någon som har några andra tips på hur detta skulle kunna lösas!?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Kan man få en elektromagnet jobba åt båda håll, eller måste den kompletteras med en fjäder?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Exakt en sån hade ju varit perfekt! Den verkar dock ha utgått samt att brios prylar ofta är sjukt högt prissatta. Därför skulle jag vilja bygga om befintliga växlar.

Det behöver inte vara fjärrstyrt. Vi kan ha lite kablar liggandes på golvet då det är ett rum just för detta han har. Som kontrollenhet kan man ju ta vilken plastbox som helst och sätta en massa tvåvägsbrytare på. Det är bara hur man ska få växlarna att fungera.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
"Slaglängden" på växeln är max en centimeter om det hjälper någon.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Det får nog bli en sådan! Värt att prova i alla fall.

Några ytterligare frågor. Jag har några transformatorer liggandes från 12v halogenlampor. På sekundärsidan står det 10-60w på dom. Solenoiden ska dra en ampere. Då borde jag kunna driva fyra solenoider på en sån trafo om jag räknat rätt att en ampere vid 12 volt är 12 watt?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det får nog bli en sådan! Värt att prova i alla fall.

Några ytterligare frågor. Jag har några transformatorer liggandes från 12v halogenlampor. På sekundärsidan står det 10-60w på dom. Solenoiden ska dra en ampere. Då borde jag kunna driva fyra solenoider på en sån trafo om jag räknat rätt att en ampere vid 12 volt är 12 watt?
Ja, 1 amp vid 12v ger 12 watt, bara att prova om det funkar.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Tack för hjälpen! Återkommer väl om en månad eller så... Nackdelen med ebay.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Borde man inte kunna använda stdväxlarna utan rörliga delar om man kunde vrida framaxeln på loket några grader via fjärrkontroll?
Då har man oändligt många billiga växlar när loket väl är fixat.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Borde man inte kunna använda stdväxlarna utan rörliga delar om man kunde vrida framaxeln på loket några grader via fjärrkontroll?
Då har man oändligt många billiga växlar när loket väl är fixat.
Fast Brioloken är ju inte särskilt stora. Så det finns inte mycket plats att lira på. Plus att det kanske blir lite mycket extra vikt med batteri, radiostyrning och ombyggd "framvagn". Och det skulle inte gå att backa igenom växlarna.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Uppdatering! Jo visst blev väl det där bra! Nån hundring i material och ganska mycket nedlagd tid...uploadfromtaptalk1425149766616.jpguploadfromtaptalk1425149805263.JPG

En plastback som kontrollenhet för elektroniken och lite bra att ha från garaget. Enda orosmomentet är hur länge man vågar ha solenoiden aktiverad innan den brinner upp?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Förhoppningsvis ger det väl någon form av kunskap och inspiration till barnen med. Annars är det typ förkastat...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förhoppningsvis ger det väl någon form av kunskap och inspiration till barnen med. Annars är det typ förkastat...

Knappast bortkastat, du lärde dem precis att man inte måste köpa allt och att man tom kan göra saker själv.:)

Ang. driftförhållandet så står det ibland på solenoiden eller bipacksedel, men lägg handen på och känn om den börjar bli varm efter ett tag, men jag gissar att den klarar 100%.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top