Stora sängtråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att gardera mot en eventuellt "Lilla sängtråden" så tänkte jag dra igång stora direkt.

Erfarenheter av komfort och kvalitet i mellansegmentet sökes. Jag tycker alla sängsäljare verkar extremt jobbiga och säljiga. Beroende på vem man frågar och vilken dag får man helt olika råd.

För egen del går IKEA bort eftersom jag inte är någon Hobbitt (de görs inte i 210 längd).

Har mest kollat Ekens, Jensen och Viking. Har en Dux idag, dålig kvalitet och dyr. Vill absolut inte betala mer än 30 efter sjukt prut för en dubbel kontinental. Helst 25 eller mindre.

Så, vad sover ni i och är det bra?

Wtf.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha, en till STOR tråd. Borde inte alla "STORA" trådar bli stickys?

Sängar:
Förra var en Jensen. Grymt skön, men den blev för mjuk i långa loppet. Felköp.
Nu: en lång IKEA. Förut kunde man iaf beställa längre. Det gjorde jag. Väger du som jag uppåt 100 så välj "hård" och köp en mjuk bäddmadrass att ha uppepå. Värdelöst med en säng som blir hängmatta på nolltid.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Haha, en till STOR tråd. Borde inte alla "STORA" trådar bli stickys?

Sängar:
Förra var en Jensen. Grymt skön, men den blev för mjuk i långa loppet. Felköp.
Nu: en lång IKEA. Förut kunde man iaf beställa längre. Det gjorde jag. Väger du som jag uppåt 100 så välj "hård" och köp en mjuk bäddmadrass att ha uppepå. Värdelöst med en säng som blir hängmatta på nolltid.
IKEA är släckt, endast deras enklaste går att få 210. Resten är för asiatiska marknaden alltså :gnissla

Jensen och Ekens är samma koncern, Hilding Anders. Tror inte samma fabrik, om det nu spelar någon roll.. Hört det där om främst Ekens förut, man vet ju inte vad som stämmer. Vilken Ekens hade du och tillverkad när? Hårdhet?

Håller med om att det borde stickas av denna tråd.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
PS. I wish att det stannade på 100. Skall snart starta Stora Ryggtråden, föranlett av min förstörda rygg, tillika tillintetgjorda motion. :mad:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ikea 160 och Viking continental (minns inte vilken i skrivande stund) och jag är förmodligen inte så kräsen då jag tycker mig sova lika bra i båda =) Något jag stör mig på den dyrare är att kanterna är så mjuka = känns som man ska ramla ur, när någon breder ut sig, även om det inte har hänt.. ännu.

När jag ska byta ut Ikea kommer jag att titta på någon ställbar kontinental.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag och sambom skaffade nån kontinentalsäng från jensen med riktigt sköna zoner. Jag minns inte alls vad den heter, men den kostade mer än vad jag någonsin tidigare gett för en säng. Men i gengäld är den också den skönaste sängen jag haft förmånen att sova i. Nackdelen är väl att jag pga det blivit kräsen, för förr kunde jag sova på/i vad fan som helst för sängar, men nu sover jag dåligt i skräpsängar. :mad:
Den kostade nånstans runt 30 000 pengar med.

Får kolla vad den heter när jag kommer hem. :hihi
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hästens? Spräcker kanske budgeten då, haft vår i 10år snart och är fortfarande nöjda, lite jobb med madrasserna då men det är ju bara ett par gånger/år så .. . .
Oavsett, 105X210 Är värt, allt annat är för litet om man testat! Om det får plats då förvisso, 210-bredd låter inte mycket mer än 180 men. . . . :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej inte Hästens

Funderar på en daycruiser till sommaren så mina eventuellt skräpandes 200' hamnar förhoppningsvis i sjön istället. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det finns två lyckliga dagar i en båtägares liv, då kommer du att uppleva en av dom.

När man köper respektive säljer antar jag? :)

Ja, jag hör en del här och där, tror felet gör att de köper gammalt och "billigt" (dvs svindyrt i längden).
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När man köper respektive säljer antar jag? :)

Ja, jag hör en del här och där, tror felet gör att de köper gammalt och "billigt" (dvs svindyrt i längden).

Äggsaggt.

Man skulle ju kunna tro att en ny båt är billig i drift.

Till en början....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte Jensen på SOVA för några år sen. Kontinental 180cm dubbelsäng för 20 loppor på kampanj.

Dom har bytt namn på sina sängar den dess men det borde vara Signatur. Köp aldrig den, man blir sjösjuk så fort den andra rör sig det minsta. Jag reklamerade men det var inget fel och fick fighta ganska hårt för min "jag är jävligt missnöjd" garanti trots att det var skriftligt på nöjdhetsgaranti. Fick betala upp mig med mer än 10' för nästa steg och det var stor skillnad.

Annars rekommenderar jag CarpeDiem som är riktigt sköna. Hade också tittat på Kungsängen, tror inte dom är bäst men man får antagligen ganska mycket för pengarna.

Hade du inte varit så in i helvete otymplig så hade jag tittat på dom stora sängsäljarna när det är dax för byte av butiksexemplaren. Har en kollega som tjatade till sig en 70000kr säng för 40000kr och fick med 4 dunkuddar, fetaste bäddmadrassen och sängavel med listpris på ytterligare 7000kr. Funkar tydligen bäst om man kan tänka sig olika hårdhet på dom olika sidorna av sängen.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
http://www.bpmobler.se/prod/Excellent-Continental_660174/Kontinentalsangar_77597/SWE/SEK

Denna har jag i 210bredd
Första sängen jag sträcksovit i i 10timmar..

Med bäddmadrass och tillhörande gavel landa den in på strax över 25 för nåt år sen.
Vändbar madrass med olika hårdhet.

Ser faktiskt ut som en Ekens "brandad" produkt, både på beskrivning och utseende.

Blev så trött på det här projektet, var inne i helvetet på jorden (Sova). Vilken vidrigt säljig miljö, dit borde man skicka nyliberala debattörer. Nåväl, stod inte ut med dem så stack till en trevligare liten butik i Stockholm. Bestämde mig i princip för en Ekens. Tiden gick och sedan ville jag känna på den igen och stack förbi en annan kedja, Sängjätten. De avrådde å det bestämdaste från Ekens eftersom jag har problem med ryggen, vilket har ingenting med säng att göra för övrigt - och de ville absolut sälja Viking. Man vet inte vad man skall tro, man blir så trött.

Helt klart är att sängbranschen är sjukt svår att greppa, och det är väl därför man kan ta betalt mellan 10,000 och 200,000 för en träram med fjädrar i, klädd med tyg.

Jag lutar åt Ekens men hittade t.ex. det här inlägget på Flashback, vilket förstås inte behöver betyda någonting, men man vill ju ändå känna på frågan :mingves :gnissla

Jag hoppas att du inte köpte en ekens säng!
Det är dyra sängar av usel kvalitet, min är 5 år gammal och färdig för tippen.
Nerlegad i mitten och fjädrarna är helt slappa, nä jag är ingen tungviktare.


https://www.flashback.org/p50199614
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top