Turbo och kompressor genom besiktningen

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Ni som kör turbo eller kompressor på nyare hojar, hur gör ni när det är dags att besikta? Det blir väl ganska bökigt om man måste plocka bort allting och sätta tillbaks det igen?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad jag har hört så kan man montera av tryckdelen och låta turbo, grenrör mm sitta kvar.
(om detta bäst göms för besiktningsmannen under tex kåpor vet jag inte, eller om det inte spelar någon roll om han ser dem :va)

Sen kanske hojen går dåligt med kompsänkning å så, men besiktningsmän brukar inte köra på fullgas :näsblod :hihi

Jag brukar skylla på detta när folk frågar varför jag inte turbokonverterar, jag som gillar turbogrejer.
(att det är lite bökigt att få den laglig menar jag)
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Sfro är vägen att gå, det står 199kw i mina papper så man behöver inte strypa hojen bara för att den har turbo.

Sen är allt mycket lättare med försäkringar om något skulle inträffa, alla ändringar står med
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Sfro är vägen att gå, det står 199kw i mina papper så man behöver inte strypa hojen bara för att den har turbo.

Sen är allt mycket lättare med försäkringar om något skulle inträffa, alla ändringar står med

Ok:) till den uppenbara frågan för den som vill veta mer då, vad är Sfro?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Ok:) till den uppenbara frågan för den som vill veta mer då, vad är Sfro?

http://www.sfro.com/

Det är inte så krångligt som man kan tro, dock är det många steg som skall avklaras. Så det tar någon/några månader att slutföra.

För att kunna bedömas som "ombyggt fordon" måste du ha 3 stora förändringar på hojen, turbo räknas som ej som en större förändring.

Detta står i min tillägginformation hos transportstyrelsen:
FRAMGAFFEL: ÖHLINS FG 43
BAKSVING: JMC
BROMSAR FRAM: TOKICO
BROMSAR BAK: TOKICO
T12B OMBYGGT FORDON
T31B MOTORN ÄNDRAD
T71G FRAMGAFFELLÄNGD 420 MM

Dom 3 stora var:
Bromsar
Framgaffel
Baksving, hjulbasen förlängd

Du måste ha ett fungerade avgassystem på snurran, bullerprov görs av din sfro besiktningsman

Sedan behöver alla märkningar på lampor osv vara rätt vid registreringsbesiktningen
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Sfro besikta så slipper du plocka av och på. :fakta

Mja
Jag har en Gammel Rickman ,(1981 )
Reggad som "Rickman CR " och det enda som står i regbeviset är:
, + 1015 cc
färg okänd ,
vikt
samt Drivmedel =BeNZin
inga däcks uppgifter Lr effekt

å då ere OK , Fast Snuten har problem, och skickar en då och då till ombes , pga det står INTE kompressor ,INTE lustgas

å då får de huvudbry....

fast det kan oxå bero på att jag aldrig låter dem "provköra" = straffas med ombes

Men jag tar ombes alla ggr i veckan jämfört att låta nån "stålhäststränad mässingpolerare" köra åt h-e med Min moppe .:huvet
Men det är mitt liv
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
http://www.sfro.com/
Organisation för att bygga från scratch eller bygga om fordon.

Ok då förstår jag, men en radikal ombyggning av fordon är inte aktuell för mig, jag har en ducati hypermotard som jag funderar på att sätta kompressor på, så då blir frågan om det går att få den igenom besiktningen utan att plocka bort allting....är det kört helt enkelt eller kan man plocka av lite vitala delar och få den besiktigad?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det kommer nog att gå och besikta men det kommer kosta en del ca 7500 i besiktningar + kostnad för nya bromsar, sving.
Ok då förstår jag, men en radikal ombyggning av fordon är inte aktuell för mig, jag har en ducati hypermotard som jag funderar på att sätta kompressor på, så då blir frågan om det går att få den igenom besiktningen utan att plocka bort allting....är det kört helt enkelt eller kan man plocka av lite vitala delar och få den besiktigad?
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Fick en idé....om jag lånar nån annans hoj samma modell som min, sätter på min nummerplåt och åker och besiktar så är väl chansen minimal att dom skulle upptäcka att det inte är rätt hoj? Har då aldrig varit med om att dom kollat ramnummer eller dyl på bilprovningen...
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Fick en idé....om jag lånar nån annans hoj samma modell som min, sätter på min nummerplåt och åker och besiktar så är väl chansen minimal att dom skulle upptäcka att det inte är rätt hoj? Har då aldrig varit med om att dom kollat ramnummer eller dyl på bilprovningen...

Testat och det fungerar. Men vad är vitsen? Hojen är ändå olaglig. Gör det rätt istället.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Testat och det fungerar. Men vad är vitsen? Hojen är ändå olaglig. Gör det rätt istället.

Den är väl inte mer eller mindre olaglig än vilken annan hoj som helst som är trimmad inuti motorn, det här handlar ju bara om fyrkantiga byråkratiska lagar, en ducati hypermotard är byggd för speciella köregenskaper, skulle jag börja bygga om den så pass radikalt som behövs för att sfro besikta så blir den en hoj som jag inte längre är intresserad av. Visst jag kan tänka mig att risken finns att det skulle kunna bli gnäll från försäkringsbolaget om det skulle bli en olycka och det kommer fram att hojen har kompressor, men inte dithän att jag skulle stå utan försäkring, möjligtvis får jag betala en högre självrisk gissningsvis, skulle föräkringsbolagen se så allvarligt på trim borde dom ju börja bänka kraschade hojar för att kolla om effekten överenstämmer med papprena och på det viset slippa betala ut premier...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fick en idé....om jag lånar nån annans hoj samma modell som min, sätter på min nummerplåt och åker och besiktar så är väl chansen minimal att dom skulle upptäcka att det inte är rätt hoj? Har då aldrig varit med om att dom kollat ramnummer eller dyl på bilprovningen...

Du lär iaf få kopiera ramnummret också för det kollar dom....kan garantera att du åker på väldigt mycket skit om inte det stämmer.

Fixa det så slipper du tjacka en sån här tvål när du sitter inne:hihi

survival_kit.jpg

Ja du vet...tappa tvålen i tvättrummet är dåligt..handlovrem räddar röva
 
Last edited:

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Du lär iaf få kopiera ramnummret också för det kollar dom....kan garantera att du åker på väldigt mycket skit om inte det stämmer.

Fixa det så slipper du tjacka en sån här tvål när du sitter inne:hihi

View attachment 413414

Ja du vet...tappa tvålen i tvättrummet är dåligt..handlovrem räddar röva

He he nej en sån tvål skulle jag nog inte ens vilja behöva tänka på att köpa:gnissla menar du vekligen att dom kollar ramnummret? Jag har då aldrig märkt att dom kollar det. Men visst upptäcks det blir det nog jobbigt....
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
De kollade mitt ramnummer när jag besiktigade min hoj senast, beror nog mycket på hur nitisk personen som besiktigar är.
Oavsett vad så är det bättre att ta den lagliga vägen, ditt försäkringsbolag kommer trycka den långt upp i arslet på dig vid första chansen de får, om du åker med kompressor och mer effekt än vad det står i pappret så kommer du få ett långfinger från deras sida.
Var inte så naiv, och var snäll och låt bli att förstöra försäkringspremier för oss som gör saker ordentligt.
Jag har själv kört hoj som bara varit strypt på pappret och är i dagsläget jävligt glad för att det aldrig hände något, men jag skulle aldrig få för mig att göra det igen.
Ifall du vill vara lika puckad som jag var i tonåren (och jag hade rätt skeva värderingar då) så be my guest, men det enda rätta är att stå för vad du gör utan att förstöra för alla andra, det är ett äkta så kallat dick move.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Se iaf till att ha rätt nummer på alla delar om du skall fula dig , finns folk som gör det - gör rätt från början.

Jag ser ju inte nått fel i det och knappt besiktningen heller - men se till att du inte blir upptäckt...

Bara allt är ok så så du äger alla delar
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Var inte så naiv, och var snäll och låt bli att förstöra försäkringspremier för oss som gör saker ordentligt.
Jag har själv kört hoj som bara varit strypt på pappret och är i dagsläget jävligt glad för att det aldrig hände något, men jag skulle aldrig få för mig att göra det igen.
Ifall du vill vara lika puckad som jag var i tonåren (och jag hade rätt skeva värderingar då) så be my guest, men det enda rätta är att stå för vad du gör utan att förstöra för alla andra, det är ett äkta så kallat dick move.

Satan vad trött jag är att höra på "förstör för alla andra", samma jävla diskussion som att inte köra på bana om man kör offroad. Egentligen får man inte röra en enda skruv på en nyare hoj med helhetsgodkännande, eller köra för fort, eller ditt, eller datt.. Helt ointressant diskussion.

För mig får folk får göra hur fan de vill och stå för det, att säga att det bara är de dumma ungdomarna som bryter mot regler och trissar upp premier är ju inte heller helt sant. Alla på snabb motorcykel oavsett ålder är i riskzonen och därför blir premier dyra, helt naturligt. Att någon fular dig med turbo eller kompressormatad hoj är ju en så försvinnande liten del så det inte spelar någon roll dessutom.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har varit lite nyfiken på överladdat ett tag nu och ett kompressorkit känns inte helt omöjligt att montera själv. Men hur mycket behöver man ändra för att göra det lagligt via SFRO egentligen?

Det finns ju liksom inga fabrikshojar med 250 kusar man kan låna bromsar från och på vilket sätt kan man styrka att framgaffeln man hittat på Ebay minsann gör cykeln from som ett lamm trots tvångsmatning?

Med andra ord; vilken formelsamling letar jag efter?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top