Villa/garagelarm med kamera, uppkoppling etc

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Då nya garaget och kåken börjar bli färdigställd börjar det bli dags att tänka på larmfrågan. Många påhälsningar runt om i kommunen gör en lite nojjig.
Har tagit tag i det fysiska skyddet med bakåttappade dörrar, hakregellås, galler till garagefönsterna etc.

Är inte intresserad av Verisure eller annat mög. Dels för att produkterna inte uppfyller mina behov, dels för att jag bor på vischan, dvs har ingen nytta av några väktare som tar 2 timmar på sig att hitta dit.

Liten spec

Huset:
189 m2 fördelat i 2 plan.
4 ingångar
Rätt många fönster

Garaget:
Fristående, men med dragbrunn in till boningshuset. Ca 7 meter dragsträcka.

Tänkte mig 2 kameradeckare, 1 för garaget och 1 för huset.
Branddeckare för garaget och huset.
Skalskydd i form av vanliga MK för dörrarna till huset, i garaget räcker det med vanlig rörelsedeckare. Behöver förmodligen en larmpanel till garaget också så man slipper ränna in till huset för av/pålarmning.

Polaren hade skaffat en Siemens SPC huvudenhet med allt trådbundet. Kostar fläskröv bara för centralenheten där jag kikat, men det kanske finns fler leverantörer?

Skall man satsa på trådbundet istället för trådlös? Mekigt att ränna runt och byta batterier stup i 1.

Tips på vad man skall ha och vart det införskaffas?

Tack på förhand!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Siemens är ju fint, men dyrt.
Jag hade kört tråd. Hade trådlöst i förra kåken men det eviga batteribytet (varannat år... Eller var det var tredje i snitt)
Trådlöst känns inte lika bra som trådat.

Är inne på kamera själv hemma. En på farstukvisten och en på baksidan. Sen även en i garaget.
Och sen bara skippa larmet helt. Ha det på ett NAS som spelar in och även är nåbart via nätet.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt rätt, Siemens är schweindyrt men bra. Vad finns för alternativ?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Ebay! Polaren köpte hemlarm för 600 spänn: 4 IR detektorer, 6 st magnetkontakter.
Du behöver antagligen fler detektorer etc. vill minnas att det finns att köpa till.
En del har även en GSM modul, vid larm skickar den ett SMS.
Köp sedan ett par IP-kameror för typ 350 kr med "mörkerseende" (EasyN exempelvis) med WiFi. Med en DDNS kommer du åt dessa via en egen webbaddress.
Har gjort detta ett flertal gånger, funkar klockrent! :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vi är nöjda med detta. Enda negativa är att man inte ser vilken sensor som triggat när larmet går. Lösning kan vara att ha en kamera som filmar larmcentralen?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...ome-wirelesssecuritysystemws500s/187934.8137/
Finns vatten och brandsensorer att köpa till.

GSM enhet till larmet. Styrs via en app på smartluren.
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...fehome-gsmdialercontrollerws500s/187942.8137/

Tror jag haft det i 3 år, har bara behövt byta batterier i rörelsedetektorerna än så länge.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Någon som har tips på en kamera man kan ansluta till routern (gärna trådat), ip-klassad, ir (night vision), möjlighet att få mail vid rörelse samt möjlighet att kolla i realtid via mobilen?

Budget ~3000
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen, men gärna tacksam om ngn kan rekommendera ett specifikt fabrikat (trådbundet).
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Batterierna räcker läääänge (åratal).
Kolla in Powermaster. Bra räckvidd också.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vi är nöjda med detta. Enda negativa är att man inte ser vilken sensor som triggat när larmet går. Lösning kan vara att ha en kamera som filmar larmcentralen?
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...ome-wirelesssecuritysystemws500s/187934.8137/
Finns vatten och brandsensorer att köpa till.

GSM enhet till larmet. Styrs via en app på smartluren.
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...fehome-gsmdialercontrollerws500s/187942.8137/

Tror jag haft det i 3 år, har bara behövt byta batterier i rörelsedetektorerna än så länge.

Låter konstigt att du inte ser vilken sensor som löst ut?

Efter snart 8 år som väktare har jag nog aldrig stött på ett larm som inte visar det (även om de ibland är meningslösa, typ att det står sektion 7 men inget om var den sektionen finns)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Låter konstigt att du inte ser vilken sensor som löst ut?

Efter snart 8 år som väktare har jag nog aldrig stött på ett larm som inte visar det (även om de ibland är meningslösa, typ att det står sektion 7 men inget om var den sektionen finns)

Man ser vilken sensor/sektion som löst ut om man är hemma, men inte via appen eller SMS/uppringningen från GSM enheten. En lösning kunde vara att ha en wifi kamera som filmar enheten hemma, då kan man se på mobilen vilken enhet som triggat utan att behöva åka hem.

Ett till förtydligande. Har bara bytt batteri 1 gång på 3 år, och det var i rörelsedsensorn som sitter i vardagsrummet där vi spenderar mest tid.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kruxet med separata IP-kameror är väl att det i princip bara är att fimpa strömmingen (lägga ihop, fas, nolla eller jord) utvändigt i valfritt uttag eller armatur. Om man vill ha både larm/övervakning krävs väl 2 separata UPSer?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kruxet med separata IP-kameror är väl att det i princip bara är att fimpa strömmingen (lägga ihop, fas, nolla eller jord) utvändigt i valfritt uttag eller armatur. Om man vill ha både larm/övervakning krävs väl 2 separata UPSer?

Eller rycka propparna i skåpet om man bor i villa.

Nu behöver jag en UPS också! :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad skall man ha isf och vad kostar det?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det finns en till aspekt med trådlösa larm som jag inte nämnt tidigare, att de är lätta att störa ut. Införskaffa en störsändare från E-bay för ett par 100 spänn så är du igång sen. Lutar mer och mer åt att tatta kabel. Ingen som har tips på trådbundna?
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag är väldigt nyfiken på vad ni kommer fram till. Är själv i samma sits. Vill inte ansluta mot vaktbolag utan endast ha för egen del och kunna skicka dit en granne eller någon vid larm.
Det finns många lösningar som gärna filmar och lagrar på NAS.

Det jag inte lyckas lösa prisvärt är just hur jag ska larma av och larma på! Dvs aktivera och deaktivera kamrorna. Vill inte kludda med mobil eller ipad utan helst med nummerpad eller tac bricka.

Annars får man schemalägga och bara larma natt-tid, men det känns drygt också. :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top