Nyköpt hoj skall rutinservas: GSXR 750 K8

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Är det så mycket kvar på beläggen fram så lär de nog vara utbytta av tidigare ägare. Svårt att avgöra när du inte har något att jämföra med men mitt tips är att använda originalbelägg. De är dyrare och men håller längre och biter ,enligt mig, något bättre än piratbelägg.

Om du ändå byter alla andra väskor på hojen kan du lika gärna byta olja i gaffeln också. Den oljan lär ju vara ganska använd under 1800 mil även om det säkert inte är något fel på den. Men som sagt tidigare, då är allt nollställt från det att du köpt hojen.

Vad gäller fjädring kan du följa den grundinställning som anges i instruktionsboken till att börja med. Är du normalbyggd på typ 75-80 kg ska den inställningen funka hyffsat bra. Finns mycket att info och hjälp på youtube om du vill lära dig optimera själv eller så har du tur att känna någon i din närhet som fixar det åt dig. Hur som helst brukar man alltid utgå från fabriksinställningen så det är inte onödigt att göra det.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det så mycket kvar på beläggen fram så lär de nog vara utbytta av tidigare ägare. Svårt att avgöra när du inte har något att jämföra med men mitt tips är att använda originalbelägg. De är dyrare och men håller längre och biter ,enligt mig, något bättre än piratbelägg.

Om du ändå byter alla andra väskor på hojen kan du lika gärna byta olja i gaffeln också. Den oljan lär ju vara ganska använd under 1800 mil även om det säkert inte är något fel på den. Men som sagt tidigare, då är allt nollställt från det att du köpt hojen.

Vad gäller fjädring kan du följa den grundinställning som anges i instruktionsboken till att börja med. Är du normalbyggd på typ 75-80 kg ska den inställningen funka hyffsat bra. Finns mycket att info och hjälp på youtube om du vill lära dig optimera själv eller så har du tur att känna någon i din närhet som fixar det åt dig. Hur som helst brukar man alltid utgå från fabriksinställningen så det är inte onödigt att göra det.

här nere kostade framgaffel: byta tätningar + olja (samt jobb) ca 450 kr inl material. jag kanske skall be dom o byta medans dom ändå byter däck på hojen :va de är inte så farliga priser samt suzuki verkstad stämpel på de. resten kan ja byta själv, de e ingen konst direkt samt lite mekvana med sin nya hoj vill man ju ha så man vet vad man pillar med och så :yoparty

Jag väger ca 100kilo med utrusningen på! den står nästan på de som är "längst till vänster" om man vrider på dom där sakerna, ingen aning vad de motsvarar men den känns bra, men som sagt, jag saknar totalt erfarenhet om sådant här med stötdämpar inställning osv så de som känns bra nu kanske är dåligt ? :3freak vad händer om jag kör med fel? :confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och tittar man då på vad tillverkaren satt för min.krav på oljekvalitet kan man dra slutsatsen att ALLA "smörjmedelsnervösa" hojåkare häller i olja som vida överträffar kraven:)

Men hur många har läst tillverkarens krav? Citat från Suzukis instruktionen till min -08.
"Always select good quality engine oil. Use of SF/SG or SH/SJ in API with MA in JASO."
på svenska
Välj alltid en motorolja med bra kvalite. Använd (API) SF/SG (olja) eller API SH/SJ med MA i JASO.
Dvs om du använder en API SF/SG olja så räcker det. Oljan är OK.
Men om du använder en API SH/SJ olja så måste den också ha MA från JASO.
Eller på annat sätt äldre oljor med ZDDP (API SF/SG) är det bara att hälla i.
Nyare "PK" oljor där man minskat doseringen av ZDDP, ja då vill Suzuki att oljan ska vara MA enligt JASO för undvika problem.
Sedan utgår tillverkaren från att du följer alla andra lagar och regler. Tex i Sverige aldrig över 120 km/h.
Och då med den belastning motorn utsätts för så blir det långa intervaller mellan oljebytena.
Såg att med en CBR600RR som tävlingskörs så byts oljan efter varje dag på banan.
Trots det är det dags för ny vevaxel efter ca 500 mil för primärkugghjulet, fräst direkt i vevaxeln, är slut efter ca 500 mil.
En bidragnde orsak kan vara att man kör med så tunn olja som möjligt. typ 10W-30
För några hk extra.
Och tunn olja skyddar ju inte kugghjulen speciellt bra.
Själv kör jag med 10W-50 för den skyddar kugghjulen bättre och jag har mer hk i motorn än jag behöver. Trots lite tjockare olja. I både Triumphen och Suzukin.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sedan utgår tillverkaren från att du följer alla andra lagar och regler. Tex i Sverige aldrig över 120 km/h.
Och då med den belastning motorn utsätts för så blir det långa intervaller mellan oljebytena.
Såg att med en CBR600RR som tävlingskörs så byts oljan efter varje dag på banan.
Trots det är det dags för ny vevaxel efter ca 500 mil för primärkugghjulet, fräst direkt i vevaxeln, är slut efter ca 500 mil.
En bidragnde orsak kan vara att man kör med så tunn olja som möjligt. typ 10W-30
För några hk extra.

Du menar alltså att man tillverkar motorcyklar med närmare 200 hk och 300 km/h i toppfart, men man förväntar sig inte att mer än 1/3 utnyttjas? Njaa.. Jag som då regelmässigt kör för fort och det ganska ordentligt ska jag byta olja mycket oftare? Med den logiken skulle tillexempel en turbohoj med åtminstone dubbla orginaleffekten smälla i luften ganska omgående, det gör dom inte.

I fallet tävlingskörning är det knappast jämförbart eftersom man tar ut högre effekt med bland annat högre varvtal. Troligen är det så att med den högre effekten avslöjar man en svaghet i konstruktionen som aldrig märks under normalt användande. Som lök på laxen stressar man grejerna på ett helt annat sätt än gatkörning, där själva tävlingsmomentet har störst betydelse.

Jag har väldigt svårt för att ensidigt beskylla oljan för eventuella haverier, det finns alltid fler faktorer inblandade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du menar alltså att man tillverkar motorcyklar med närmare 200 hk och 300 km/h i toppfart, men man förväntar sig inte att mer än 1/3 utnyttjas?
JA,
ett typexempel är när Motorrad 2010(?) för första gången testade årets superbikes hojar i maxhastighet på Nardobanan under som jag minns 7 varv x 12km. Resultat: Suzuki 1000 sköt 3ans vevstake. Yamaha R1 överhettade, KTM RC8 tryckte in ventilerna pga knackningar (trots att det stod i manualen 98 Oktan vid hårdkörning så körde journalisterna 95 Oktan) MV Augusta hade en krånglande växellåda och ingen ville ha växellådsstrul i över 200km/h. De som klarade sig Ducati 1198, Honda CBR1000RR, Kawazaki ZX-10R, BMW S1000RR. Nästa år körde man med Shell 100 Oktan , ingen hoj gick sönder.
Fabrikerna räknar inte med hårdkörning, därför rekommendation 95 Oktan.

Njaa.. Jag som då regelmässigt kör för fort och det ganska ordentligt ska jag byta olja mycket oftare?
Det är upp till dig.

Själv byter jag efter sådär 200 - 300 mil. Pga det här oiltestet.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
efter 1500miles, dvs ca 240mil hade de flesta oljorna tappat 25 till 35% av viskositeten.

Räknar mc- och bilfabrikerna med att man tar det lugnt.
Det kan fabrikerna räkna med.
När jag var i USA i 2 månader upplevde jag nära Chicago, en polisbil bakom varje buske.
Nästan.
Här i Sverige ser jag mycket sällan polisbilar.
Men det beror ju på var man kör.

Och allvarligt talat, när du är ute med hojen. Hur många bilister ligger i närheten av max. Vilket för många bilar är över 200km/h.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
JA,
ett typexempel är när Motorrad 2010(?) för första gången testade årets superbikes hojar i maxhastighet på Nardobanan under som jag minns 7 varv x 12km. Resultat: Suzuki 1000 sköt 3ans vevstake. Yamaha R1 överhettade, KTM RC8 tryckte in ventilerna pga knackningar (trots att det stod i manualen 98 Oktan vid hårdkörning så körde journalisterna 95 Oktan) MV Augusta hade en krånglande växellåda och ingen ville ha växellådsstrul i över 200km/h. De som klarade sig Ducati 1198, Honda CBR1000RR, Kawazaki ZX-10R, BMW S1000RR. Nästa år körde man med Shell 100 Oktan , ingen hoj gick sönder.
Fabrikerna räknar inte med hårdkörning, därför rekommendation 95 Oktan.

Det är upp till dig.

Själv byter jag efter sådär 200 - 300 mil. Pga det här oiltestet.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
efter 1500miles, dvs ca 240mil hade de flesta oljorna tappat 25 till 35% av viskositeten.

Räknar mc- och bilfabrikerna med att man tar det lugnt.
Det kan fabrikerna räkna med.
När jag var i USA i 2 månader upplevde jag nära Chicago, en polisbil bakom varje buske.
Nästan.
Här i Sverige ser jag mycket sällan polisbilar.
Men det beror ju på var man kör.

Och allvarligt talat, när du är ute med hojen. Hur många bilister ligger i närheten av max. Vilket för många bilar är över 200km/h.

vänta lite nu, om man kör hårt. kommer 98 okt (eller 100) hur som... högre okt få motorn att få mindre slitage / risk för haveri?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Funderar dock på en Scottoiler eller motsvarande, någon som vet?

skit i det, är bara crossar man har det på, sportisar smörjer man manuellt, blir så kletigt annars

även om jag använder den i ur o skur?

Håller med! Om du varje gång du parkerar tar en snabbtitt på kedjan och smörjer den när den verkar torr så håller den hyfsat långt utan dylika hjälpmedel. :tummenupp

Kör du långresor i regn så måste du ändå tanka med jämna mellanrum. Då smörjer du kedjan innan du tankar så flyger inte det mesta av med en gång heller.

OkQ8 har en kedjeolja som har lagom storlek för att alltid ha med sig, vilket underlättar, förutom att den smörjer bra. :)

Eftersom jag har en plasttank så kör jag på 98 för att den innehåller mindre sprit. Sprit som driver ut vatten genom plasten men inte genom lacken. Bubblor... :mad:
Sen att den drar mindre soppa så kostnaden blir samma som med 95 gör inget. :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
JA,
ett typexempel är när Motorrad 2010(?) för första gången testade årets superbikes hojar i maxhastighet på Nardobanan under som jag minns 7 varv x 12km. Resultat: Suzuki 1000 sköt 3ans vevstake. Yamaha R1 överhettade, KTM RC8 tryckte in ventilerna pga knackningar (trots att det stod i manualen 98 Oktan vid hårdkörning så körde journalisterna 95 Oktan) MV Augusta hade en krånglande växellåda och ingen ville ha växellådsstrul i över 200km/h. De som klarade sig Ducati 1198, Honda CBR1000RR, Kawazaki ZX-10R, BMW S1000RR. Nästa år körde man med Shell 100 Oktan , ingen hoj gick sönder.
Fabrikerna räknar inte med hårdkörning, därför rekommendation 95 Oktan.

Det är upp till dig.

Själv byter jag efter sådär 200 - 300 mil. Pga det här oiltestet.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
efter 1500miles, dvs ca 240mil hade de flesta oljorna tappat 25 till 35% av viskositeten.

Räknar mc- och bilfabrikerna med att man tar det lugnt.
Det kan fabrikerna räkna med.
När jag var i USA i 2 månader upplevde jag nära Chicago, en polisbil bakom varje buske.
Nästan.
Här i Sverige ser jag mycket sällan polisbilar.
Men det beror ju på var man kör.

Och allvarligt talat, när du är ute med hojen. Hur många bilister ligger i närheten av max. Vilket för många bilar är över 200km/h.

Om man inte följer tillverkarens rekommendationer kan man heller inte ta en sånt testresultat på allvar heller. Sedan har varken test eller resultat med smörjmedel att göra.

Som en liten tröst vet motortillverkare världen över också att motorolja degraderas över tid när den används till avsett ändamål och har tagit höjd för detta i sina konstruktioner och när man anger serviceintervall. Med det inte sagt att man tänkt att ens produkter ska hålla för evigt.

Du menar alltså att i tillverkarnas motorprovhus rasar det motorer på löpande band och respektive tillverkare nöjer sig med det resultatet? -Nää det är ingen som kör så här i alla fall så det går bra ändå, vi marknadsför tillexempel Suzuki Hayabusa som världens snabbaste serietillverkade motorcykel och tror att ingen kommer testa..?

Vad bilar beträffar kanske du minns SAAB:s äventyr på talladega i USA för ca 25år sedan, både smörjmedel och motorer har utvecklats en del sen dess.

vänta lite nu, om man kör hårt. kommer 98 okt (eller 100) hur som... högre okt få motorn att få mindre slitage / risk för haveri?

Man minskar risken för spikningar, spikningar är ett effektivt sätt att döda vevstakslager och kolvbultar. Nu är det väl inte direkt nåt som man behöver bekymra sig över när man åker till jobbet, om man nu inte har fem mil motorväg dit och håller fullt fram till dörrn.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
en massor med text :)

Så låt oss säga. jag beskriver mitt körsätt som att jag kör 95-98% lugnt och de andra är de fullt till nästan fullt ös vid mina körningar.

Kör 60% stadstrafik och de andra 40% något mitt emellan landsväg och stadstrafik (de är stadstrafik fast i 70 med rödljus hela j*vla vägen, så man får starta o stoppa MÅNGA gånger, o sedan axxa :banana (jag menar ++100km/h… det är ju i polen jag kör)) och nu tankade jag och fick en förbrukning på 5.1dl / mil så jag antar för en gsxr 750 har jag kör rätt snällt med den förbrukningen? Tankade dock 98a denna gången just för de där som någon sa plast tank o alkohol. obs körde den förbrukning på 95a. :yoparty
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Så låt oss säga. jag beskriver mitt körsätt som att jag kör 95-98% lugnt och de andra är de fullt till nästan fullt ös vid mina körningar.

Kör 60% stadstrafik och de andra 40% något mitt emellan landsväg och stadstrafik (de är stadstrafik fast i 70 med rödljus hela j*vla vägen, så man får starta o stoppa MÅNGA gånger, o sedan axxa :banana (jag menar ++100km/h… det är ju i polen jag kör)) och nu tankade jag och fick en förbrukning på 5.1dl / mil så jag antar för en gsxr 750 har jag kör rätt snällt med den förbrukningen? Tankade dock 98a denna gången just för de där som någon sa plast tank o alkohol. obs körde den förbrukning på 95a. :yoparty

Vad anges i instruktionsboken? Sedan en tid är det etanol i all handelsbensin, 98 inkluderat, i varjefall i Sverige.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Enligt mitt högst personliga och väldigt ovetenskapliga tycke i de här fallet så är de bara att köra på med 95 oktan som vanligt och se glad ut över den nya hojen :fyllisar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vad anges i instruktionsboken? Sedan en tid är det etanol i all handelsbensin, 98 inkluderat, i varjefall i Sverige.

tyvärr blir man ju "så jävla kåt" när man köpt ny hoj så man kollar inte så mkt vad som står i boken, jag har haft viktigare saker för mig om du förstår vad jag menar :yoparty men jag skall ta mig en titt i den :) den är ju på engelska, ty hojen är FD engelskman (eller kvinna, vet inte vad man skall säga, skulle ju kunna tänka mig o gifta mig med den och jag känner mig inte homo :hihi )
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vänta lite nu, om man kör hårt. kommer 98 okt (eller 100) hur som... högre okt få motorn att få mindre slitage / risk för haveri?
Om du kör hårt minskar du risken för haveri med 98 / 100 Oktan.
Vill du minska slitaget, kör inte hårt.....
Men hårt, ja det är längre tid än mer än några sekunder med fullgas på typ motorväg.
Eftersom Motorrad aldrig haft motsvarande problem som på Nardo vid bankörning.

På Nardo med 7 varv, ett varv ta upp farten, ett varv bromsa så blir det 5 varv fullgas. Med 12km/varv blir det 60km. Med 300km/h tar det 60 minuter * 60/300=12minuter med fullgas. Stor skillnad mot vanlig bankörning där man alltid har mindre än 30 sekunder med fullgas. Innan dags slå av, bromsa.
För en kurva.

Nåja själv väljer jag om jag har planer / kommer få möjlighet att gasa 98 Oktan.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du kör hårt minskar du risken för haveri med 98 / 100 Oktan.
Vill du minska slitaget, kör inte hårt.....
Men hårt, ja det är längre tid än mer än några sekunder med fullgas på typ motorväg.
Eftersom Motorrad aldrig haft motsvarande problem som på Nardo vid bankörning.

På Nardo med 7 varv, ett varv ta upp farten, ett varv bromsa så blir det 5 varv fullgas. Med 12km/varv blir det 60km. Med 300km/h tar det 60 minuter * 60/300=12minuter med fullgas. Stor skillnad mot vanlig bankörning där man alltid har mindre än 30 sekunder med fullgas. Innan dags slå av, bromsa.
För en kurva.

Nåja själv väljer jag om jag har planer / kommer få möjlighet att gasa 98 Oktan.

aha då förstår jag vad vi pratar om. Dock är frågan. nu har jag tankat i några liter 98a i min 95a så kanske 96 okt nu? hur som, vad gör det i teorin för motorn med bara lite ökat oktantal? är det bättre än 95a eller måste man upp i just 98 etc för att faktiskt de skall göra någon som helst nytta?
antagligen inte de vanligaste folk tänker på men, jag är inte så vanlig så jag kom o tänka på det :3freak
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
aha då förstår jag vad vi pratar om. Dock är frågan. nu har jag tankat i några liter 98a i min 95a så kanske 96 okt nu? hur som, vad gör det i teorin för motorn med bara lite ökat oktantal? är det bättre än 95a eller måste man upp i just 98 etc för att faktiskt de skall göra någon som helst nytta?
antagligen inte de vanligaste folk tänker på men, jag är inte så vanlig så jag kom o tänka på det :3freak

Läs och följ instruktionsboken nu, istället för dessa vansinnesfunderingar. Det är ingen fara :krama
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
aha då förstår jag vad vi pratar om. Dock är frågan. nu har jag tankat i några liter 98a i min 95a så kanske 96 okt nu? hur som, vad gör det i teorin för motorn med bara lite ökat oktantal? är det bättre än 95a eller måste man upp i just 98 etc för att faktiskt de skall göra någon som helst nytta?
antagligen inte de vanligaste folk tänker på men, jag är inte så vanlig så jag kom o tänka på det :3freak

Så länge du inte funderar på att hålla max några kilometer eller mera på motorväg så har det ingen betydelse. Minst slitage och säkrast är att inte köra fortare än du behåller körkortet efter en fartkontroll. Och vad det gäller 30/40/50/60 km/h så är jag själv skitnoga med att hålla de här hastigheterna. De finns pga risken för olyckor är hög.
Just därför har man de här hastighetsgränserna.
Och vad det gäller skolor så vill jag inte behöva förklara för några föräldrar varför jag körde fortare än 30km/h.
Till sist, jag har åkt fast för fortkörning 3 gånger. Alla gångerna när det varit 50km/h.
Och jag vill inte åka fast på nytt. Och dragit slutsatsen att det är när hastigheten sänks från en högre hastighet till 30/40/50/60/70 km/h som polisen kollar farten. Så det finns två skäl jag försöker hålla de här hastighetsgränserna.
Olycksrisken ökar efter skylten och att det kan kosta böter / körkort.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Va hos Suzuki idag och de Sa Motul! :)
Du hade fått ett annat märke rekommenderat hos Honda, ytterligare ett annat hos Triumph och ännu ett annat hos Ducati. Märket är fullständigt oviktigt, det är oljans specifikation som betyder något.

Biltemas helsyntetiska mc-olja för 89 kr / litern har specifikation enligt JASO MA2 (Japanese Automotive Standards Organization) och då kan du vara helt lugn; det är den specifikation som gäller för alla moderna motorcykelmotorer med våtkoppling.
 

Bifogat

  • 2000022954.jpg
    2000022954.jpg
    45.8 KB · Visningar: 21
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top