Nyköpt hoj skall rutinservas: GSXR 750 K8

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Skall som jag alltid gör rutin servar alla nya fordon jag köper
*Olja + filter
*generell kontroll o genomgång.

Nu går hojen sagolikt, jag vet inte vilken olja det är i den men växellådan är väldigt "smooth" om man så säger. de smäller inget utan växlarna bara hittar sin rätta plats direkt, det gäller även när 1an skall i ifrån neutralen (min förra fz6a smällde lite ibland då, spec när den va varm)

Hur som: Vilken olja rekommenderas för 750 K8?

punkt 2: allt ser bra ut förutom däcken, den här hojen har gått mycket "rakt fram" så den är lite platt mitt på däcket och har en mild "chicken strip". jag vill nog faktiskt byta dom då jag känner att de påverkar hojen när jag svänger mycket.

Vill ha bra All round däck. Skulle Micheline Road pilot 3/4 funka eller måste jag köpa Power serien? (är väldigt nöjd med micheline så jag tror de blir sådana igen)
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag skulle även bytt bromsvätska och glykol så att man vet att allt är i sin ordning. Många byter ju dessa endast vid angivet miltal vilket är fel eftersom det är tiden som avgör när det är dags att byta.

Svårt att säga vilken olja som är bäst i din motor... Själv har jag kört flera år med Q8 SBK helt utan problem medans garagegrannen aldrig skulle köra något annat än Motul helsyntet. Du lär få fler förslag i tråden...

Kör du enbart gata funkar nog Pilot Road alldeles utmärkt och ger bra däckekonomi. Ett rent sportdäck är ju dock det bästa för den typen av hoj och rent mentalt har i alla fall jag bättre förtroende för sådana däck.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle även bytt bromsvätska och glykol så att man vet att allt är i sin ordning. Många byter ju dessa endast vid angivet miltal vilket är fel eftersom det är tiden som avgör när det är dags att byta.

Svårt att säga vilken olja som är bäst i din motor... Själv har jag kört flera år med Q8 SBK helt utan problem medans garagegrannen aldrig skulle köra något annat än Motul helsyntet. Du lär få fler förslag i tråden...

Kör du enbart gata funkar nog Pilot Road alldeles utmärkt och ger bra däckekonomi. Ett rent sportdäck är ju dock det bästa för den typen av hoj och rent mentalt har i alla fall jag bättre förtroende för sådana däck.

Okej! Check*
men om vi säger att jag kommer att köra i alla väderlekar samt Toura lite lätt?
Jag råkade köpa Pilot Power till min FZ6a i år (jag läste fel när jag beställde) och deras grepp är ju löjligt jämfört med de gamla däcken som satt på (bugdet däck) men jag känner även hur Mjukt gummit är, så jag antar en gsxr kommer käka upp dom rätt fort ändå. man blir ju lite gasglad mellan varven om man säger så.

Olja och glykol skall jag se till o få gjort. de är faktiskt sådant som jag inte själv tänker på, de e ingen dum ide! ang olja skall jag faktiskta fråga gamla ägaren, han va nämligen första ägaren på hojen så han borde ju ha gjort de några gånger

Tack för svar so far :banana
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Suzuki själva (Motorsport i Landskrona) säljer Motul-oljorna. Har aldrig haft problem med någon hoj
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vad gäller olja så hittar du kraven i hojens serviceinstruktion.
Vad gäller Märke/Tillverkarekommer du att få så många förslag att du får svårt att välja.
Vad gäller "historier" om olika "Märken/Tillverkare" kommer du få läsning för många kvällars studier.

Men Tillverkarens MIN KRAV är det du kan utgå ifrån, sett till FAKTA information.

/KentW
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vad gäller olja så hittar du kraven i hojens serviceinstruktion.
Vad gäller Märke/Tillverkarekommer du att få så många förslag att du får svårt att välja.
Vad gäller "historier" om olika "Märken/Tillverkare" kommer du få läsning för många kvällars studier.

Men Tillverkarens MIN KRAV är det du kan utgå ifrån, sett till FAKTA information.

/KentW

Suzuki själva (Motorsport i Landskrona) säljer Motul-oljorna. Har aldrig haft problem med någon hoj

Det är precis det här jag menar, de finns så många märken och alla har samma spec på oljan, men de är skillnad på olja o olja. Jag tycker t.ex. biltemas "bästa" olja kändes bättre i min FZ6a än valvoline ?oil? aja dom där som fick GRYMT i test i något test.

så frågan är, är de motul som gäller eller någon annan som har upplevt någon annan olje märke som fått växellådan o kännas som himlen själv?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
En helt annan fråga;
-Finns det någon fördelaktig försäkring (läs bolag) för Suzukis sporthojar numera?
Tidigare var ju premien okej via Suzuki Länsförsäkringar även om självrisken var helt åt helvete..
 

Raderad medlem 61114

Guest
För min del är Länsförsäkringar mc-smart och Suzukis märkesförsäkring som sitter ihop med länsförsäkringar överlägset billigast. Men ring båda numren för priset skiljer sig ändå lite. Bättre/lättare villkor hos märkesförsäkringar, men 2000kr högre självrisk.
 

Evil Twin

Guest
Motul 7100 bör fungera bra.

Om du mest tänker touring och "inspirerad körning" på väg men inte köra bana så är följande säkra kort:
Michelin Pilot Road 3/4
Dunlop Sportmax Roadsmart 2
Pirelli Angel GT

Dunlop Sportmax Sportsmart har sämre grepp än Roadsmart i lägre temperaturer och väta.
Jag har kört med Roadsmart på Gotland Ring i 34 graders värme, det höll i 3 dagar, så det funkar på bana, men livslängden blir extremt kort jämfört med Sportsmart.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Va hos Suzuki idag och de Sa Motul! :) så de blir ju att inhandlas så jag har något o pilla med inför nästa säsong
*Däck
*Olja filter
*Bromsvätska
*Glykol
annat? någon som kommer på något bra, Drevpaketet är nästan nytt på den så de e ju ingen fara, Funderar dock på en scootoiler eller motsvarande, någon som vet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är precis det här jag menar, de finns så många märken och alla har samma spec på oljan, men de är skillnad på olja o olja. Jag tycker t.ex. biltemas "bästa" olja kändes bättre i min FZ6a än valvoline ?oil? aja dom där som fick GRYMT i test i något test.

så frågan är, är de motul som gäller eller någon annan som har upplevt någon annan olje märke som fått växellådan o kännas som himlen själv?

Kör med Q8 Moto SBK Racing 10W-50 i min Suzuki 2008.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Och växlarna går i som en varm kniv i varmt smör.
Jämfört med växellådan i min Triumph Sprint RS.
Där det (på Sprint RS) fodras mer för att växla.
Med samma olja. Skillnad på växellådor.
Drygt 1400kr inklusive moms för 20 liter SBK Racing 10W-50 på din lokala SWEDOL butik.
I Sverige. Bor du nu i Gdansk Polen, jaq då vet jag inte.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kör med Q8 Moto SBK Racing 10W-50 i min Suzuki 2008.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Och växlarna går i som en varm kniv i varmt smör.
Jämfört med växellådan i min Triumph Sprint RS.
Där det (på Sprint RS) fodras mer för att växla.
Med samma olja. Skillnad på växellådor.
Drygt 1400kr inklusive moms för 20 liter SBK Racing 10W-50 på din lokala SWEDOL butik.
I Sverige. Bor du nu i Gdansk Polen, jaq då vet jag inte.

Jag har en sådan dunkte i sverige, som bara står o väntar, för de mesta och ja tyvärr är jag i polen just nu, så de får väl bli Motul just nu, men om man inte är nöjd så är det väl okej o byta olja en gång mitt i säsong ? :fyllisar
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
mkii skrev:
Nu går hojen sagolikt, jag vet inte vilken olja det är i den men växellådan är väldigt "smooth" om man så säger.

Suzuki-låda helt enkelt ;) de är rätt kända för sina mjuka lådor
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Annat? någon som kommer på något bra, Drevpaketet är nästan nytt på den så de e ju ingen fara, Funderar dock på en scootoiler eller motsvarande, någon som vet?

Hur långt har den gått? Tänker på vanliga slitdelar som bromsbelägg, packboxar, olja i framgaffel osv.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vad gäller olja så hittar du kraven i hojens serviceinstruktion.
Vad gäller Märke/Tillverkarekommer du att få så många förslag att du får svårt att välja.
Vad gäller "historier" om olika "Märken/Tillverkare" kommer du få läsning för många kvällars studier.

Men Tillverkarens MIN KRAV är det du kan utgå ifrån, sett till FAKTA information.

/KentW

Och tittar man då på vad tillverkaren satt för min.krav på oljekvalitet kan man dra slutsatsen att ALLA "smörjmedelsnervösa" hojåkare häller i olja som vida överträffar kraven:)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hur långt har den gått? Tänker på vanliga slitdelar som bromsbelägg, packboxar, olja i framgaffel osv.

den har gått 1800mil med fullstämplad service bok och i allmänt gott skick, bromsar känns bra, de finns en del belägg kvar, dom är inte nya men kanske 50% kvar fram? svårt att avgöra då jag inte vet hur feta de va som nya, men de funkar som sagt. De enda är Däcken, dom har gått väldigt mycket rakt fram, lite av den polska mentaliteten kanske? nåväl, annars är däcken bra, de e bara framdäcket som jag inte känns 100% okej med vid kraftigare vinklar (nerlägg?) så blir de helt plötsligt väldigt mycket svänga då de är milt platt i mitten pga de knepiga slitaget. så de blir nytt framdäck i allafall, men jag funderar på att köra båda ändå. så jag får fräscht inför nästa säsong. :tummenupp
Packboxar osv vet jag inte. De läcker inte något, ser jätte rent o fint ut och den dämpar riktigt bra, förvånnad över att den slår min fz6n i stötdämpnings komfort med mera, men de kanske är hela körupplevelsen osv? ny sittställning etc. etc. helt annan hoj och dämparna på fz6an kanske inte var så bra inställda efter mig? :S hur som så e jag nöjd med inställningarna so far, men jag är ju så o-erfaren på de här med inställningar så jag låter de vara nu o kör ett tag o ser hur de känns, sedan får jag nästan be om hjälp med att hitta något som enl. "experterna" passar mig, men ja. det är ju framtidens bekymmer de :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top