Ingen cirkulation av olja efter byte

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Böt olja och filter på min zx9r, gjorde som vanligt, varmkörde och drog av bottenpluggen och filtret, lät den rinna ur och montera tillbaka, klunka i olja, och nu cirkulerar inte oljan, står helt still innanför glaset, kommer inte upp någon olja i filtret heller, verkar som att trycket är helt borta. Har bytt olja 7-8 gånger i hojen och har haft den i 7 år och aldrig upplevt att blivit såhär, enda skillnaden idag var att den fick stå och rinna ur sig längre än normalt. Provade att montera det gamla filtret, ingen skillnad, det är rätt mängd olja och viskositet.

Någon som har lite idéer om felsökning? Hur i helv#te kan det bli så av ett oljebyte?! :(
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fyllde du oljefiltret innan du skruvade på det? Ibland kan man få snurra runt motorn en stund om alla kanaler och filter är tomma - se bara till att motorn inte startar!!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
- Fyll filtret och motorn upp till markeringen.
- Kör motorn med tändningen av via "dödarknappen" tills oljelampan slocknar.
- Fyll upp olja till markeringen.
- Starta motorn "på riktigt", och ut och kör.

/KentW
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Nej jag fyllde aldrig filtret med olja, har aldrig gjort det innan, hade hojen på tomgång i 20 sek, oljan står helt still innanför glaset och oljelampan lyser. Känns ju väldigt långsökt att pumpen eller givaren gått sönder precis efter bytet :/
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om filtret och kanalerna är tomma kan det ta 20 sekunder. Följ råden ovan så borde det lösa sig om du gjort allt rätt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Brukar du alltid sitta å kika i siktglaset efter oljebyte? Och kolla så filtret fyllts upp?? Har jag aldrig gjort.. Aldrig ens tänkt tanken. Givetvis kollat nivån, sen startat och kört...
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Kollar alltid efter byte och lite då och då innan körning, oljan ska försvinna med en gång, men nu ligger den bara kvar och rör sig inte ett skit.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Pumphaveri! Om du vill förvissa dig om att så inte är fallet så häng på en tryckmätare i givarhålet, alltså skruva bort den först, vill du bara kolla så den pumpar över huvudtaget så tar du väck givaren och kör, ska komma rejält med olja där om pumpen funkar. 20sek bör det Inte ta innan filtret är fyllt, det är en evighet, då kan inte pumpen funka som den ska. Oavsett bör nivån sjunka då den fyller filtret! Kör Inte innan du förvissat dig om att pumpen går som den ska.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Långsökt, men testa att luta hojen kraftigt mot filtrets sida och mal på starten.

Det låter som att oljepumpen har svårt att lyfta oljan när den är torr, vilket isf är obra.
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Ska testa allt imorgon, det känns förbannat långsökt om pumpen havirerat precis när man bytt olja, men man vet ju aldrig, återkommer under morgondagen, tack för alla svar hittills :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska testa allt imorgon, det känns förbannat långsökt om pumpen havererat precis när man bytt olja, men man vet ju aldrig, återkommer under morgondagen, tack för alla svar hittills :)

Om hojen stått ute och blivit nedkyld (till de utetemperaturer vi har så här års) efter avtappningen, så kan det också göra det svårare för pumpen att avlufta sig. Det kan då vara bra att få in hojen inomhus så att oljan inte är så seg.

Bra tips ovan: att felsöka och köra upp trycket med startmotor. Det är annars lätt att man kör upp den drifttid motorn klarar utan oljetryck. För att minska mottrycket kan du ju även lätta på/demontera filtret och köra korta pullar med startmotorn tills oljan kommer fram där.
 
Last edited:

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Hojen står alltid inne i varmgarage, men som sagt, ska prova imorgon så återkommer jag med resultatet :)
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Problemet löst! Hade fastnat papp ifrån det nya filtret i utloppet och täppt igen, mest troligt för att jag inte fyllt filtret innan montering, tack alla för era svar, en grym sida det här :)
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Det nya filtret släppte ifrån sig papp som satte igen utloppet, troligen när jag inte fyllt den med olja, eller ett måndagsexemplar på filtret, som förövrigt var ett kawa original filter. Vad är det du inte förstår?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur vet filtret att det fylls av dig, eller av pumpen? Hur vet du vilket av hålen som är utloppet? Syntes pappludd i hålet utifrån?

Jag tycker att detta inte är helt utrett, du får gärna utveckla, inte minst för kommande generationer gammelhojsåkare:banana
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Eftersom att hojen gick innan bytet, oljan cirkulerade och ín i filtret och överallt där oljan ska vara, när jag satte dit det nya filtret och nya oljan så fick jag ingen olja in i nya filtret, något hände alltså på vägen, är du med än så länge? När jag sen monterade tillbaka det gamla filtret så fungerade inte det heller, då skrev en vänlig stjäl på en annan sida att det " nya filtret lämnat något efter sig " Tog bort filtret igen och i utloppet satt en pappbit som hindrade oljan från att cirkulera, pillade ur pappen och på med gamla filtret och vips, det vart cirkulation på oljan igen. Kan inte uttrycka mig mer detaljerat än så här.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Man lär sig nya saker varje dag, detta var en problematik som åtminstone jag aldrig har hört talas om tidigare. Men antagligen så har det ju legat en lös bit från tillverkningsprocessen i filtret, jag tror inte att det är filtret själv som släppt ifrån sig en bit.

Nåväl tur (skickligt ?) av dig att upptäcka detta. Själv häller jag bara i stipulerad mängd och sedan ger jag mig ut och dönar !! Nu får jag nog vara lite noggrannare i framtiden.

Men en fråga...

Vad hade det fått för konsekvenser om detta inte upptäckts ?
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Ja det gjorde jag med, hade jag inte upptäckt det hade det blivit onödigt massa jobb på att försöka hitta felet, kolla pump, lager, givare etc, nu slipper jag det och den utgiften :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top