Tjöpa slalomskidor?!?

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Ska köpa skidor igen efter att ha åkt bräda och ingenting de senaste åren.
Sist jag åkte skidor var för 20 år sedan och då köpte man bara slalomskidor som var typ lika långa som en själv. Kollade lite nu och utbudet är ju enormt. Svängradier m.m.
Någon som kan bringa ljus i mörkret?

Är en skaplig åkare, åker bara pist, inga hopp och så.
Längd verkar nu för tiin inte spela in alls, alla skidor är ju korta som fan.
Vikt? Ligger i hunnrakilosklassen, måste man köpa tjockisskidor eller spelar det inte in?
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Är i samma viktklass och åker på ungefär samma sätt som dig. Köpte ett par storslalomskidor senast och är ytterst nöjd. Lite längre svängradie än rena slalomskidor men har en betydligt bättre högfartsstabilitet.

Kunde inte varit nöjdare.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Den stora skillnaden nu mot innan färgtv är ju som sagt det här med svängradier. Idag är det liksom inte meningen att man ska varken hålla på att lyfta skidorna eller hoppa när man svänger, utan lutar du dig så svänger skidorna av sig själva.

Ju vassare du är på åkning, desto aggressivare svängradie kan/bör du ha. Agressiv svängradie får du på en skida som har stor breddskillnad på mitten av skidan jämfört med fram och bak.

Åker du bara i pist så kommer du nog klara dig på i stort sett vilken skida som helst, men jag skulle rekommendera en med åtminstone någorlunda agressiv radie. Gällande längden så har jag för mig att skidorna ska gå upp till hakan och stavarna ska stå rakt när du har armarna i nittio grader framåt, med överarmarna rakt ner.

Vanligtvis nu under högsäsongen kan man ju testa på skidor en dag och köpa fjolårsskidor till ganska bra pris, så det skulle jag nog rekommendera om du är extra osäker och vill prova på.

Hoppas det var någorlunda hjälpsamt :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag är oxå återfallsåkare. Åkte på den tiden när Stenmark var som bäst och skidorna räckte till himlen. Jag måste säga att det nu är betydligt lättare och roligare med moderna carvingskidor.
Bara att luta o känna hur skidorna härligt biter. Jag kör med 10 cm kortare skidor än min längd.
Skönt att ha något att längta till även på vintern.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Så raka och så långa skidor som möjligt. Fartgrenar e underskattade.:banana
 

CsabaM

Medlem
Gick med
11 Sep 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Suzuki GSR600 -06 (såld) szuzuki gsr750 -14 (till salu) Suzuki GSXR 1000 K5
hur ofta kör du skidor per år? om det är få gånger typ max 3ggr. lägg pengarna på en riktigt bra pjäxa för dig.

och hyr skidor ist. slipper du ha utdaterade till nästa år.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vikten kan ju helt klart spela in om du råkar köpa en för mjuk skida. Men ska man ha en till storslalom eller liknande med lång radie så brukar de vara stabila.
Själv åker jag fortfarande på ett par mjuka tt-skidor som innebär att topparna fladdrar hej vilt vid störtlopp, som för övrigt är min roligaste gren efter ramla i liftkön.
Ska också köpa nytt och nu blir det slalomskidor med kort svängradie då jag inbillar mig att om jag kan åka störtlopp i väggen och grannbacken med mina mjuka twintips så går det bra med vad fan som helst så länge det är superglid :brynad
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Tack för all input. Tanken är att ställa husvagn i en skidanläggning så förhoppningsvis ska det bli lite åka av. Därför hade jag tänkt köpa istället för att hyra.
 

Wolford

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Kramfors
Hoj
FZ1N -08
Köpte beggade hyrskidor på franska eBay, fick en skida som kostade 7000 ny här för under 2000 med frakt.
Lägg pengarna på pjäxan, det spelar ingen roll hur bra skidor du har om du fryser eller har ont i fötterna.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Mina skidor är 1,67 Själv är jag 1,85.
Så gott som omöjliga att rasa på.
Stabila smidiga mm. Skidor på senare år är
ett underverk:banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top